Београд, 12.02.2019 – У Палати Србија одржан је први овогодишњи месечни радни састанак представника Синдиката српске полиције и Радне групе за сарадњу са синдикатима у МУП-у. Састанком је, у одсуству државног секретара Дијане Хркаловић, председављао помоћник  директора полиције Слободан Малешић. Делегацију ССП-а чинили су председник Лазар Ранитовић, генерални секретар Дарко Оцокољић и чланови  ГО ССП Зоран Стојчић, Жељко Исаиловић и Небојша Ристић.

Теме о којима смо разговарали :

  1. Погрешан обрачун путних трошкова као и евидентирање временика рада у СГП Бачки Брег ( РЦ ГП према Мађарској):

 У СГП Бачки Брег врши се погрешан обрачун путних трошкова којом приликом су запослени на овом граничном прелазу свакога месеца оштећени. Наиме, ради се о погрешноме обрачуну којом приликом им је ускраћено право на целокупне путне трошкове. Примера ради, полицијски службеник који путује на посао морао би добити збир цена месечне карте од места пребивалишта до места рада односно у конкретном случају: од места А ( пребивалишта) локал + међуградску карту од места А до места Б (место рада) + локал места рада Б. Практично, запослени у поменутој орг. јединици су оштећени док је ССП спреман утицати на чланство и запослене да не туже послодавца ( МУП ) већ да склопе споразум о вансудском поравнању и да ће послодавац убудуће правилно вршити обрачун трошкова доласка и одласка са рада. Даље, наведена орг. јединица је у претходном релативно кратком периоду када је у питању руковођење имала смену већег броја руководилаца. У том смислу сваки од претходних руководилаца је на одређени начин вршио евидентирање временика рада запослених којом приликом су начињени пропусти који се огледају у неевидентирању стварног стања већ фиктивног. На тај начин приказано је да запослени имају вишак радних сати. Уместо да добију решење о прерасподели радног времена и да им тај вишак буде плаћен, односно компензован слободним временом у односу 2:1, запослени су у ситуацији да им фали одређен број часова до пуног фонда те су приморани да „одраде мањак часова“. Предлажемо да надлежни из УГП изврше инструктивно-контролну делатност, увере се у тачност навода, отклоне последице по запослене и упуте руководиоца како не би опет дошло до истих грешака и повреда права запослених. За три запослена из СГП Бачки Брег је у претходном периоду на састанку у Кабинету министра договорено да ће бити сачињен споразум о вансудском поравнању због повреде права на накнаду за долазак и одлазак са посла али до данашњег дана није сачињен споразум. Уколико након овога састанка не буде заиста дошло до реализације практично договоренога запослени ће бити принуђени да поднесу тужбу.

Поводом ове ситуације, надлежни из УГП тражили су изјашњење од командира СГП Бачки Брег. У међувремену, биће извршена контролна делатност и након тога достављен Извештај ће надлежнима бити достављен у року од десет дана. Уколико буде пропуста руководиоца ове СГП, према њима ће бити покренути одговарајући поступци. Став МУП-а је да се овакве и сличне грешке не смеју дешавати без правовременог образложења руководиоца, јер директно наносе штету у буџету.

  1. Споразум о вишку радних сати за запслене у ПИ Чачак:

Запослени ПИ Чачак оставрили су вишак радних часова у претходном периоду. Поднели су захтеве за издавање редне листе руководиоцу ПИ Чачак, добили су листе из којих се јасно види да је остварен вишак радних часова али руководилац оспорава наводе. Желимо на овај начин да превазиђемо настали проблем како не би запослени подносили тужбе већ да се изврши провера навода и склопи споразум са запосленима у Чачку.

У вези проблема са вишком радних сати у, састанку је присуствовао и командир ПИ Чачак Ненад Јовичић. Он је рекао да је приликом ступања на дужност, уочио велики број полицијских службеника који су у претходном периоду остварили вишак радних сати. Међутим, претходни командир није поступио по депеши министра 4987/17 од дана 10.05.2017. године којом је наложено свим руководиоцима да у оваквим случајевима запосленима доносе Решење о прерасподели радног времена. Додао је да жели сарадњу са Синдикатом српске полиције јер је увидео да тежимо компромисном решавању овог питања, притом узимајући у обзир и конструктивне предлоге које смо изнели на састанку. Договорено је да се у току наредних дана одржи састанак у ПИ Чачак са председником СГ Чачак Спасојевић Николом и његовим сарадницима, поводом склапања Споразума о вансудском поравнању.

  1. Униформа припадника СВС:

Ватрогасцима-спасиоцима се пласирају информације од стране руководилаца да без обзира што су добили нову радну униформу и даље ће морати користити дотрајалу, страру радну униформу. Захтевамо да СВС забрани употребу старе дотрајале радне униформе у било којој комбинацији са новом радном униформом.

