Skip to main content

Месец: новембар 2017.

ХЕРОЈИ ИЗ НАШИХ РЕДОВА

Дневни лист БЛИЦ је у издању од петка 24.11.2017. објавио занимљив текст под насловом „Ово су истински хероји – уместо смрти, они славе живот“. Нису нам познати критеријуми којим су се водили приликом избора тих десетак хероја које су издвојили из мора других, обичних људи, врло често потпуно анонимних, а који завређују сваку похвалу. Свакако, сви ови људи заслужују да се нађу на овој листи а наше посебно задовољство јесте што су међу њима чак четворица наших колега. Нажалост, двојица међу њима нису више физички присутни међу нама али ће у сећању остати заувек као и наш понос и поштовање које осећамо док изговарамо њихова имена.

Текст из БЛИЦА почиње овако:

ОВО СУ ИСТИНСКИ ХЕРОЈИ: Уместо смрти, они славе живот

Да је савремено доба одавно изгубило осећај за људскост и доброчинство јасно је свима. Ипак, поједини људи не престају да нас свакодневно убеђују у супротно. Овога пута издвајамо неколицину која се истакла својим великим делима и вратила веру у људе. Неки су то, на жалост, платили животом и више нису са нама, други су били на ивици смрти како би помогли онима у невољи, неки су буквално дали део себе, а неки просто сваки дан живе тако што несебично помажу. Ово су истински хероји.

Уз сваку од приложених фотографија у тексту следи краће образложење а ми смо издвојили фотографије и речи којима описују подвиге наших колега:

Дејан Лазаревић
Ватрогасац Дејан Лазаревић својом херојском смрћу постао је симбол јунаштва и пожртвованости усред једне од највећих природних непогода које су погодиле Србију. Њега је 2014. године однела бујица док је, држећи се за сајлу, уз помоћ свог колеге покушавао да помогне Љубиши Јовићевићу, раднику ливнице у Тополи, да сиђе с дрвета. Љубиша је ујутро бициклом пошао на посао, али га је код моста у Жабарима однела вода, и он се спасао тако што се попео на дрво. Тело храброг ватрогасца пронађено је наредног дана.

Миодраг Рајковић и Милан Видојевић
Фотографија ватрогасца Миодрага Рајковића којем се ухватио лед на трепавицама након целодневног спасавања завејаних људи на ауто-путу ка Нишу изазвала је огромну подршку на друштвеним мрежама почетком ове године. Према његовим речима, он је заједно са колегом Миланом Видојевићем „само радио свој посао“ када је из снега и леда вадио повређене у ланчаном судару који се на овој деоници десио, а у којем је учествовало око 30 возила. (Само на ФБ страници ССП фотографију је видело више 600.000 људи – примедба М.Л.)

Стеван Синђелић
Припадник Жандармерије Стеван Синђелић преминуо је након што је хицем погођен у главу у близини прелаза Мердаре. Он је с колегама обезбеђивао место увиђаја после инцидента са шумокрадицама који се догодио дан пре и у којем је један Албанац рањен у ногу. Шумокрадице су се вратиле како би узеле оружје које су за собом оставиле. У размени ватре, Стеван је погођен у главу, на рођендан мајке.

Министарство унурашњих послова има чиме да се поноси и на кога да чува успомене! У нашим редовима има небројено много Синђелића, Видојевића… ССП подржава идеју министарства и иницијативу министра Небојше Стефановића о подизању споменика на новом Београду, посвећеног свим нашим палим херојима.

Служба за информисање ССП
Миле Лазаревић

ИСПЛАТА НАКНАДЕ ЗА ОСТВАРЕНИ ВИШАК РАДНИХ САТИ

Врање, 24.11.2017. године, – Данас је извршена уплата вишка радних сати нашим члановима у још једној организационој јединици – у ПС Прешевo. Више од 130 запослених, без тужби и икаквих трошкова, на основу вансудског поравнања и у складу са договором Синдиката српске полиције и представника послодавца, остварило своја права.

За период од 01.01.2015. – 31.12.2015. просек исплаћених вишка сати је око 40.000 динара по запосленом.

ССП никада није био заговорник покретања беспотребних тужби чија једина сврха јесте јефтина демагогија и привлачење нових чланова. Наш рад красе упорност и одговорност, и према запосленима и према кући у којој радимо. Тужбе, као један од легитимнх видова синдикалне борбе, користимо као крајњи механизам у заштити права запослених, након што исцрпимо све остале могућности.

Хвала свим члановима који су имали стрпљења и поверења у ССП. Знали смо да у сарадњи са врхом министарства можемо договорити исплату накнаде запосленима, упркос противљења појединих старешина на нижем нивоу, управо оних чији пропусти у раду су и довели до проблема. Похвале заслужује и руководство министарства које је овим показало спремност за сарадњу у корист радника, што у неким ранијим временима није био случај.

Упорношћу и инсистирањем на решавању оваквих проблема вансудским поравнањима, осим запосленима, помажемо и МУП-у да избегне плаћање огромних судских трошкова и то је оно што нас разликује од осталих синдиката.

Служба за информисање ССП
Зоран Стојчић

ЗАКОН О ПОЛИЦИЈИ: МУП уважио бројне предлоге Синдиката српске полиције

Београд, 21.11.2017. године, – Данас је у Кабинету министра одржан радни састанак представника Министарства унутрашњих послова и делегације Синдиката српске полиције. Испред МУП на састанку су учествовали државни секретар Дијана Хркаловић, секретар министарства Милица Ћатић и помоћник директора полиције Слободан Малешић. Делегацију ССП предводио је председник Лазар Ранитовић а чинили су је још и чланови ГО ССП Миле Лазаревић и Синиша Ћук.

