Skip to main content

Месец: март 2018.

Закон о изменама и допунама закона о полицији

Народна скупштина Републике Србије у свом првом редовном заседању, 22.3.2018. године усвојила је Закон о изменама и допунама закона о полицији („Службени гласник“, број 24/18) који ће ступити на снагу 03.04.2018. године.

Народни посланици су од 6. марта до 22. марта расправљали о сету закона из области безбедности и унутрашњих послова где је том приликом поднешен велики број амандмана од стране народних посланика од којих је незнатан број усвојен и постао саставни део предлога предметних закона. Сматрамо да је сету закона посвећено мало времена обзиром на то од колике су важности за безбедност Републике и њених грађана, те би се свакако да је било више времена и простора за расправе о појединостима могао битније унапредити пре свих других предлог о закона о изменама и допунама закона о полицији пре његовог усвајања.

Оно што нас као синдикалну организацију тангира јесте став послодавца који није прихватио сет предлога који смо упутили Радној групи за израду предлога закона о изменама и допунама закона о полицији што је за разлику од усвајања претходног Закона о полицији из 2015. године када је послодавац саслушао, погледао, критички изанализирао и увидео да су предлози Синдиката српске полиције квалитетни и битно побољшавају како сам закон тако и касније његово спровођење у пракси те их прихватио и уврстио у предлог, док сада смо се вратили корак уназад. Зашто је тако није нам најјасније, верујемо да само партнерским односом уз међусобну сарадњу и уважавање можемо унапредити како професију тако и безбедност државе и њених грађана и да нам је ако ништа друго онда то заједнички циљ. Такође, сматрамо да никоме није више стало до унапређења како услова рада, заштите, побољшања и унапређења министарства у целини, тако и безбедности грађана, до нас који спроводимо законе и потребно је саслушати и уважити мишљење, предлоге и ставове запослених преко њихових представника.

Које предлоге смо упутили имали сте прилике у претходним објавама текстова да прочитате на следећем линку: http://novi.ssp.org.rs/wp-content/uploads/2018/03/Neuvazeni-predlozi-SSP-a.pdf

А у прилогу можете преузети комплетан закон о полицији са интегрисаним изменама и допунама које смо објединили на једном месту:

 

члан Главног одбора ССП
Бобан Ђорђић

ВАЖЕЊЕ ПКУ ЗА ДРЖАВНЕ ОРГАНЕ ПРОДУЖЕНО ДО 21.3.2019.

На иницијативу Синдиката управе Србије за покретање поступка измене и допуне ПКУ за државне органе, односно за закључивање Споразума о продужењу рока важећег Посебног колективног уговора с обзиром да у наредном периоду истиче рок важења, Влада Републике Србије одговорила је позитивно и приступило се преговарању са представницима репрезентативних синдиката.

У току преговора договорено је да се продужи рок важења Посебног колективног уговора до 21. марта 2019. године као и да је неопходно извршити одређене измене и допуне ПКУ око чега су се сагласили сви учесници у закључивању ПКУ. Из разлога што се у току 2018. године планирају измене и допуне Закона о државним службеницима и припрема новог Закона о платама државних службеника и намештеника, чије одредбе у значајној мери утичу на садржину ПКУ, није било целисходно да се приступа преговорима за закључивање новог Посебног колективног уговора за државне органе, већ је договорено да се изврше потребне измене и допуне Посебног колективног уговора за државне органе и продужи рок важења Посебног колективног уговора за државне органе, уз обавезу да уговорене стране започну преговоре за закључивање новог ПКУ за државне органе до почетка последњег квартала 2018. године.

На овом линку можете погледати: С П О Р А З У М о продужењу рока важења Посебног колективног уговора за државне органе

Ипак, ни ово продужење уговора није прошло без извесних измена и допуна, које се дотичу и нас, с обзиром на анекс ПКУ за полицијске службенике, тако не би било згорег одмах се упознати са својим правима и могућностима које имамо. На овом линку можете видети ПРЕГЛЕД ОДРЕДАБА КОЈЕ СЕ МЕЊАЈУ И ДОПУЊУЈУ.

Комплетан документ са образложењима можете видети овде: Нацрт измена и допуна ПКУ за државне органе.

Све у свему, можемо закључити да су синдикати потписници овог ПКУ поново показали више заинтересованости, али и више снаге да на послодавца утичу, него репрезентативни синдикати у полицији.

Служба  за информисање ССП
Миле Лазаревић

СПАШЕН ЈОШ ЈЕДАН ЉУДСКИ ЖИВОТ

Данас су наше колеге из Станице граничне полиције Нови Сад спасиле живот несрећнику који је излаз из животног ћорсокака покушао да нађе скоком у хладну воду дунава са моста „Дуга“.