Надлежни из СВС објаснили су да нова радна униформа није за рад на интервенцијама, јер нема потребну заштиту. Из тог разлога је донета одлука да се користи стара униформа, која је притом и удобнија за ношење.

  1. Трајно распоређивање полазника обуке у јединицу Жандармерије:

Полицијски службеници који су успешно окончали селекциону обуку (дрил) за пријем у Жандармерију, завршили су Основну обуку за припадника Жандармерије у трајању од 45 дана. Када могу очекивати трајна решења о распоређивању у јединицу Жандармерије? Наиме, ступањем на снагу нове систематизације поменути полицијски службеници су добили решења организационих јединица из којих су претходно упућени у складу са чл. 200. Закона о полицији у јединицу Жандармерије. Овиме је формалноправно дерогирано решење којим су упућени у јединицу Жандармерије. Тренутно се налазе у правном вакууму до добијања решења о трајном премештају. Даље, на септембарском месечном састанку када је било речи о овој теми добили смо информације да ће овим полазницима бити увећан коефицијент зараде за 20% за време обуке и да ће по ступању нове систематизације добити решења о трајном премештају, а од тога се ништа није догодило како за време селекционе обуке ( дрила ) тако ни за време основне обуке.

У складу са Уредбом о специјалним и посебним јединицима, након селективне обуке – дрила за пријем у Жандармерију, кандидати су распоређени на додатну обуку која траје 45 радна дана. Ова обука неће бити коначна за пријем, већ се након обављених разговора са припадником донети коначна одлука. Господин Малешић, помоћник директора полиције је образложио намеру Дирекције полиције да постојања тог временског рока, како би услед одређених нових околности (судска пресуда, промена личне одлуке, период прилагођавања и сл), могли адекватно да реагују и попуне празнину, односно кандидата врате на претходно радно место, које ће бити упражњено до добијања решења о распоређивању.

Поред тога, након завршета обуке од 45 радних дана за сваку групу посебно, команданти ће сходно испуњеним критеријумима имати право да предложе један број кандидата за трајно распоређивање.

  1. Службене легитимације:

 Када се може очекивати потпуна замена службених легитимација свих запослених  у МУП у складу са статусом? Да ли ће тада радници на посебним дужностима добити службене легитимације?

Спроведен је поступак, познат је и изглед и величина службене легитимације и службене значке коју ће добити запослени у статусу ОСЛ, односно службене легитимације коју ће добити запослени у статусу ПД.

  1. Листа тежих болести и повреда ван рада:

 Предлажемо да се листи тежих болести и повреда ван рада дода тзв. „Бехчетов синдром“. Наиме, Бехчетов синдром је запаљенско обољење које може утицати на практично било који део тела. Најчешћа запаљења су запаљења коже, слузокоже уста и гениталне регије, изазивајући ранице или осип. Такође су чести болови у зглобовима, главобоље, замор и болови у стомаку. Код неких људи, јављају се и проблеми са очима, крвним судовима и (ретко) мозгом или нервима. Неколицина запослених у МУП је оболела од ове ретке и тешке болести, тиме би се умногоме олакашало њихово лечење.

Од стране господина Цветковића из Сектора за људске ресурсе добили смо одговор да је ажуриран предлог листе дужих и тежих болести, а Захтев за проширење и измену ове листе ка Републичком фонду за здравствено осигурање биће послат у наредних неколико дана, као надлежном органу.

  1. Проблеми запослених на пословима заштите од НУС (СВС):

 По новој систематизацији, запослени на пословима заштите од НУС, у Сектору за ванредне ситуације МУП-а Републике Србије добили су решења којима су добили мање укупне коефицијенте (па чак и најниже у оквиру организационе јединице у којој раде) од оних које су имали, а уз то су  изгубили и статус „ОСЛ“. Запосленима, више пута је кроз презентације и писмена саопштења предочено да је у циљу увођења праведнијег и адекватнијег система вредновања, којим би се временом постигло да се за исти рад добија иста плата, извршена реформа у систему плата полицијских службеника и да је намера Министарства да плате радних места извреднује на основу објективних критеријума базираних на описима послова, чиме ће бити исправљена дугогодишња неправда и неадекватно вредновање појединих послова и да ће се усклађивању примања приступити кроз далеко праведнији систем. Из разлога превелике одговорности и високог ризика који ови послови и радна ангажовања носе, руковање са минско експлозивним средствима и направама, неексплодираним убојним средствима, превоз експлозивних и средстава за иницирање, ископавње и др., узимајући у обзир да раде најсложеније и најодговорније послове уништавања НУС-а на територији читаве Републике Србије у свим временским и теренским условима, и да им је живот у сваком тренутку угрожен, сматрамо да су та радна места специфична и дефицитарна, те стога нису адекватно вреднована новом систематизацијом, нити су усклађена са радним местима на којима се обављају исти или слични послови у другим организационим јединицама МУП-а, имајући у виду обећања дата од старане највиших представника Министарства  у циљу исправљања неправде и нормалног функционисања службе, предлажемо следеће:

– Враћање статуса „ОСЛ“ имајући у виду да увек превозе одређене количине МЕС-а од места складиштења до места уништавања, на територији читаве Републике Србије и назад до повратка у јединицу, што је значајно због личне безбедности, односно безбедности опреме и средстава које превозеи са којима рукују.