Након кратких поздравних речи, госпођица Дијана Хркаловић је нагласила како је ССП једини нерепрезентативни синдикат који, од самог почетка, учествује у консултацијама на доношењу Предлога закона о изменама и допунама закона о полицији. Премда нису имали ту обавезу, у МУП је процењено да можемо пружити велики допринос у том послу.  Намере и приоритетне циљеве које МУП жели да постигне предложеним изменама, као и образложења појединачних решења у предлогу приближила нам је секретар министарства, госпођа МилицаЋатић.

За исказану отвореност и жељу МУП да, у сарадњи са релевантним синдикатима, какав ССП свакако јесте премда још увек не и званично репрезентативан, дође до најбољих законских решења којима ће бити унапређен рад полиције и свих запослених, руководство министарства заиста заслужује све похвале. Не морамо било кога подсећати да је пре само годину и нешто више дана тако нешто било незамисливо и да је на тренутно важећи ЗОП пресудан утицај имао један човек, недоступан синдикатима, али и глув на сугестије дугогодишњих највиших руководилаца у министарству!

Морамо да се сложимо да представници МУП овог пута делују заиста искрено када говоре о намерама да олакшају рад полицији и да исправе најлошија решења у важећем ЗОП, на која су већина синдиката имала примедбе у предходном периоду. Уосталом, усвојеним предлогом у доброј мери се то и постиже мада је руководство МУП наилазило на велике отпоре других министарстава, пре свега министарства правде и финансија, те да се може рећи да ћемо по бројним питањима бити у предности над осталим државним органима. Такође, треба рећи и похвалити се чињеницом да је од првих консултација, на нацрт предлога из августа, прихваћен велики број предлога Синдиката српске полиције који су у међувремену постали део званичног предлога закона. Не желимо да будемо малициозни, али заиста нисмо запазили икакав допринос других синдиката по овом питању.

Данас су подржани још неки наши предлози али не сви, тако да и даље има много простора за унапређење овог предлога. С обзиром да коначну реч на предлоге дају неки други органи, не би било фер да данас излазимо у јавност са детаљима са састанка. Оно што можемо посебно да нагласимо и што је већину запослених бринуло јесте то да више неће бити законског основа за губитак посла самим покретањем кривичног поступка против некога, већ тек након правоснажне казне затвора. Такође, накнада трошкова за долазак на посао и одлазак са посла прописана је за стварне релације и реалне трошкове, а не само на територији општине рада.

Сви преостали наши амандмани на предлог Закона о изменама и допунама ЗОП, које је припремио стручни тим ССП, а који нису подржани од стране МУП, биће достављени надлежним скупштинским одборима и посланичким групама у Народној Скупштини.

Служба за информисање ССП
Миле Лазаревић

ПОЛИТИЧАРИ, ДРЖИТЕ ВАШЕ ПРЉАВЕ РУКЕ ДАЉЕ ОД ПОЛИЦИЈЕ!

Господо политичари трећеразредних комби-странака, са бројем гласача мањим од броја чланова Синдиката српске полиције, држите се даље од полиције! Не злоупотребљавајте наше име, не вадите реченице из контекста, не прекрајајте их по свом нахођењу!

Доста нам је политичара који нас користе зарад својих ситних дневно-политичких интереса!

У својим данашњим твитовима делове текста нашег саопштења злоупотребила је извесна Мариника Тепић, позната по томе да је посланица постала као члан једне странке, да је пролетос водила кампању лидеру друге а данас је и сама један од лидера неке нове, треће странке.

Та и таква политичарка, која леже у једној а буди се у другој странци, даје себи за право да оптужује полицију за касну реакцију, прећуткујући једину истину да је патрола полиције одмах по позиву изашла на терен, обезбедила трагове на лицу места и учинила све да се оштећена породица осети безбедном. То је оно што је посао полиције, то је оно што нас као синдикат занима. Нећемо дозволити прљање имена полиције политичарима који од буве праве магарца, заборављајући при томе да је те вечери, на територији ПС Пећинци, било извшено још два кривична дела а да је полиција приоритет дала овом случају. У питању су били класични примери провалних крађа и то код људи који везе са политиком немају, те не стоје ни оптужбе да се ради о некаквом политички мотивисаном застрашивању.

Госпођа Тепић као кључни доказ некакве зле намере полиције износи нашу реченицу „Неко је тада израчунао да ће држава осиромашити због додатка за ноћни рад припадницима криминалистичке полиције!Али намерно пропушта да каже на који период се односи то „ТАДА“, пропушта да цитира једну другу, битнију реченицу која даје ту временску одредницу: „Разлог лежи у томе што су криминалистичкој полицији, након почетка пуне примене првог ПКУ за полицијске службенике 2012. године, укинуте ноћне смене у већини полицијских станица.“

Не верујемо да јој се случајно омакло, убеђени смо да је прећуткивање резултат жеље да одговорност за све лоше у полицији припише садашњој власти и садашњем министру. Истине ради, ноћни рад криминалистичкој полицији у мањим срединама (али и у свим београдским општинама) укинут је у време „Тадић-Дачић власти“ која је одавно промењена. Оно што се није променило јесте ССП и наш критички, али пре свега реалан, однос према свим властима! И тада смо, баш као и сада, указивали на сву погубност таквих мера уштеда! Како рече један коментатор на нашој ФБ страници, таква одлука је „потез једнак ономе када би се, због штедње, укинула дежурства хитне помоћи или ватрогасаца,’јер тада има мање интервенција и екипе често седе беспослене’.“

Оно што данашњем руководству министарства можемо да замеримо јесте то што нису исправили и ту катастрофалну брљотину предходне гарнитуре на власти! На томе ћемо инсистирати у даљим преговорима са Радном групом МУП за сарадњу са синдикатима.

