Састанак са начелником ПУ Сомбор

Представници Синдиката српске полиције на састанку са начелником ПУ Сомбор указали су на најчешће проблеме запослених у тој полицијској управи и захтевали њихово брзо решавање. У наредном периоду предстоји решавање тих проблема и отклањање неправилности које су угрожавале права запослених.

Састанак са начелником ПУ Сомбор
Share Button

Сомбор – Дана 3.4.2018. године одржан је састанак са начелником ПУ Сомбор господином Сашом Дмитрашиновићем. Синдикат српске полиције представљали су председник Лазар Ранитовић, члан Главног одбора и председник РЦ Сомбор Бобан Ђорђић и председник Статутарне комисије и заменик председника РЦ Сомбор Александар Мраовић.

Предмет састанка биле су следеће теме:

  1. Непоштовање депеше министра др Небојше Стефановића број 01-15/2016-47 од 9.5.2016. године којом је прописана обавеза руководилаца да на огласним таблама истакну имена и презимена полицијских службеника којима је увећан коефицијет зараде по основу резултата рада, и то најкасније до 15. у текућем месецу за претходни месец. Осим што се на овај начин крши изричита писана наредба министра, тиме се проузрокује незадовољство запослених у ПУ Сомбор.
    Начелник ПУ Сомбор је саопштио да није био упознат са овим проблемом, након чега је на колегијумима наложено руководиоцима организационих јединица да убудуће о року на огласним таблама истакну списак награђених полицијских службеника. Уколико се пропуст понови, начелник ће, након обавештења од стране представника ССП-а одмах реаговати.
  2. Непоштовање обавезе састављања распореда рада 48 часова унапред у ПС Апатин, ПС Кула и ПС Оџаци, тј. у свим организационим јединицама ПУ Сомбор, осим у ПИ Сомбор. На овај проблем је указивано и раније начелнику Дмитрашиновићу, али није дошло до помака.
    Такође, не поштује се обавезе у погледу дневног одмора, тј. одмора између смена. Наиме, у Апатину, Оџацима и Кули неретко полицијски службеници немају 12-часовни одмор између смена, чиме се грубо крше њихова права.

    Дмитрашиновић је рекао да ће овај проблем бити превазиђен и да се убудуће неће понављати, додајући да у одређеним ситуацијама, односно ванредним околностима није могуће увек испунити обавезу састављања распореда рада 48 часова унапред, али да су те ситуације и догађаји ретки, па да, осим у таквим ситуацијама, руководиоци морају састављати распоред рада 48 часова унапред.

    Представници делегације ССП-а указали на то да се законски и подзаконски прописи морају спроводити самоиницијативно, а не тек након што на њихово неспровођење укажу представници ССП-а. Такође, неретко је случај да се након таквог указивања, те одредбе примењују одређени период, а да се потом престане са тим, на тај начин што се састављају тзв. „предлози распреда рада за други дан“, што је потпуно непозната правна категорија, па се запослени опет држе у неизвесности, јер не знају када ће радити, јер је тај „предлог“ несигуран и подложан честим променама, па морају позивати и интересовати се да ли је дошло до промена. Такав начин поступања не представља испуњење ове обавезе, већ очигледно њено извргавање и кршење права запослених.

    Начелник се изјаснио да му ови подаци нису били познати, сложивши се да је такво поступање недопустиво, те да ће скренути пажњу свим руководиоцама. Истовремено је изразио разумевање за запослене, јер је веома битно и важно да запослени знају распоред рада како би планирали приватне активности и обавезе. Договорено је да уколико дође до кршења овога права, начелник ПУ без одлагања буде обавештен од стране активиста ССП-а, а да ће он у том случају предузети конкретне мере.