– Повећање коефицијента плате на начин да се повећа кеофицијент категоризације радног места;

– Одређивање корективног коефицијента специфичности посла који се одређује за поједина радна места, на којима се послови обављају под сталним или привременим отежаним околностима, а које нису узете у обзир приликом вредновања послова;

– Одређивање корективног коефицијента због утицаја тржишта и одлива кадрова или задржавања стручних кадрова, као и потребе Министарства за одређеним струкама и образовним профилима који су неопходни за несметано функционисање и обављање послова из надлежности Министарства.

Припадници Сектора за ванредне ситуације –Управе за ванредне ситуације у Нишу су својим дописом број бр.07/20 од 08.01.2019 године покренули Иницијативу са предлогом за корекцију услова који се обављају на радном месту НУС а која на жалост још увек није изашла из оквира месно надлежне организационе јединице.

На основу ове теме, али и ранијих дописа Синдиката српске полиције поводом још једне нелогичности у новој систематизацији, добили смо одговор да су из Сектора за ванредне ситуације препознали овај проблем и у координацији са надлежнима из НУС-а раде на проналажењу најбољег решења за све.

8.Нехумани услови рада у Полицијској станици Обреновац:

 У Одсеку за Управне послове у Полицијској станици Обреновац услови за рад су у најмању руку неподношљиви из разлога јер се свакодневни послови обављају у просторијама у којима се поред опреме,компјутера и радних столова налази огромна количина пословне документације.Због недостатка смештајног простора,запослени су принуђени да своје радно окружење користе и као магацински простор за лагеровање пословне документације.И поред бројних датих обећања од стране руководиоца ове Полицијске станице да ће изнаћи адекватан смештајни простор за сву пословну архиву,нажалост иста се још увек налази у просторијама у којима се обављају редовне активности на пословима израде биометријских докумената грађана.

Желимо да укажемо на овај проблем и да покушамо да што пре изнађемо могућност трајног одлагања пословне документације и проширења пословног простора у Полицијској станици Обреновац.

Проблем са складиштењем документације је комплексан, јер изискује велики рад на провери рока важења докумената сходно Закона о канцеларијском пословању и Упутством о начину вођења и чувања документације. Свесни смо ове ситуације не само у ПС Обреновац, већ у већини ОЈ МУП-а, чак је то и проблем у седишту МУП-а, рекао је заменик начелника Сектора за материјално-финансијске послове господин Драго Бјелица. Уз складиштење возила, Сектор је одлагање документације поставио као један од приоритета у наредном периоду.

9.Опис послова за радна места у Министарству унутрашњих послова Р.Србије:

 Обзиром да је од 01.01.2019 године ступио на снагу нови  Правилник о унутрашњем уређењу и систематизацији радних места у Министарству унутрашњих послова Р.Србије,те да се применом новог Правилника уводе одређене новине које се односе на  распоређивање полицијских службеника на одређена радна места,по први пут се сусрећемо са одређеном категоријом послова којима се полицијски службеници убудуће требају бавити.У циљу отклањања нејасноћа које проистичу из делукруга рада таквих полицијских послова, захтевамо да нам се,поштујући степен тајности Правилника,достави на увид и упознавање Каталог радних места са описом послова за свако појединачно радно место.Сматрамо да би на овај начин полицијски службеници у великој мери могли да се информису о конкретним пословима и задацима које се налазе у опису послова за свако појединачно радно место,и на тај начин адекватно припреме за све будуће изазове које неминовно доносе новоформирана радна места.(Полицајац у заједници,и др.радна места).

Акт о унутрашњем уређењу и систематизаци носи ознаку поверљивости „интерно“. Ради добијања информација о пословима и задацима које се налазе за свако радно место, потребно је да запослени који поседује сертификат „интерно“, поднесе Захтев и биће му омогућен увид у каталог радних места.

Председник Синдиката српске полиције Лазар Ранитовић је додао да у спроведеној систематизацији постоје много нелогичности, дао пример и упитао присутне руководиоце да ли знају које послове обавља полицајац са решењем „рад у заједници“? Од руководиоца одговор на ово питање нисмо добили, а господин Цветковић из Сектора за људске ресурсе је одговорио да је овај проблем препознат и да ће овакве и сличне неправилности бити исправљене.