Свакако је овај случај из Пећинаца један од оних које ми полицајци одлично разумемо и са којим се свакодневно сусрећемо али грађани те наше проблеме не виде на тај начин (онако како заиста јесте), већ уз дозу општег револта радије прихватају ствари онако како им злуради сервирају. Наравно, то сервирање бива уподобљено у складу са дневно-политичким потребама за страначко препуцавање.

Управо стога је уследило наше саопштење одмах након првих кривљења истине од стране опскурних политичких ликова!

Верујемо да ће наш глас, глас професионалаца, имати већу тежину и даљи одјек међу грађанима!

Председник ССП
Лазар Ранитовић

Зашто се каснило са увиђајем у Пећинцима?!

Синдикат српске полиције најоштрије осуђује злоупотребу догађаја у Пећинцима и покушај политичара да у своје прљаве борбе увуку полицијске службенике који професионално и одговорно извршавају све службене обавезе.

У јавности су оптужени и већ оглашени одговорнима чланови увиђајне екипе у Пећинцима, јер су „изашли на лице места тек након три сата од пријаве догађаја“. То је мање-више тачно, али се нико, пре осуде тих колега, није запитао зашто је то тако. Политичари, одавно навикнути на разне привилегије, нама обичним смртницима незамисливе, не желе или не могу да схвате реалне проблеме полицајаца на терену. Да ли су можда помислили да је увиђајна екипа имала други започет посао? Или су очекивали да живот стане, све друго буде занемарено и да се сва полиција света стави њима на располагање?

Са колико времена чекања би били задовољни? Сат времена? Пола сата? Пет минута?

Чекање на увиђајну екипу скоро три сата јесте наша професионална брука, то треба признати, али и објаснити зашто је то тако. Најпре треба одмах рећи да у Полицијској станици у Пећинцима не ради ни један криминалистички техничар и да је инспектор морао да сачека његов долазак из Руме. Мање је познато и то да у самим Пећинцима криминалистички инспектори раде само прву смену, због мањка људства. Такође, јавност треба да зна и да о самом увиђају, о изласку или неизласку на лице места, одлучује месно надлежни тужилац а не полиција. Наравно, одлучују и полицијске старешине које, спроводећи наложене мере штедње, у циљу смањења трошкова, оклевају са издавањима налога за прековремени рад. Све те компликације и консултације односе драгоцено време а доносе кашњење.

Можемо овог пута и да занемаримо правила форензичке струке која налажу да је вршење увиђаја, ради квалитетније обраде лица места и прикупљања свих релевантних трагова, сврсисходније вршити на дневном светлу. Али не можемо а да не запитамо колико времена обични грађани чекају на долазак увиђајне екипе? Врло често и по целу ноћ, до јутарње смене! Разлог лежи у томе што су криминалистичкој полицији, након почетка пуне примене првог ПКУ за полицијске службенике 2012. године, укинуте ноћне смене у већини полицијских станица. Неко је тада израчунао да ће држава осиромашити због додатка за ноћни рад припадницима криминалистичке полиције! Треба рећи и да у већини организационих јединица старешине избегавају да издају налоге за приправност. И на томе се штеди! ССП годинама указује на тај проблем али на страни послодавца није било превише слуха за његово решавање.

Али кад се у јавности дигне прашина онда дрвље и камење на обичне извршиоце. Данас је главни проблем кашњење инспектора и техничара, премда је на лицу места била патрола која је обезбедила све трагове и чијим самим присуством су били безбедни и чланови породице на чију штету је извршено кривично дело. Оно што су полицијски службеници, обични извршиоци, могли да ураде, оно што је било до њих, урадили су крајње одговорно и професионално.

Проблем превазилази њихову моћ, а политичари су управо ти који нам могу обезбедити боље услове за рад. Изволите господо, предлажите, гласајте, мењајте законе и унапредите службу. Најлакше је критиковати и износити паушалне оцене!

Служба за информисање ССП
Миле Лазаревић

НОВОГОДИШЊЕ ПОКЛОН-ЧЕСТИТКЕ: Хоће ли их бити и зашто мислимо да неће!?

Поводом велике забуне у вези са новогодишњим поклон-честиткама запосленима у МУП-у и хаоса тиме изазваним, ССП саопштава следеће:

Тачно је да је чланом 14. ставом 1. ПКУ за државне органе предвиђено да је „послодавац дужан да обезбеди деци запосленог старости до 15 година живота поклон за Нову годину – новчану честитку у вредности ДО НЕОПОРЕЗИВОГ ИЗНОСА“.

Међутим, исто тако је тачно, мада поједини прећуткују, да је чланом 16. Закона о буџету (и за 2016. и за 2017. годину) прописано да се у буџетској 2016. и 2017. години неће „вршити обрачун и исплата божићних, годишњих и других врста награда и бонуса предвиђених посебним и појединачним колективним уговорима“.

Шта каже Закон о раду?

Оно што нама не иде у прилог јесу одредбе Закона о раду који у члану 4. прописује да колективни уговори морају бити у сагласности са законом, а у члану 8. у ставу 2. стоји одредба:

„Општим актом и уговором о раду могу да се утврде већа права и повољнији услови рада од права и услова утврђених законом, као и друга права која нису утврђена законом, осим ако законом није друкчије одређено.“ 

Нажалост, Законом о буџету је урађено управо то – „друкчије одређено“, односно прописана је забрана исплата. Стога позиве појединих синдиката на постојање законског основа за исплату новогодишњих новчаних честитки сматрамо малициозним, јер се на тај начин запосленима улива лажна нада.

Ризикујући да нас неко оптужи како бранимо буџет МУП-а или опструишемо остваривање права запослених ми вас ипак позивамо да сви заједно сачекамо усвајање Закона о буџету РС за 2018. годину па ћемо знати на чему смо. До тада се читава ова халабука своди на нагађање и информације поузданости на нивоу „рекла-казала“.