Брзом интервенцијом патроле у којој се нашао и сналажљиви Предраг Милосавић човек је извучен из воде и предах хитној помоћи. Колега Милосавић је искористио цивилни чамац, пронашао тело које је плутало и извукао га на обалу.

Професионалност и пре свега хуманост красе колеге у СГП Нови Сад, као и већину полицајаца широм Србије. А колеги Милосавићу ово је трећи овакакв случај у каријери – трећи спашени живот.

Синдикат српске полиције је поносан на овакве колеге и чланове! Браво момци, свака част!

Служба за информисање ССП
Миле Лазаревић

ПОВИШИЦА ПЛАТЕ ЗА ПОРОДИЉЕ – одговори на нашу иницијативу

Средином јануара послали смо допис на неколико најважнијих адреса државне власти у Србији са захтевом да свако од именованих политичара допринесе измени Закона о финансијској подршци породицама са децом. Допис је уследио након што су наше колегинице које се налазе на трудничком или породиљском боловању остале без јануарског повећања плате, упркос томе што се држава залаже за борбу против беле куге и повећање наталитета.

Да ли је залагање државе искрено или само декларативно могуће је закључити и по томе што смо одговоре на допис добили само са две адресе. А како су нам одговорили, боље да нису ни они.

Из Министарства за рад, у недостатку храбрости да саопште истину, предочавају нам важеће законске одредбе и објашњавају зашто плате нису повећане (као да то нама није јасно), свесно заобилазећи одговор на наш захтев да ураде нешто по том питању, како те жене не би чекале још годину дана на увећање плате!

У име министра унутрашњих послова др Небојше Стефановића одговор нам пише шеф Одсека за сарадњу са синдикатима  Драгиша Анђелковић. Шта је он ту тачно написао уз велики напор исчитасмо, ал шта је писац заиста хтео да каже нисмо успели да схватимо. Не желимо да звучимо ни малициозно ни саркастично, али тако је када, као одговор на допис, добијете акт исписан у једном пасусу, у девет густо куцаних редова. Акт у једној реченици састављеној од, ни мање, ни више, него чак 114 речи!

Одговори су мање-више очекивани, а закључак суморан – држава неће урадити ништа по овом питању! Борбу против беле куге и даље ће водити осмишљавањем огавних слогана који понижавају жене, уместо да младе људе мотивишу!

Погледајте одговоре које смо добили:

Служба за информисање ССП
Миле Лазаревић

МАРТОВСКИ МЕСЕЧНИ САСТАНАК У КАБИНЕТУ

Београд, 12.3.2018 – У Палати Србија одржан је и трећи овогодишњи месечни радни састанак представника Синдиката српске полиције и Радне групе за сарадњу са синдикатима у МУП-у. Састанком је, у одсуству државног секретара Дијане Хркаловић, председавао помоћник директора полиције Слободан Мелешић. Делегацију ССП-а чинили су председник Лазар Ранитовић, генерални секретар Виктор Ратковић и чланови Главног одбора Срђан Трајковић и Мирослав Лазаров.

Разговарало се о следећим темама:

1. Репрезентативност ССП-а

  • Приликом утврђивања репрезентативности ССП-а учињено је више неправилности, пропуста и незаконитости, а све на штету ССП-а. Обатио нам се велики број колега за који тврди да је фалсификован њихов потпис на приступницама синдиката који су оспоравали репрезентативност ССП-а. Такође, одређени број колега се нашао као кредитор НСП-а иако заправо и није члан НСП-а или је учлањен мимо своје воље и знања. Запослени нам достављају своје изјаве, обраћају се за помоћ правног заступника како би у редовном поступцима остварили своја права. Веома важно је истаћи и чињеницу да је 1.021 приступница НСП-а и 60 приступница НПСС-а била са датумом 24.1.2018 (иако је ССП захтев за утврђивање репрезентативности поднео 23.1.2018), па се такве приступнице не могу узети у обзир.
  • Председавајући је саопштио да је реч о питањима која су изван надлежности ове Радне групе и да стога не могу дати никакве конкретне одговоре на ову тему.