  3. У вези са поступањем по пријавама за кривично дело Насиље у породици из члана 194. Кривичног законика полицијски службеници су упућивани на обуку за рад, којом приликом су добили сертификате. Добијање тих сертификата представља и дужности тих полицијских службеника да поступају по таквим пријавама. Међутим, у ПУ Сомбор обраду ових предмета перманентно врше патроле, односно полицијски службеници без сертификата, а који су већ оптерећени разних другим обавезама (захтевима тужилаштава, судова у других органа) и свакодневним интервенцијама на терену.
    У конкретном случају полицијски службеник је потребно да састави два обрасца и службену белешку, те да обезбеди лица поступајућем сертификованом полицијском службенику који је дужан да обради лица и састави адекватна писмена уз евентуално изрицање заштитне мере, а што у Апатину и Оџацима није случај. У Сомбору и Кули се исправно поступа, осим уколико су, у изузетним (оправданим) случајевима, већ ангажовани сертификовани полицијски службеници. О овоме је упознат начелник ОП ПУ Сомбор Миле Сузић који је рекао да ће предузети потребне мере и отклонити неправилности, али по томе није ништа урађено, па се и даље поступа на неадекватан и непрописан начин.
    Проблем насиља у породици је проблем друштва те у том смислу законодавац је системски уредио како законски оквир тако и начин поступања државних органа, међу којима је и полиција. С тим у вези упућивани су полицијски службеници на посебне обуке којом приликом су успешним завршетком стекли сертификате из ове области и у потпуности су обучени за обављање тих послова.

    Начелник се сложио да једино и искључиво сертификовани радници морају обављати ове задатке и послове и да ће овај проблем бити решен и исправљен. Бобан Ђорђић је питао да ли је планирано додатно упућивање полицијских службеника на обуку за добијање сертификата за рад у вези са кривичним делом Насиље у породици и предложио да, уколико није планирано, да се планира упућивање како би се полицијски службеници који обављају овај посао растеретили, а с обзиром на то да су преоптерећени овим пословима, јер је већина догађаја који се пријављују дежурној служби управо из домена насиља у породици. На тај начин би овај проблем био превазиђен.

  4. У Полицијском одељењу Станишић (ПИ Сомбор) тоалет није у употреби више од годину дана. Напокон је стављен у функцију пошто су више пута руководиоци извештавали начелника ПУ Сомбор, а локална самоуправа, односно МЗ Станишић, је упућивала дописе начелнику с обзиром на то да су фекалије које су се нагомилале у септичкој јами почеле да отичу ван дворишта у одливни канал који се налази на улици, што је и кажњиво. Запослени и странке, односно грађани који долазе у ПО Станишић били су онемогућени да обаве физиолошке потребе, нарочито особе женског пола, те су принуђени да одлазе у оближње угоститељске објекте, објекат месне заједнице и апотеку. Сада када су обезбеђени основни хигијенски услови за безбедан и нормалан рад потребно је да се ангажује одређено правно лице које изводи грађевинске радове пошто предузеће које је обављало санацију врши само водоводне и канализационе поправке, али не и грађевинске, па посао није окончан у смислу да су остали неизбетонирани делови дворишта и унутрашњости објекта на местима где је санирана одводна канализациона цев, те постоји опасност да ће ући разни инсекти и глодари чиме би се додатно нарушили хигијенски услови.
    Начелник је изјавио да ће се овоме проблему приступити без одлагања и што пре тежити комплетном завршетку радова како би се предупредиле све негативне последице до којих би могло доћи, а како би полицијски службеници имали адекватне услове за квалитетан и несметан рад.
  5. Интервентне патроле немају адекватну униформу за рад, већина припадника интервентне патроле носи избледелу, поцепану, дотрајалу униформу стару више од 10 година, а коју је задужила још у СШУП или на курсу. Потребно је обратити се надлежнима у МУП-у како би се набавило 15 комплета интервентне униформе чиме би овај проблем био решен.
    Такође, интервентна патрола, поред личног задужења приликом обављања патролне делатности у возилима, носи и дуго неадекватно наоружање (аутоматске пушке М-70 АБ2, калибра 7,62 х 39 мм). Опште је познато да је изузетно велика ватрена моћ зрна овог пушчаног метка, те да је потпуно небезбедан у урбаним условима у којима интервентна патрола обавља послове и задатке. Уколико би дошло до употребе овог оружја постоји велика опасност од рикошетирања и повређивања како самих полицијских службеника тако и грађана. Због тога у другим ПУ интервентне патроле су опремљене аутоматским пушкама „хеклер“ и „кох“ (МП5 калибра 9мм) или пак сачмарама (калибра 12). Потребно је са надлежнима у МУП-у обезбедити довољан број оваквог наоружања за потребе интервентне патроле.