СУШТИНА ЈЕ да се подношењем или неподношењем захтева правни статус запослених се не мења, јер је послодавац дужан да то обезбеди без обзира на то да ли је неко поднео захтев! Уколико до исплате ипак некако дође (кршењем закона, не би им било први пут да законе крше), новац морају добити деца свих запослених. Дакле, ПОДНОШЕЊЕ ЗАХТЕВА НИЈЕ УСЛОВ, а ми остављамо сваком да сам одлучи да ли ће исти подносити!

Што се првостепене пресуде суда у Бечеју тиче, где је пресуђено у корист подносиоца захтева, мишљења смо да је по среди неразумљиво лош рад заступника МУП-а (знате ону „МУП није добио само онај ко није тужио“). Страхујемо да ће на Вишем суду та пресуда, нажалост, бити оборена.

На следећем линку можете преузети образац захтева који смо припремили за вас, уколико одлучите да исти поднесете:

Zahtev za NG paketic – novogodisnju cestitku – obrazac SSP

Служба за информисање ССП

МУП има чиме да се похвали!

На званичном Јутјуб каналу Министарства унутрашњих послова, као и на званичној Фејсбук страници министра др Небојше Стефановића, пре пар дана објављен је видео запис под именом „Резултати МУП-а у борби против трговине наркотицима и оружјем јануар-октобар 2017.“.

На снимку можемо видети занимљиве фотографије начињене на лицу места приликом заплена дроге и оружја али и приликом њиховог уништавања, могу се видети и цифре које нам показују број појединачних заплена и укупне количине заплењеног оружја и наркотика.

Приказане цифре су заиста за сваку хвалу и сваки припадник МУП-а може и треба да буде поносан на остварене резултате у овој години. Наравно, заслуге су то, пре свега, преданог рада припадника полиције који прикупљају информације на терену. Заслуге иду и руководствима Управе криминалистичке полиције и подручних Полицијских управа која су организацијом посла допринели успешној реализацији сваке од бројних акција. Руководство Синдиката српске полиције овом приликом честита и захваљује се свим колегиницама и колегама који су дали свој допринос за овако добре резултате.

Сматрамо и да свакако треба нагласити велике заслуге које у борби против трговине оружјем и наркотицима има министар Стефановић, који је својим залагањем дао ветар у леђа службама које раде на сузбијању свих видова криминалитета. За такав став и исказану подршку полицајцима ми му одајемо признање, као и за, нешто раније, изречен став да држава неће толерисати нападе на полицијске службенике те да ће стати иза сваког полицајца који часно обавља свој позив.

И у овом видео снимку можемо видети министра Стефановића како каже „Приорит МУП-а је борба против нарко-трафикинга, нећемо стати, бићемо апсолутно посвећени овом послу док постоји и један нарко-дилер који покушава нашу децу на улицама Србије!“.

Даље у снимку можемо чути и да је због трговине наркотицима ухапшено 432 особе а због кривичнх дела у вези са оружјем још 78 лица и ту долазимо до оне ружније стране медаље. Не можемо а да не приметимо како сваком полицајцу остаје горак укус у устима када знатан број тих лица поново среће на улици. Не можемо а да се не запитамо колики је, међу тих 510 лица, број нападача на полицијске службенике? Колики је број вишеструких повратника, извршилаца разних кривичних дела, којима суђења трају годинама?

Свима нама је јасно да проблем лежи у тужилаштвима и судовима, да нема много везе са полицијом и са МУП-ом. Остаје нам да радимо и не губимо наду да ће и томе једном доћи крај. Да ће криминалци почети да бивају осуђени на законом прописане казне затвора, да им неће изнова и изнова проналазити олакшавајуће околности и изговоре ради осуда на казне које су вређање рада полицајаца али и здравог разума свих грађана Србије.

До тада, руководство Синдиката српске полиције ће настојати да у разговору са министром обезбеди још боље услове за рад и већу безбедност сваког појединца.

Служба за информисање ССП
Миле Лазаревић

ПРИСТУП ТАЈНИМ ПОДАЦИМА

ОБАВЕШТЕЊЕ О АКТУЕЛНОМ ПРИКУПАЉУ ПОДАТАКА У ВЕЗИ СА ИЗДАВАЊЕМ СЕРТИФИКАТА ЗА ПРИСТУП ТАЈНИМ ПОДАЦИМА

Због учесталих позива од стране чланова и осталих запослених у МУП-у да се од њих захтева потписивање изјава о поступању са тајним подацима и попуњавање основних безбедносних упитника, обавештавамо Вас о садржини, суштини и сврси таквог прикупаљања података, иако је то, сходно Закону о заштити података о личности, обавеза послодавца, односно представника послодавца (поступајућих руководилаца), којим је прописано да се, пре пркупљања података, лице на које се подаци односе упознаје о сврси прикупљања и даље обраде података, начину коришћења података, обавезности и правном основу, односно добровољности давања података и обраде,…

Суштина је (и најбитније) да је ПРАВНИ ОСНОВ АКТУЕЛНОГ ПРИКУПЉАЊА ПОДАТАКА ВАЉАН, јер је садржан у Закону о тајности података, којим је прописано да је приступ тајним подацима који су неопходни за обављање послова из делокруга свог рада могућ само уколико лица добију СЕРТИФИКАТ, односно ДОЗВОЛУ ЗА ПРИСТУП ТАЈНИМ ПОДАЦИМА (сходно степену тајности одређених у сертификату). Без тог сертификата, тајним подацима се не може приступати (осим председника Народне скупштине, председника Републике и председника Владе).