2. Ретроактивни обрачун радних сати у ОЖ у Краљеву

  • Реч је о теми која је „на столу“ дуже време, па чак и са састанцима са Радном групом. Иако је договорено, запосленима још увек нису понуђени споразуми за вансудско поравнање. Тражимо објашњење.
  • Драган Цветковић, помоћник начелнице Сектора за људске ресурсе, изјавио је да ће договор бити испоштован; да је логистици ОЖ у Краљеву достављен јасан налог са захтевом за доставу конкретних података и документације, да ће до краја недеље ти подаци и документација бити достављени Сектору за људске ресурсе, који ће потом припремити споразуме о вансудском поравнању и доставити их на потписивање, након чега ће уследити исплата, а у складу са динамиком која се договори са Сектором за материјално-финансијске послове.
  • Срђан Трајковић је указао на то да логистика ОЖ у Краљеву није добро разумела постављени им захтев и да ће доставити све налоге за прековремени рад, уместо само да достави податке за оно радно време за које нису били издати налози за прековремени рад, те је тражио да се додатно информишу. Истовремено је поставио питање у ком року запослени могу очекивати достављање споразума о вансудском поравнању, те упозорио да уколико се са тим буде отезало, да ће запослени та своја потраживања захтевати судским путем.
  • Цветковић је одговорио да ће бити остварен контакт и да ће се све завршити врло брзо, те да запослени ОЖ у Краљеву могу очекивати да ће им споразуми о вансудском поравнању бити достављени до краја марта.

3. (Не)поступање по депеши Сектора за људске ресусре о непокретању дисциплинских поступака на основу сваке, па и неосноване иницијативе

  • У пракси се стиче утисак да ова депеша није у битнијој мери утицала на смањење неоснованих покретања дисциплинских поступака, а самим тим и на трошкове правних заступника запослених које потражују од МУП-а после поступака у којим није установљена дисциплинска одговорност запослених.
  • Драган Цветковић је појаснио да је реч о инструктивној депеши која је имала за циљ смањење трошкова МУП-а, а због вођења очигледно неоснованих поступака, те да се ту пресушују све ингеренције Сектора за људске ресурсе, а посебно имајући у виду чињеницу да су дисциплинске старешине самосталне у свом раду и одлучивање.

4. Заказивање састанака у подручни полицијским управама

  • Већ дуже време чекамо на састанке у ПУ Краљево, ПУ Чачак и ПУ Сомбор. Локално руководство једноставно се оглушује о захтеве за оваквим састанцима. Састанци су неопходни јер без дијалога, нема сарадње и решавања проблема, а који су евидентни у наведеним ПУ. Због свега тога захтевамо да се преко Дирекције полиције или на други начин „са врха“ МУП-а ови састанци закажу што пре, те да се убудуће ти састанци одржавају редовно, без потребне додатне интервенције „са врха“, јер је ССП организација која окупља и штити интересе сада већ 8.000 запослених, а проблеми запослених су не само њихови проблеми и проблеми ССП-а, већ и проблеми њихових руководилаца.
  • Председавајући Слобдан Малешић је одговорио да ће начелници ПУ Краљево, ПУ Чачак и ПУ Сомбор бити контактирани и да ће током наредне недеље бити одржани састанци са представницима ССП-а, поштујући наравно обавезе и могућности тих начелника и представника ССП-а.

5. Солидарна помоћ из 2016. и 2017. године

  • Када ће запослени који су предали захтеве за солидарну помоћ у 2017. години добити решења како би евентуално могли да уложе жалбе на решења у случајевима када је њихов захтев одбијен?
  • Драгиша Анђелковић, шеф Одсека за сарадњу са синдикатима, навео је да су сви захтеви за солидарну помоћ из 2016. године решени, осим оних поступака где је Жалбена комисија Владе наложила понављање поступка.
  • Што се тиче захтева из 2017. године запримљено преко 3.000 захтева, да је највећи број решен, да се по осталим захтевима континуирано ради, те да ће сви који су поднели захтев, без обзира на то да ли им захтев одбијен или одобрена помоћ, добити решења.
  • Виктор Ратковић поставио питање шта је са појединим случајевима где су запослени добили одбијајућа решења са образложењем да у остављеном им року од 10 дана од дана пријема обаветења нису допунили своје захтеве, иако су запослени то учинили у том року?
  • Анђелковић је одговорио да ти запослени у оквиру жалбе на решење опишу ту ситуацију, приложе доказе о датуму када су примили обавештење и о датуму када су послали захтевану документацију, те да ће Сектор за људске ресурсе, по пријему тих жалби, уколико је пропуст евидентан – захтеве наново размотрити и у случају основаности одобрити одговарајући износ помоћи.