    Са свим детаљима биће упознат начелник ОП ПУ Сомбор Миле Сузић како би сагледао све могућности, како набавке униформе за припаднике интервентних патрола, тако и замене дугог наоружања.

  6. Погрешно вршење обрачуна накнаде путних трошкова запослених у ПУ Сомбор. Од стране више запослених уочен је неправилан обрачун накнаде за долазак и одлазак са рада где се запосленима врши умањење месечне карте када нису били одсутни са рада (боловање), односно у случајевима када нису користили годишњи одмор, плаћено одсуство, а како је потребно у складу са важећим правилником, о чему је у више наврата било речи.
    Председник ССП-а Лазар Ранитовић je објаснио да се на територији од око 85% полицијских управа правилно врши обрачун накнаде путних трошкова, а да се у оним које то не чине правилно, проблем састоји у састављању спискова од стране радника на станичним евиденцијама који неправилно попуне и доставе обрачунским службама спискове, па самим тим се неправилно обрачуна и накнада путних трошкова те на тај начин се оштећују запослени. Правилником је јасно предвиђено да се умањења врше само у случајевима одсуства и то: плаћеног одсуства, годишњег одмора, боловања, неплаћеног одсуства и упућивања на терен. Када запослени није имао таква одсуства он тада мора примити накнаду у износу потпуних месечних путних трошкова. А уколико је само имао мањи број радних дана у односу на број радних дана у месецу (најчешће из разлога прерасподеле радног времена), тада радник на станичним евиденцијама треба да упише број радних дана нпр. 18/18, уместо 18/21 – уколико се ради о 8-часовним сменама или пак 12/12, уместо 12/15 – уколико се ради о 12-часовним сменама. Утврђено је да се у ПУ Сомбор није достављао број дана присуства на послу / број радних дана који су за обрачун, те су у обрачунској служби радници по аутоматизму, знајући који је број дана за обрачун месечни стављали тај број и на тај начи умањивали висину накнаде на штету запослених.

    Договорено је да ће радници на станичним евиденцијама бити упознати са правилним начином састављања спискова те да ће се радницима обрачунске службе напоменути да обрате пажњу да не би долазило до грешака у обрачуну.