Такође је прописано да приступ тајним подацима свих степене тајности који су им потребни за обављање послова из њихове надлежности БЕЗ БЕЗБЕДНОСНЕ ПРОВЕРЕ имају САМО државни органи које бира Народна скупштина, руководиоци државних органа које бира Народна скупштина, судије Уставног суда и судије.
За сва остала лица сертификат се издаје након потписивања изјаве којом се потврђује да ће поступати са тајним подацима у складу са законом и другим прописом и након извршене безбедносне провере, при чему ниво вршења безбедносне провере зависи од степена тајности података са којима ће лице поступати:
1) основна безбедносна провера, за податке означене степеном тајности „ИНТЕРНО“ и „ПОВЕРЉИВО“;
2) потпуна безбедносна провера, за податке означене степеном тајности „СТРОГО ПОВЕРЉИВО“;
3) посебна безбедносна провера, за податке означене степеном тајности „ДРЖАВНА ТАЈНА“.
Сврха безбедносне провере јесте процена безбедносног ризика од приступа и коришћења тајних података. Ради вршења безбедносне провере лица попуњавају безбедносни упитник.
Законом о тајности података прописана је садржина основног и посебног безбедносног упитника.

Након извршене безбедносне провере надлежни орган доставља пропоруку за издавање или ускраћивање сертификата.

Укратко – свако лице које поступа са тајним подацима мора добити сертификат (дозволу). Предуслов за добијање сертификата је безбедносни упитник. Сви који не добију сертификат или одбију да попуне и потпишу изјаву и безбедносни упитник – не могу поступати са тајним подацима. С озбиром на карактер послова које као полицијски (и државни) службениции обављамо, овакви сертификати су нам неопходни.

Министарство позивамо да овим поводом изда званично саопштење, а руководиоцима наложи да запосленима детаљно образложе разлог и сврху прикупљања података (попуњавања изјава и безбедносних упитника), сврху обраде тако прикупљених података, начин коришћења тих података, обавезности (не)давања података, правном основу, односно добровољности давања података и последицама недавања ових података, а како се међу запослене не би уносио немир и неповерљивост. Очигледно је да је „анализа ризика“ оставила дубок траг код запослених у Министарству. Уосталом, обавеза упознавања запослених са напред наведеним је прописана Законом о заштити података о личности.

Служба за информисање ССП

Новембарски месечни састанак у Кабинету

Београд, 10.11.2017. године, – Одржан је једанаести по реду редовни месечни састанак у Кабинету министра, са Радном групом за сарадњу са синдикатима. Делегацију Синдиката српске полиције сачињавали су: председник ССП Лазар Ранитовић, заменик председника Миле Лазаревић, генерални секретар Виктор Ратковић, члан Главног одбора ССП Синиша Ћук и председник СГ ОЖ Ниш Небојша Поповић.

Разговор је вођен по следећим питањима:

  • Неевидентирање, неправилно евидентирање и обрачун прековремених сати након рада преко 12 сати, пре свега припадника ИЈП

Неправилно евидентирање и обрачун прековремених сати се састоји у томе што се време проведено на раду након 12 сати рада не третира као прековремени, већ као редован рад, па се не издају налози за прековремени рад, нити се полицијским службеницима ови сати плаћају увећано, нити им се омогућава коришћење слободних дана по принципу 1:2, а као што је то прописано, већ се ови неспорно прековремени сати неправилно прераспоређују по принципу 1:1.

Овај проблем смо уочили у ПУ Суботица, ПУ Нови Сад, ПУ Шабац и ПУ Нови Пазар, док смо у осталим ПУ у контакту са тамошњим руководством успели да договоримо закониту примену одредби о прековременом раду.

На овај проблем смо указали и на прошлом састанку са Радном групом, када је тадашњи председавајући Радном групом – господин Слободан Малешић обећао решење овог проблема, као и организовање посебног састанка са начелником ПУ Нови Сад (из овог и још других разлога), али ништа од тога није реализовано. Уз то, господину Малешићу је 15.10.2017. године, по претходном договору, мејлом достављен списак ПУ у којима постоји предметни проблем, али до данашњег дана нисмо добили повратну информацију, нити је овај проблем решен, осим у Нишу, где смо проблем решили након састанака са тамошњим руководиоцима.

Одговор на ово питање дао је Слободан Малешић који је признао да су се након извршених провера и анализа од стране Дирекције полиције тврдње ССП, изнете на досадашњим састанцима, као и у прослеђеним дописима, показале као истините. Након наше констатације да се позитивно решење наведеног проблема назире у ПУ Шабац, Малешић је изјавио да ће приликом будућих ангажовања ИЈП Дирекција полиције обратити посебну пажњу на ПУ Суботица, Нови Сад и Нови Пазар, у циљу успостављања законитог обрачунавања радног времена полицијских службеника. С тим у вези, наставио је, 31.октобра је на терен упућена још једна инструктивна депеша, којом је, према његовим речима, недвосмислено наложено да се радно време дуже од 12 сати обрачунава као прековремени рад.

На изречену тврдњу представника ССП да је предметна депеша нејасна и недовољна прецизна, а до којег тумачења смо дошли у контакту са појединим руководиоцима орг.јединица, те да је у циљу коначног решавања овог проблема, на жалост, неопходно упутити још једну депешу, у којој би експлицитно било наложено свим одговорним руководиоцима да рад дужи од 12 сати третирају као прековремени, уз издаванје адекватних налога, Слободан Малешић је одговорио да су исти дужни да поступају у складу са Законом о полицији, односно да се предметни рад мора обрачунавати као прековремени. У циљу добијања објективних и истинитих информација са терена господин Малешић је затражио од представника ССП обавештавање на дневном нивоу, како би се, по овом питању, коначно уједначила пракса у целом Министарству.