6. Померање датума исплате зараде запосленима

  • Због исплате првог дела фебруарске плате 2. марта и неизвесности исплате другог дела фебруарске плате, те будуће динамике исплате плата, међу запосленима је настало оправдано узнемирење, посебно код оних који су кредитно задужени, а што је случај са већином колега. Због тога је потребно да МУП да прецизне одговоре и објашњења на ову тему, а како би се прекинула настала конфузија и избегле манипулације запослених.
  • Драго Бјелица, заменик начелника Сектора за материјално-финансијске послове је кратко одговорио да ће исплата другог дела фебруарске плате бити 20. марта, те да ће се убудуће плата исплаћивати динамиком 5. и 20. у месецу.
  • На питање Лазара Ранитовића због чега је исплата првог дела фебруарске плате била 2. марта – чланови Радне групе су остали неми.
  • На питање Лазара Ранитовића због чега МУП није обавестио запослене о „ванредној“ исплати плате, те зашто још увек није обавестио запослене о будућој динамици – Драго Бјелица је одговорио да није био у прилици да обавести запослене у вези са „ванредном“ исплатом, јер је и за њих у Сектору за материјално-финансијске послове био изненађујући захтев Трезора за ту „ванредну“ исплату. Што се тиче обавештења запослених да о будућој динамици исплате плата, Бјелица је одговорио да ће свим организационим јединицама бити упућена депеша о новим роковима достављања података у вези са исплатом плата и о новим терминима исплата плата.

7. Проблеми УГП у вези са применом Правилника о путним трошковима

  • Иако су прошле године од почетка примене Правилника о путним трошковима, очигледно да се Правилник још увек не примењује у потпуности у свим организационим јединицама МУП-а, тачније што се умањења месечне претплатне карте врше и мимо случајева када је запослени користио годишњи одмор или плаћено одсуство или је био на боловању или службеном путу. У вези са овим послат је и допис Сектору за материјално-финансијске послове.
  • Мирослав Лазаров и Лазар Ранитовић су појаснили да овај проблем постоји у свим РЦГП, осим у РЦГП према БиХ и да је потребно што хитније решавање овог проблема, по потреби и састанцима представника РЦГП и представника ССП-а. Појашњено је да се висина превоза неосновано и погрешно умањује и најчешће у случају када запослени у датом месецу користио слободне дане по основу прерасподеле радног времена, тј. вишка сати остварених у претходним месецима.
  • Начелник УГП генерал Миленко Божовић је саопштио да он и УГП нису били упознати са овим проблемом, а из разлога што у УГП стижу готови, обрађени подаци, па евентуалне неправилности у начину обрачуна на нивоу РЦГП нису видљиве. Од Драга Бјелице је тражио да му доставио предметни допис ССП-а и депешу којом је Сектор за материјално-финансијске послове појаснио правилан обрачун путних трошкова, а како би интерном депешом наложио будуће поступање. Уједно је позвао ССП да о свим конкретним случајевима неправилног обрачуна путних трошкова известе УГП, а како би се праворемено реаговало и неправилности отклониле.

Генерални секретар ССП
Виктор Ратковић

ВЕСТ само у Србији

У освит јучерашњег дана путем свих медија, нарочито оних са националном фреквенцијом, брзином светлости је пренета информација да је полицајац у Бору тешко ранио провалника, који га је претходно, приликом покушаја бекства, напао и попрскао бибер-спрејом. Догађај који је на први поглед вест, а који то никако не би требао бити! Због чега је наступила таква и толика дегенерација друштва, да се сматра ИЗУЗЕТКОМ чињеница да је полицајац употребио ватрено оружје У СКЛАДУ СА ЗАКОНОМ, да би одбио напад од себе и спречио бекство лица?! Зашто је новинарима толико ексклузиван такав догађај? Да ли се у Италији са толиком медијском пажњом испрати догађај када Карабињери аутоматским оружјем изрешетају возило које се није зауставило по њиховој наредби? Или, пак, када у Америци полицајац приликом рутинске контроле усмрти човека само зато што је без његове дозволе спустио руке са волана? Не, у уређеним земљама попут наведених, таква реакција полицајца се подразумева!

Господо новинари и уредници медија, вест је требала бити чињеница да је провалник из Бора 2014. године извршио убиство, ни мање ни више него свог оца, за шта је осуђен на затворску казну у трајању од читаве три године?!! О таквом скандалозном кажњавању најтежег кривичног дела сте требали писати и извештавати, вршећи оправдан и дозвољен „притисак“ на господу из правосуђа, не би ли се поменути коначно одлучили да раде свој посао у интересу друштва и заштите јавног поретка. О недостатку јавне дебате, стручних дискусија и панела, у којима би се указивало на наведене проблеме, да и не говоримо.