10.Предлог да се колегама који имају две-три године до пензије да се омогући да не полажу возачки испит и полажу државни испит сходно решењима које су добили:

Новим Решењима о распоређивању полицијских службеника у Министарству унутрашњих послова Р.Србије код појединих колега који обављају послове и радне задатке у Одељењу полиције постоји обавеза да у одређеном року положе возачки испит за  возача „Б“ категорије.Сама обавеза је пропистекла из Решења о распоређивању полицијског службеника а уједно дефинисана Правилником о унутрашњем уређењу и систематизацији радних места и такође описана у каталогу описа радних места. Подржавамо наведену одлуку јер сматрамо да полицијски службеник у статусу ОСЛ мора имати одређена знања,вештине и искуства како би квалитетно и професионално обављао све поверене задатке. Међутим,ова обавеза је уведена по први пут ступањем на снагу новог Правилника ,при чему је одређен број колега „старог кова“ који су свој радни век приближили услову за одлазак у пензију у складу са Законом или су на годину-две од тог услова ,у обавези да заврши обуку за возача „Б“ категорије и стекне возачку дозволу.

Обзиром на чињеницу да су радећи све време у Министарству,за својих 30-40 година у статусу ОСЛ до данас нису имали овакав услов,мишљења смо да би колегама који су добили Решења о распоређивању условљена полагањем возачког испита,а да притом имају свега пар година до заслужене пензије,да се изађе у сусрет на тај начин што би се изузели од обавезе стицања возачке дозволе због потребе радног места.

На овом састанку изнели смо пример решења како су МУП-у Словеније изашли у сусрет колегама који нису положили возачки испит, али, нажалост, у овој теми, нисмо успели да нешто више урадимо и помогнемо, јер нас спречавају законски прописи.

11.Захтев за увећање посебне накнаде за рад у отежаним теренским условима и на специфичним подручјима:

 Према Одлуци  о утврђивању специфичних подручја на којима запослени у Министарству унутрашњих послова раде под отежаним теренским условима,односно већим степеном оптерећења на психофизичке и радне способности,а односи се на :

– подручје деловања полицијских и војних снага за извршење заједничких задатака,укључујући и Команду заједничких снага у Нишу,

– подручје Копнене зоне безбедности према АП КиМ,укључујући и Штаб МУП-а за КиМ,

Посебна накнада за рад у овим подручјима за припаднике Министарства унутрашњих послова износи 1.800,00 динара дневно.

Припадници Војске Србије који су ангажовани на заједничким задацима и у заједничким патролама са припадницима Министарства унутрашњих послова Р.Србије,добијају посебну накнаду у износу од 2.200,00 динара.

Узимајући у обзир чињеницу да се ради о истим условима,истим задацима и мешовитим патролама припадника два Министарства-Одбране и Унутрашњих послова,а да постоји евидентна разлика у надокнадама,сматрамо да постоји оправдан интерес да се изједначе посебне накнаде за рад у отежаним теренским условима и на тај начин спречи даља дискриминација у материјалном смислу.

Посебна накнада као институт компензације смањених дневница умногоме је допринео својој сврси, јер су адекватно награђени запослени који раде у отежаним условима и под већим степеном оптерећења. Касније је Одлука министра претрпела одређене измене и износ од 1.500 динара је повећан на 1.800. Међутим, и даље су постојале одређене празнине, јер су се околности и безбедносна ситуација мењали. Тако смо дошли до ситуације да код Војске Србије висина накнаде износи 2.200 динара.

Свесни су тога и у Сектору за материјално-финансијске послове, и у складу са Законом о полицији раде на припреми предлога Уредбе којом ће детаљно бити дефинисани услови, критеријуми и врста безбедносне проблематике на основу које ће запослени остварити право на посебну накнаду.

  1. Пријем у радни однос:

 Синиша Вукомановић, полицијски службеник, ПУ Крагујевац, преминуо је 15.01.2019. године, а у служби је од 01.09.1988. године. Иза себе је оставио три ћерке и супругу . Да ли постоји могућност примања у радни однос ћерке, Иване Вукомановић, рођене 16.08.1996. године, која поседује диплому средње школе,четвртог степена, гимназија смер језички. 

Члан 135 Закона о полиције прописује изузетак приликом пријема у радни однос, ако се ради о ужем члану породице полицијском службенику који је свој живот изгубио приликом обављања службених задатака. У овом случају код бившег колеге Синише Вукомановића константована је природна смрт, али ће у сваком случају Синдикат српске полиције тражити алтернативну могућност запослења његове ћерке у МУП-у.

 

Служба за информисање ССП
Зоран Стојчић