  • Неевидентирање и/или необрачунавање приправности у СВС

Тема и проблем који су у више наврата били „на столу“, али су остали нерешени до данашњег дана – како у смислу постојећег начина организовања приправности, тако и у погледу склапања споразума о вансудском поравнању са ватрогасцима-спасиоцима за које постоје докази да су били приправни, али им та приправност није обрачуната као увећање зараде по том основу.

И након неколико тематских састанака, укључујући и онај са начелником СВС Предрагом Марићем лично, након упорног залагања представника ССП да се проблем са неевидентираном, а самим тим и неплаћеном приправношћу припадника СВС у минулом периоду (јануар 2016.-мај 2017.године) споразумно реши, представници Министарства, а пре свих Горан Николић, помоћник начелника СВС, су одбили наведени предлог, уз изговор да би накнадно евидентирање те принадлежности било противзаконито, те да не постоји други начин да се оштећени обесштете. Уз толико пута изнете тврдње да припадницима СВС у том периоду није била налагана приправност, што је наводно била лична процена начелника ОВС, да исти нису били дужни да се одазивају на евентуалне позиве, те да против оних који се евентуално нису одазвали на позив на интервенцију нису предузимане дисциплинске нити друге мере, не преостаје нам ништа друго осим да констатујемо да ће и по овом питању многе, оштећене колеге правду и задовољење потражити путем надлежних судова. Све то, наравно, уз вишеструко увећане износе на име судских трошкова, накнада адвокатима и припадајућих камата.

  • Погрешан обрачун зараде запосленима за време одсуства са рада (годишњи одмор, плаћено одсуство)

Такође тема са претходног састанка, којом приликом је договорен посебан састанак овим поводом.

Подсећамо, чланом 114. ставом 1. Закона о раду: „Запослени има право на накнаду зараде у висини просечне зараде у претходних 12 месеци, у складу са општим актом и уговором о раду, за време одсуствовања са рада на дан празника који је нерадни дан, годишњег одмора, плаћеног одсуства, војне вежбе и одазивања на позив државног органа.“ Међутим, запосленима се погрешно обрачунава зарада за време одсуства са рада у наведеним случајевима, тако што се приликом обрачуна за основицу користи ОСНОВНА, а не ПРОСЕЧНА зарада у претходних 12 месеци, чиме се причињава штета запосленима за време одсуства у наведеним случајевима.

Захтевали смо израду и закључивање споразума о вансудском поравнању са запосленима који су оштећени и заказивање посебног састанка на ову тему, а због комплексности теме, међутим, и поред обећања на прошлом састанку са Радном групом, овај састанак није заказан.

Помоћник начелника Сектора за материјално-финансијске послове Драго Бјелица се сложио да постоји неусклађеност између законом прописаног и оног како се обрачунава, али да то нужно није на штету запослених, већ и у корист, наводећи као пример да ће, према постојећем обрачуну, запосленима који користе годишњи одмор током 2018. године у накнаду плате бити урачунато планирнао увећање од 10%, а што не би био случај да се плата обрачунава по законом прописаном моделу.

Међутим, оваква констатација је напросто нетачна из разлога што се у оба случаја узима у обзир 12 месеци које претходе месецу у којем се годишњи одмор користи. Дакле, ССП остаје при становишту да су запослени оштећени и у наредном периоду, а пошто послодавац не жели да овај проблем реши споразумно на обострано задовољство, где се МУП не би излагао непотребним судским трошковима, након додатних консултација са правним заступницима, највероватније је да ће запослени своје законско право морати да потраже на суду.

  • Погрешан обрачун зараде у случају замене руководиоца

Чланом 187. ставом 1. тачком 6. прописано је да полицијски службеник остварује раво на увећану плату у случају замене руководиоца, и то: до 10 радних дана – 10% основне плате, дуже од 11 дана – 15 % основне плате. И тако, уместо да се запосленом који мења руководиоца плата увећа линеарно за 10% у случају да је мењао руководиоца до 10 дана у месецу, а 15% у случају да је руководиоца мењао 11 и више дана у месецу, врши некакав обрачун према броју радних сати које је запослени који је мењао руководиоца остварио, па се увећање третира спрам броја тих радних сати, што је потпуно неосновано.

На овај проблем смо указали у појединим ПУ, али смо добили одговор да приликом уноса у систем за обрачун зарада, систем врши обрачун спрам сати, а не спрам дана, што практично значи да је проблем у томе што програм за обрачун зарада није програмиран у складу са законским одредбама, што не може бити разлог да било који запослени буде оштећен.

Господин Драго Бјелица је појаснио да је чланом 184. Закона о полицији прописано да се право на увећану плату по овом основу утврђује посебним актом Владе. Међутим, према важећем правилнику овај основ није предвиђен, па све до допуне тог правилника нема правног основа за обрачун.

Наравно да ни овакво образложење није ваљано, јер је Законом о полицији (не правилником!) прописано да право запосленог на увећану плату у случају замене руководиоца. И то не може бити спорно. Уосталом, запосленима који замењују руководиоца се већ обрачунава увећана плата по овом основу, али се то не чини онако како је то Законом о полицији предвиђено: према броју радних дана за које запослени замењује руководиоца, већ се то чини према броју сати, а ту категорију (сат) у смислу овог основа за увећање плате, Закон о полицији не познаје.

Ни у овом случају се не види искрена жеља и воља представника послодавца да се проблем споразумно реши, на обострано задовољство, тако да запосленима преостаје да своја права издејствују на суду.

  • Проблеми запослених у Жандармерији

За надлежне у овој организационој јединици спремили смо читав сет питања:

— Када ће бити извршена подела нове униформе? Имамо информацију да је униформа стигла у магацин. Ово питање је посебно важно с обзиром на то да је зима на прагу, а постојећа униформа је дотрајала, поготово чизме (за које такође имамо информацију да су стигле у магацин).