Међутим, ако је нешто и позитивно у описаној драматизацији догађаја у Бору, то је свакако правовремена реакција министра Стефановића, који је јасно и недвосмислено, како то и доликује, стао у одбрану колеге, најавивши иницијативу за пооштравањем казнених одредби за кривична дела против полицијских службеника. Тако нешто ће, без дилеме, допринети позитивној промени друштвене свести у времену нарастајућег броја случајева ометања и(ли) напада на полицијске службенике приликом вршења службених послова и радњи, а ко зна, можда и повратку некадашњег угледа и поштовања које смо, не тако давно, уживали. У остварењу тог циља Синдикат српске полиције ће, као и до сада, пружити искрену подршку и помоћ.

А до тада, поштоване колегинице и колеге, не либите се да у оваквим и сличним ситуацијама, када су за то испуњени законски услови, употребите средства принуде! Будите себи и својим породицама НА ПРВОМ МЕСТУ, заштитите себе и колегу до себе, узвраћајући онима који кидишу на нас на начин и језиком који они једино схватају…језиком реципроцитета!

Члан ГО ССП
Синиша Ћук

ТОПЛИ ОБРОК И РЕГРЕС (крај лажних нада)

Будући да је начелник Одељења полиције у Полицијској управи у Чачку дао себи за право да са огласне табле скида обавештења Синдиката српске полиције која му нису „по вољи“, председник нашег РЦ Чачак, Дарко Оцокољић, био је принуђен да путем друштвених мрежа члановима разјасни истину у вези са непостојећим регресом. Нама се допао тај пост па препоручујемо свима да га прочитају:  

Завршава се полако и овај дан, 09.03.2018. године, дан који ће бити упамћен по томе да су запослени у МУП-у увидели како се њима лако манипулише. Упамћен по ишчекивању регреса, „чекајући Годоа“. Непуних десет дана траје, назовимо афера „Регрес“. Све то можда говори о томе у каквом се стању налазе запослени у МУП-у, када им оно прижељкивано пласирају одређене особе и тако манипулишу њима.

Наиме, у току предходног викенда појавила се порука са одређеним садржајем у вези са регресом. Муњевито је проширена међу колегама као „проверена информација“. Молим све колегинице и колеге да убудуће не наседају на којекакве приче од непоузданих извора и такве их шире даље као поуздане, јер се ствара хаос у нашим колективима, људи потроше новац, исчекујући новац који никада неће стићи.

Као што сте већ сазнали плата ће, вероватно, бити исплаћивана петог и двадесетог у месецу, па опет долазимо до тога да су приче о томе како ће плата бити петнаестог, остале само на томе – обичне „рекла-казала“ информације.

Свима сам, још у старту, рекао да се ништа не зна званично око пласираних информација пред викенд (или пред нешто друго), да не постоје наводне депеше да ће бити исплате регреса, као и да су сумњиве поруке пласиране у недељу. Ко још недељом у МУП-у било шта ради?

Молим вас да се мало озбиљније приступи оваквим стварима. Ових седам дана се никоме не поновило, кроз шта смо све пролазили са сарадницима (поруке, позиви, молбе…) али и то ћемо превазићи и ево прва молба – слушајте праве и проверене информације које дистрибуира ССП.

Ништа од вас не кријемо, али не можемо и не смемо, због вас самих, да делимо непроверене информације. Угодан викенд желимо.

Служба за информисање ССП

ДАЛИ СМО СВЕ ОД СЕБЕ – АЛИ ЗАКОН О ПОЛИЦИЈИ ЈЕ И ДАЉЕ ЛОШ!

Током целе 2015. године указивали смо на озбиљне мањкавости тадашњег предлога новог Закона о полицији. Указивали смо то својим многобројним дописима МУП-у, указивали смо на то на јавним расправама организованим широм Србије. Наши предлози нису уважени. МУП је заступао тезу да је то најбољи Закон о полицији икада.

Међутим само два месеца по ступању на снагу, 5.2.2016. године, баш и МУП-а кренуле су приче о потреби измене тек усвојеног ЗОП-а. Сасвим сигурно да је на то утицало и наше подношење иницијативе Уставном суду за испитивање уставности и законитости више одредби новоусвојеног ЗОП-а.

Ипак, требало је годину дана да МУП са речи пређе на дела и да оформи радну групу која ће разматрати измене и допуне ЗОП-а.

ССП је са великим одобравањем и надом дочекао отпочињање овог посла и опет се врло активно укључио – што слањем предлога на више адреса у МУП-у, што у директним састанцима и то је био значајан искорак у односу на ранију праксу када нисмо имали ниједан састанак са представницима МУП-а у вези са изменама закона.