  7. Непоступање рачуноводства по захтевима запослених са престанком обуставе синдикалне чланарине у корист синдиката. Наиме, запослени саставе и доставе захтев да се прекине са обуставом синдикалне чланарине у корист одређеног синдиката наведеног у захтеву, а радници обрачунске службе не поступе по изричитом захтеву запосленог већ му одговоре усмено или телефонски да синдикат из кога се ишчлањује треба да достави допис да се прекине са обуставом синдикалне чланарине. Зарада запосленог је његово власништво и његова је изричита воља коме ће плаћати или неће чланарину. Уколико се не престане са датом праксом позваћемо запослене да поднесу кривичне пријаве против одговорних и да захтевају повраћај новчаних средстава.
    Начелник ПУ Сомбор се сложио са изнетим сматрајући да је на запосленом одлука коме ће и да ли ће плаћати чланарину, а да је овај проблем изван његове надлежности с обзиром на то да су радници обрачунске службе у оквиру Сектора за материјално-финансијске послове, са чим смо се сложили. Са предметним ће свакако бити упозанти надлежни у Сектору, али смо желели да начелника упознамо са предметним проблемом који егзистира на територији ПУ Сомбор.
  8. У кампу за мигранте Сомбор, где се обавља обезбеђење 24 часа у 12-часовним сменама, у кабини за полицијске службенике мокри чвор није у функцији. Наиме, иако кућица поседује комплетно опремљен тоалет, он није прикључен на канализацију, нити је уведена вода што умногоме компликује рад полицијским службеницима који су ангажовани. Принуђени су да иду у кућу представника Комесаријата за избеглице и да користе њихово купатило, што код њих не наилази на одобрење. Потребно је са локалном самоуправом ступити у контакт у циљу превазилажења овога проблема. Потребно је да ЈКП „Водовод“ ископа септичку јаму, спроведе цев до ње, као и да се на водоводну мрежу прикључи кућица чиме би услови за рад били адекватни.
    С тим у вези упознат је шеф Одсека за сузбијање илегалних миграција и  трговине људима Дејан Нићетин који је редовни представник МУП-а, односно ПУ на седницама Савета за миграције Града Сомбора, те ће се, у сарадњи са локалном самоуправом и Комесаријатом за избеглице, решавати овај горући проблем што је пре могуће.
  9. Полугодишње и годишње оцењивање запослених у ПУ Сомбор није спроведено у складу са Уредбом о оцењивању запослених у МУП-у. Наиме, ниједан полицијски службеник приликом полугодишње оцене није позван да му се саопшти оцена, те да се обави разговор у складу са одредбама Уредбе. Такође, још увек никоме од запослених у ПУ Сомбор није саопштена годишња оцена, нити уручен образац коначне годишње оцене рада. Да ли су запослени оцењени и да ли су унешене оцене на систем без упознавања са њима чиме су ускраћени на право жалбе?
    Начелник је изјавио да је нов начин оцењивања запослених заживео и да је било потребно време како би се почело са пуном применом што ове године мора бити у потпуности испоштовано, пре свега због самих запослених, с обзиром на то да годишња оцена утиче на каријерни развој свакога запосленог и његово напредовање, како вертикално тако и хоризонтално. С тим у вези слаже се да је на полугодишњем оцењивању дошло вероватно до грешака услед отпочињања примене начина оцењивања, али да на годишњој оцени то мора бити превазиђено. Руководиоци су на колегијуму упознати да је потребно да се уруче оцене запосленима и да је то углавном учињено, осим у ситацијама када су запослени одустни са рада услед годишњих одмора и приврмених спречености за рад, али и да ће они бити упознати чим почну са радом.

    Указали смо да се са оцењивањем већ закаснило, јер смо ушли у четврти месец, а рок предвиђен уредбом је 1. фебруар. Стога су забринутост и незадовољство запослених реални и оправдани.

  10. Право на увећану плату у случају замене руководиоца (додатно оптерећење на раду). Полицијски службеник Милан Дураковић је решењем распоређен на радно место „заменик вође 1. безбедносног сектора“ у ПС Апатин, док је полицијски службеник Бојан Даниловић распоређен на радно место „заменик командира ПО Сонта“. Именовани се обично у дане викенда (субота и недеља), а каткад и радним даном, већ две године, у дневном распореду рада за ПС Апатин налазе у руководној делатности у временима од 6–14 и од 14–22 часа без надокнаде и стимулације за обављање послова, а који нису у опису њихових радних места. То је супротно одредбама члана 187. става 1. Закона о полицији, члану 12. ставу 1. тачки 5. ПКУ за полицијске службенике и члану 36. ПКУ за државне органе. Наведеним одредбама је прописано право на увећану плату у случају замене руководиоца, односно право на надокнаду за додатно оптерећење на раду, при чему износ увећања плате, односно надокнаде за додатно оптерећење на раду зависи од дужине трајања замене руководиоца.
    Такође, полицијски службеник Стевица Јоцић је решењем распоређен на радно место „помоћник вође смене дежурне службе“ у ПС Апатин, али од почетка 2016. године и пензионисања вође смене Миодрага Јоксимовића, без надокнаде, обавља послове вође смене ДС ПС Апатин.

    Начелник Дмитрашиновић је рекао да ће бити одржан посебан састанак са господином Жељком Војиновићем како би се размотрила надокнада тј. обештећење споразумом, а да ће се сигурно Милан Дураковић, Бојан Даниловић и Стевица Јоцић бити наградити увећањем коефицијента плате због повећаног обима посла који обављају.

Члан Главног одбора ССП
Бобан Ђорђић

Коментари:

Коментар

Морате бити пријављени да бисте оставили коментар Пријави се!