— Шта је предузето (и уколико није – зашто) на томе да се побољшају катастрофални услови за смештај и пресвлачење припадника београдског, а нарочито нишког одреда? Ово је тема била више пута на састанцима, образложење Радне групе је да постоји проблем у погледу иновинско-правног статуса објеката. Разумели смо ову чињеницу, али ово лоше стање предуго траје, а услови су све гори. Бојимо се да је у овом случају много мањи проблем имовинско-правни статус, од недостатка воље за решавање ових проблема. У прилог томе је и чињеница да је зграда Команде ОЖ Београд у потпуности реновирана пре неколико година, иако и ту постоји истоветан проблем имовинско-правног карактера.

— Исхрана припадника ОЖ Ниш већ годинама се састоји од месног нареска и паштете, евентуално сардине. Готово је невероватна небрига МУП-а за, пре свега, здравље тих људи. Неопходно је определити средства за реновирање кухиње-трпезарије и жандармима омогућити одговарајућу исхрану.

— Непоштовање одредби које се односе састављање распореда рада. Непоштовање обавезе састављања распореда рада два дана унапред. Непотребно планирање смена у трајању од 12 сати, где се нпр. након 8 или 10 сати рада жандарми усмено обавештавају да је смена завршена и да иду кући.

— Због бројних тема и проблема који у провом реду нису таквог карактера да би били предмет састанка на Радној групи, као и због ограниченог времена, потребно је и неопходно организовати састанак са командантом Жандармерије Гораном Драговићем.

Господин Малешић нас је информисао да је за припаднике Жандармерије набављена нова униформа и нове квалитетне чизме, али да подела униформе и чизама неће бити извршена док се још не набаве јакне, а што се очекује крајем текућег месеца. Након тога ће уследити подела униформе, јакни и чизама.

Што се тиче објеката у којима је смештена Жандармерија, саопштено је да су сви у Министарству свесни проблема са смештајем у ОЖ Београд и ОЖ Ниш, али да не може бити значајног побољшања управо због проблема имовинско-правног карактера. Но, започето је реновирање WC-а и купатила у Нишу. Такође, ради се на решавању обезбеђења смештаја припадника ОЖ Ниш на другој локацији – у Алексинцу, а што ће бити учињено током следеће године.

Представници Радне групе су се сложили да старешине у Жандармерији не могу планирати смене дуже него што је потребно, а потом пре истека смене жандармерце упућивати са посла кући. И управо ова, као и још друге бројне теме и проблеми у Жандармерији биће разматране на посебном састанку представника ССП и команданта Жандармерије Горана Драговића који ће бити заказан у току следеће недеље.

  • Услови рада у КЗБ које покрива ПУ Крушевац и проблеми у вези са опремом у ПО Брзеће

Требовање униформе за обављање послова у екстремно хладним условима. Наиме, за контролу и регулисање саобраћаја према ТЦ Копаоник највише се ангажују  полицијски службеници ПО Брзеће, непрекидно од почетка снежних падавина, тј. неких 4-5 месеци. Такође, ради обезбеђења ЈРМ на ски-стазама које се на подручју ПО Брзеће распростиру на око 60% од укупног ски-простора ТЦ Копаоник, делатност се обавља у ски-патролама, за које је такође потребна униформа за обављање послова у екстремно хладним условима.

— Неопходно је обезбедити одговарајуће теренско возило за обављање делатности у отежаним условима (возило које је комфорно за обављање делатности у трајању од 12 сати непрекидно теренског рада, које се ретко квари, има одговарајуће грејање, које има све потребне ознаке полиције: ротације, налепнице и које је као такво уочљиво у екстремним зимским условима).

Господин Малешић је појаснио да примарне полицијске станице на Копаонику (баш као и на Златибору) имају посебну униформу за обављање послова у екстремно хладним условима, али да остеле полицијске станице (испоставе, одељења) не могу добити такву униформу, јер то није њихов примарни посао, те да би у том случају такву униформу могли захтевати и све друге полицијске станице где су ниске температуре и снежни покривач присутни током значајног дела године.

Објашњење је исто и у погледу возила које користе полицијски службеници полицијских станица које нису примарне, док је проблем кварова на возилима, њихове неисправности, неодговарајућег грејања, неодговарајуће обележености и друге опреме – питање за конкретне полицијсе станице које имају проблем са оваквим возилима.

Обавезали смо се да ћемо „на терену“ извршити додатне провере у вези са овим проблемима и о томе известити Радну групу.

  • Привремени премештаји

Због чега се не одобравају привремени премештаји према месту пребивалишта у контексту спајања породица и уштеде на путним трошковима?

Шеф Одсека за сарадњу са синдикатима, Сектора за људске ресурсе, Драгиша Цветковић је појаснио да су Законом о полицији (члан 198) прописани услови за привремени премештај запослених (замена одсутног запосленог, повећан обим посла, привремено ограничена радна способност или обављање послова радног места до оконачања конкурстног поступка), те да ни „спајање породица“, ни „финансијске уштеде“ не постоје као законски основи.

Констатовали смо да разумемо шта је прописано Законом о полицији, али да, исто тако, МУП мора водити рачуна о запосленима који раде и по неколико стотина километара од места пребивалишта, баш као што мора водити рачуна о буџетским уштедама, да је својевремено постојала идеја Министарства да се овакво што спроведе, али да је остало кратког даха. Господин Цветковић је одговорио да је то апсолутно тачно, али да се исто тако мора водити рачуна о томе да се нпр. великим „одливом“ из Београда полицијских службеника који живе у унутрашњости, створио озбиљан безбедносни проблем. Сматра да ће се приликом нове систематизације водити рачуна о овом проблему у случају постојања већег броја запослених од систематизацијом предвиђених у појединим организационим јединицама.