Од јуче је Предлог измена и допуна ЗОП-а на дневном реду скупштинске расправе. Без двоумљења, Синдикат српске полиције није задовољан свим предложеним измена и допунама Закона о полицији, пре свега изражавајући незадовољство тиме што је усвојен недовољан број наших предлога и примедби и посебно имајући у виду да је за наше неуважене предлоге наша аргументација њихове неопходности уважавана на састанцима са представницима МУП-а. Стиче се утисак да је „струка“ сагласна са нашим примедбама, али да није било воље да се оне имплементирају у закон.

Ево шта је похвално, а чиме смо незадовољни у предложеним изменама и допунама ЗОП-а:

  • Незадовољни смо што се полицијском службенику за време рада и боравка на терену у случају коришћења дневног одмора на терену или забране напуштања објекта смештаја, а што није прихваћен наш предлог да се на свеобухватан начин уреди питање рада и боравка полицијског службеника на терену, те тако избегне примена више законских и подзаконских прописа и депеша које се односе на рад и боравак на терену, те изједначе они који раде и бораве на терену, а нису припадници ИЈП састава, са онима који то јесу.
  • Незадовољни смо што, у том смислу, није прихваћено наш предлог да се утврде следећи коефицијенти за увећање зараде у случају рада и боравка на терену: 1) за сваки сат рада на терену – увећање плате у висини од 100% вредности радног сата основне плате; 2) за сваки сат времена проведеног на терену ван рада (дневни одмор), рачунајући и време проведено у путу до терена и натраг – увећање плате у висини од 50% вредности радног сата основне плате и 3) за сваки сат времена проведеног на терену ван рада (дневни одмор) где је полицијском службенику онемогућено напуштање објекта – увећање плате у висини од 70% вредности радног сата основне плате.
  • Похвално је што сте усвојили наш предлог да се бришу одредбе из члана 172. према којима запосленом радни однос престаје самим покретањем кривичног поступка за кривична дела која се гоне по службеној дужности или осудом за ма које кривично дело које се гони по службеној дужности или утврђивањем безбедносних сметњи.
  • Незадовољни смо што приликом прописивања услова за престанак радног односа по сили закона (члан 172) као услов предвиђена „казна затвора“, уместо „безусловна казна затвора“.
  • Изузетно смо незадовољни што нису прихваћени наши предлози за прописивање јасног правног основа за исплату регреса за коришћење годишњег одмора и накнаде за исхрану у току раду (топлог оброка).
  • Похвално је што се поред постојећих јединица у седишту Дирекције полиције поред постојећих, уврсте и Јединица за заштиту, чиме ће запослени у овој јединици добити сва права и обавезе које имају запослени у посебним јединицама полиције.
  • Добро је што се поред службених значки и службених легитимација полицијских службеника уводи и службена легитимација државних службеника која служи искључиво за идентификацију и доказивање својства државног службеника за рад у Министарству.
  • Похвално је да додавање новог члана 173а, којим је предвиђен изузетак од примене Закона о ПИО, где се уводи и право на старосну пензију пре испуњења општих услова за стицање старосне пензије полицијских службеника који наврши 45 година живота и 15 година рада на посебно сложеним, специфичним односно оперативним пословима који захтевају посебну обученост и психофизичку спремност.
    Министар одлуком утврђује организационе целине у којима се обављају или су се обављали описани послови.
  • Незадовољни смо „избором“ кривичних дела која се по свом карактеру таква да запосленог у МУП-у чине „недостојним“ за рад у МУП-у (члан 172). Посебно смо незадовољни што међу тим делима нема кривичних дела против полне слободе, најтежих кривичних дела против имовине, кривичних дела у вези са дрогом (…), а што је „уврштено“ кривично дело Насиље у породице, с обзиром на могућност злоупотреба у вези са овим кривичним делом;
  • Похвално је што је усвојен наш предлог и брисана одредба да се путни трошкови исплаћују само у оквиру општине рада и у износу до 25% нето просечне зараде у Србији (и та наша примедба је уважена), али смо незадовољни што није усвојен наш предлог да се запосленом путни трошкови надокнађују и онда када је актом јединице локалне самоуправе омогућен превоз запосленима без накнаде, а у случају када ред вожње није усклађен са временом доласка и одласка са рада запосленог.
  • Незадовољни смо што се прописује да запослени може бити трајно премештен на упражњено радно место без интерног конкурса у оквиру извршилачких радних места исте стручне спреме, а без сагаласности запосленог, јер се тиме даје неограничена могућност законитог шиканирања и мобинга запослених, које би могли „селити“ из једне у другу организациону јединицу.