  • Избор руководилаца након доношења систематизације

До нас стижу информације из више извора, додуше не сасвим поуздане, да ће се приликом усвајања нове систематизације избећи расписивање конкурса за руководећа радна места, већ да ће се они једноставно именовати. Да ли је информација тачна?

ССП сматра да је, уколико је ова информација истинита, ово потпуно погрешно и штетно за МУП, јер се уместо правилне селекције и избора руководилаца на конкурсима, где ће се изабрати они са најбољим квалификацијама, стручним компентенцијама и најбољим резултатима у досадашњем раду, оставља могућност да на руководећа места дођу мање компентентни или потпуно некомпетентни људи.

Представници Радне групе су дематновали овакве информације наводећи да ће након новог правилника о систематизацији свакако бити расписивани конкурси на упражњена радна места – за сва руководећа, али и за извршилачка, осим за она за која министар правилником пропише да се попуњавају без конкурса.

  • Динамика исплате посебних накнaда и солидарне помоћи

— Посебне накнаде за рад са мигрантима и у КЗБ нису исплаћене за септембар и октобар 2017. Шта је разлог кашњења исплате? Када ће бити исплаћена, односно каква је планирана динамика исплате?

— Када ће почети исплата солидарне помоћи по основу смрти члана уже породице, као и по основима дужих и тежих болести, лечења и рехабилитације запослених и чланова њихових породица онима који су захтеве предали у 2017. години? Колике су планиране исплате за сваки од основа за солидарну помоћ? Када ће се одлучивати о захтевима запослених за солидарну помоћ у 2017. за запослене који захтев предају самим крајем текуће или почетком наредне године и када ће им бити извршена исплата? Када ће коначно бити исплаћена солидарна помоћ из 2016. за део запослених којима она још увек није исплаћена?

Исплата посебних накнада за рад са мигрантима и у КЗБ за септембар биће исплаћене у понедељак 13.11.2017. године, али да није позната динамика исплате за убудуће. У вези са тиме исплата посебних накнада није једновремена, господин Драго Бјелица је навео да је то због тога што поједине организационе јединице доставе непотпуне и неодговарајуће спискове за исплату, па се у тим случајевима исплате врше након извршених корекција и исправки.

Солидарна помоћ за рођење детета за колеге које су захтеве поднеле до 30.9.2017. године је исплаћена, односно би требало да је исплаћена, следи исплата солидарне помоћи за случај смрти члана уже породице, а потом ускоро и за случај болести, лечења, рехабилитације, набавке ортопедских помагала за запослене и чланове њихових породица. Комисија ће заседати редовно како би сви поднети захтеви били решени до краја године. О захтевима за солидарну помоћ у 2017. години који буду предати самим крајем текуће године или почетком наредне, комисија ће одлучити до краја јануара 2018. Године. Такође је планирано да током 2018. године комисија заседа једном месечно, где ће се одлучивати пре свега о захтевима за исплату солидарне помоћи за рођење детета и за случај смрти члана уже породице, а да ли ће се месечно одлучивати и за остале случајеве солидарне помоћи или ће то бити учињено при крају године – још увек је неизвесно.

  • Необјављивање подзаконских прописа МУП-а

Потребно је, бар на интранет страници МУП-а, редовно објављивати све прописе и обавезујуће депеше којима се прописују или прецизирају права и обавезе полицијских службеника и начин њиховог поступања.

Закони и подзаконски акти који се тичу МУП-а и запослених у МУП-у, а који се објаљују у Службеном гласнику РС се налазе на сајту МУП-а (одељак документи). У погледу правилника, инструкција, одлука и депеша које се не објављују у Службеном гласнику РС, не постоји таква евиденција. Предложили смо да прављење такве евиденције која би била доступна свима, а како би запослени били упознати са свим прописима који се односе на њих.

  • Непотписивање споразума у вези са препорукама РАМРРС-а

Пошто је очигледно да МУП не жели потписати споразум са ССП-ом у вези са препорукама РАМРРС-а, иако се представник послодавца у том процесу сложио са нашим предлозима, иако сматрамо да за то не постоје оправдани разлози, а наставља се свакодневна самовоља старешина у непримени ПКУ или се он погрешно примењује, зарад заштите запослених у МУП-у, предлажемо да министар распише депешу која ће садржати препоруке РАМРРС-а.

Будући да би потписивање споразума водило изменама ПКУ, са којима се МУП сложио, али не и репрезентативни синдикати, договорено је да МУП свим организационим јединицама упути депешу чија ће садржина бити истоветна садржинама препорука РАМРРС-а.

Служба за информисање ССП

ССП део акције ЧЕПОМ ДО ОСМЕХА

Синдикат српске полиције добио је лепо признање од организације Чепом до осмеха. Као одговорна друштвена организација, а зашто не истаћи и једина у оквиру полиције, ССП је активно подржао организацију Чепом до осмеха.

Ова хуманитарно-еколошка акција сакупљања пластичних чепова спроводи се ради прикупљања помоћи деци са инвалидитетом. Прикупљена средства се користе за куповину разних помагала са циљем да им се омогући лакше функционисање у образовању.

ССП је, на позив активиста тог удружења, узео активно учешће у овој акцији и позвао своје активисте да широм Србије покрећу сакупљање чепова. Велико нам је задовољство да ћемо бити делић екипе која својим радом враћа осмехе на дечија лица и олакшава им њихову велику животну борбу.

Испред ССП захвалницу је примио наш председник Регионалног центра Бор, Мирослав Стојимировић. Захвалницу је уручила госпођа Вања Ђурђевић координатор организације „Чепом до осмеха“ у Неготину.

http://www.jutarnjiglasnik.info/ekologija/sindikat-srpske-policije-deo-akcije-cepom-do-osmeha/

Служба за инфмормисање ССП
Миле Лазаревић

  • 1
  • 2