  • Апсолутно смо незадовољни предложеним што је у случају привременог премештаја брисан услов писане сагласности запосленог, јер је управо институт „писане сагласности“ запосленог један од оних који запослене штити од самовоље и шиканирања руководилаца.
  • Незадовољни смо што се рокови за застарелост за покретање и вођење дисциплинског поступка продужавају са шест месеци на годину дана за лаке повреде службене дужности и са годину дана на две године за тешке повреде службене дужности.
    Наиме, укидањем хитности као једног од основних обележја дисциплинског поступка, губи се смисао и сврха кажњавања, јер сврха казне треба да буде да је запослени осети што пре, те да се ефикасношћу кажњавања на остале запослене делује превентивно, а овим предлогом се иде супротно од тога, заправо „подстиче“ се лењост дисциплинских старешина.
  • У вези са одредбама о тесту интегритета нису уважене наше примедбе да се већ законом морају јасно прописати заштитни механизми који спречавају злоупотребу тестова у пракси због личних, политичких или других интереса.
    Такође, потребно је разрешити и уредити неколико питања, међу којима су најбитнија: одлука о намени тестирања – превенција или сузбијање корупције; субјекат тестирања и концепт интегритета; обавештавање о тестирању – унапред или након; специјалност и обученост припадника СУК; независност и финансијска обезбеђеност; заштита података о личности; однос теста интегритета и кривичног поступка.
    Уз то, тест интегритета може бити само оруђе за превенцију корупције, а не да замени Закон о кривичном поступку и Кривични законик. Треба поставити јасну границу између тога када је крај теста и прелазак на предистражни поступак и да тај који одлучује о томе не може бити СУК већ искључиво јавни тужилац.
    Такође, тест интегритета се мора спроводити у сарадњи са Агенцијом за борбу против корупције.
  • Позитивно је формирање Фонда за солидарну помоћ, јер се ова важна правна материја за запослене диже на највиши, законски ниво.
    Међутим, незадовољи смо тиме, што ће се на предложени начин, помоћ исплаћивати САМО ДО ВИСИНЕ СРЕДСТАВА НА РАЧУНУ ФОНДА, што значи да у случају да се средства потроше пре краја године, они који поднесу захтев након тога право на солидарну помоћ не могу остварити. На тај начин би се извршила дискриминација међу запосленима.
  • Незадовољни смо због неуважавања нашег предлога да се пропише обавеза министра да донесе акт о процени ризика радних места у МУП-у и одлуку о минимуму процеса рада.
  • Апсолутно смо незадовољни неприхватањем наших предлога који се тичу употребе ватреног оружја, а посебно с обзиром на учесталост напада на полицијске службенике.
    Наиме, према садашњем законском решењу, полицијски службеник може употребити ватрено оружје практично само у случају НУЖНЕ ОДБРАНЕ и КРАЈЊЕ НУЖДЕ, тј. у истим оним случајевима у којима то могу учинити и сви грађани, па се поставља питање – у чему је смисао полиције?
  • Позитивно је што је предложеним изменама члана 175. предвиђено право на отпремнину и осталим запосленим у МУП-у, а не само за полицијске службенике, као што је то сада случај. Позитивно је и проширење права на накнаду у случају привремене спречености за рад у висини 85% основне плате, увећане за минули рад, и за остале запослене, а не само за полицијске службенике.
  • Незадовољни смо начином прописивања неспојивих послова и делатности, јер је остављено дискреционо право руководиоцу, без неких посебних критеријума, да да или не да одобрење за обављање одређених послова и делатности ван радног времена. Ово такође оставља велики простор за мобинг и самовољу руководилаца.
  • Незадовољни смо и тиме што није дошло до измене одредби које се односе на штрајк, јер се постојећим одредбама ово право практично онемогућава и због чега је ССП Уставном суду поднео иницијативу за оцену уставности и законитости одредби о штрајку.
  • Сматрамо лошим и што директора полиције на други узастопни мандат може поставити министар без јавног конкурса. Примедба је, најпре, принципијелна – зашто директора полиције изузимати из система постављања без спровођења јавног конкурса? Управо је смисао конкурса стварање здраве, такмичарске конкуренције из које ће „испливати“ најбољи и најквалитетнији. С друге стране, стављање у изглед директору да може добити још један мандат без конкурса неминовно води ка губљењу независности директора полиције у односу према министру и Влади, јер ће се он понашати на такав начин да се „не замери“ министру и Влади, чак и на уштрб МУП-а и безбедности грађана и државе, што је свакако лоше.

У прилогу су образложени предлози ССП-а који нису уважени од стране МУП-а. Neuvazeni predlozi SSP-a

ССП ће наставити борбу да они што краће време постану саставни део Закона о полицији.

Генерални секретар
Виктор Ратковић

СРЕЋАН ОСМИ МАРТ – МЕЂУНАРОДНИ ДАН ЖЕНА

Од првих идеја о потреби постојања посебног дана када се скреће пажња на проблеме и изазове са којима се срећу жене прошло је 108 година. На Другој међународној конференцији жена социјалисткиња 1910. године у Копенхагену истакнут је захтев: „Мир и женско право гласа, ни мање ни више од тога!“. Од 1975. године, на иницијативу Уједињених нација, 8. март се прославља као Међународни дан жена.

Премда се доста тога урадило од тада, упркос чињеници да су жене добиле много више од пуког права гласа као основног захтева, морамо признати да ипак и даље живимо у „мушком свету“. И даље мушкарци за исти посао добијају веће зараде (срећом не и у МУП), много чешће се налазе на руководећим местима (од 27 подручних полицијских управа тренутно само двема руководе жене), мушкарци лакше напредују и бивају постављени на високе позиције. Светао изузетак представља Сектор за људске ресурсе где се на већини руководећих радних места налазе жене.

Међу неколико десетина синдиката регистрованих у оквиру МУП Србије и даље ни једним јединим не председава жена! Синдикат српске полиције, међутим, с поносом истиче то да у нашим редовима, поред великог броја чланица имамо и завидан број врло успешних синдикалних активисткиња које предводе наше синдикалне групе и регионалне центре.  Досадашње искуство нас учи да морамо радити на привлачењу још већег броја колегиница којима само треба дати шансу и оне ће је искористити на најбољи могући начин! Неретко су показале сналажљивост, одлучност и храброст у тешким ситуацијама, чак и кад је већини нас мушких све изгледало узалудно!

У то име, Синдикат српске полиције честита празник, Међународни дан жена, свим својим чланицама и свим колегиницама у Министарству унутрашњих послова.

Служба за информисање ССП
Миле Лазаревић

РЕГРЕС: Само дим ил’ има и ватре? Запослени заслужују одговор!

Београд, 6.3.2018 – Председник ССП Лазар Ранитовић упутио је јуче допис министру унутрашњих послова, господину др Небојши Стефановићу позивајући га да званичним саопштењем потврди или демантује гласине које појединци шире међу запосленима, а које се тичу исплате регреса и топлог оброка.

Овакво саопштење је неопходно посебно имајући у виду обим и брзину гласина које се шире и степен узнемирености и конфузије које изазивају међу запосленима.

Од министра се тражи и да се запослени упознају да ли се прелази на систем исплате плате 1. и 15. у месецу, а с обзиром на то да је први део фебруарске плате исплаћен, без најаве, 2. марта, тј. осам дана раније у односу на више година устаљен систем исплате – 10. и 25. у месецу. Ово је посебно значајно с обзиром на то да термин исплате плате чини огромну разлику свима који су задужени код банака или који плаћају станарину, а што је већина запослених у Министарству.

Овом приликом запослене подсећамо да је пре извесног времена пропуштена прилика да се колективним преговарањем исплата регреса и топлог оброка утврди посебним колективним уговором као обавеза послодавца. Уместо тога, потписано је само продужење важења постојећег ПКУ на годину дана. На тај начин потписник, онај који се представља заштитником запослених, није ни покушао да се за ово право запослених избори.

Допис преносимо у целости:

Република Србија
Министарство унутрашњих послова
Кабинет министра
— министру, др Небојши Стефановићу

 

Поштовани,

Позивам Вас да што хитније издате званично саопштење у којем ћете потврдити или демантовати гласине које се шире међу запосленима.

Реците јасно и гласно свима нама да ли је и колико реална прича у вези са регресом и топлим оброком који Министарство наводно планира да исплати.

Објасните нам зашто је први део фебруарске плате исплаћен, изненада и без најаве, у петак 2. марта? Реците нам када ће бити исплаћен други део плате за фебруар  – по устаљеном ритму 25. у месецу или заиста прелазимо на систем исплате 1-15, па ће исплата бити раније извршена? Ово је посебно значајно с обзиром на то да термин исплате плате чини огромну разлику свима који су задуженим код банака или који плаћају станарину, а што је већина запослених у Министарству.

Сматрам Вас одговорним човеком на одговорном месту, стога је неопходно или да саопштите да ће Министарство запосленима уистину започети исплату регреса и топлог оброка или да то одлучно демантујете и тако спречите злонамернике да шире гласине и изазивају лажну наду, али и панику међу запосленима.

Запослени у МУП савесно и одговорно обављају врло захтевне послове и најмање што заслужују јесте то да од свог министра добију правовремене и поуздане информације!

С поштовањем,

Председник ССП
Лазар Ранитовић

Dopis ministru – topli obrok, regres, plata

  • 1
  • 2