Skip to main content

Mesec: januar 2016.

Preuzmite novi Zakon o policiji

U  novom broju Službenog glasnika (“Službeni glasnik RS“, br. 6/2016 od 28.01.2016. godine) objavljen je tekst Zakona o policiji usvojenog 26.01.2015. godine.

Tekst možete preuzeti u dva različita formata: Zakon o Policiji docx  i  Zakon o Policiji pdf

U istom broju Službenog glasnika objavljeni su i:

 

Predsedniku Nikoliću: Ne potpisujte ukaz!!!

Užice, 29.01.2016. godine, – Nakon višemesečnog ukazivanja predlagačima zakona u MUP, nakon prezentovanja pogubnih rešenja u predlogu zakona široj javnosti, putem učešća na javnim raspravama, te nakon pripremanja amandmana na zakon i njihovog slanja svim poslaničkim grupama u Narodnoj Skupštini Republike Srbije, SSP može biti samo delimično zadovoljan postignutim.

Naime, usvojen je veliki broj naših predloga u cilju poboljšanja predloga zakona i to je ono što nas raduje. Ali, ono što je nedopustivo i veliki razlog za brigu, jeste da su prihvaćene uglavnom kozmetičke izmene i, po predlagača, manje bolne. Kvalitativnog pomaka zakona nije bilo u okviru razumnih očekivanja, zakon je u celini ostao nedorečen, sa dosta nelogičnosti i odredbi koje su u suprotnosti sa Ustavom Srbije i ratifikovanim međunarodnim konvencijama.

Nastavi sa čitanjem

Rešenja o neraspoređenosti – informacije i dezinformacije

Povodom „priča i pričica“ o tome da su pojedinim gradovima u Srbiji već uručivana rešenja o neraspoređenosti onim kolegama koje su 16.12.2015. godine premešteni na radna mesta „poslovi analize rizika“ i povodom svakodnevnih vaših pitanja na tu temu, ostvaren je kontakt sa aktivistima SSP iz raznih delova Srbije (pre svega onih gradova u kojima je navodno već otpočelo uručivanje ovih rešenja: Novi Sad, Sombor, Šabac itd.) i dobijen podatak da još uvek NIKO NIJE DOBIO REŠENJE O NERASPOREĐENOSTI (Naravno, od strane poslodavca još uvek nema zvaničnih informacija).

Jedina rešenja koja su ovih dana uručivana u MUP-u, su rešenja onim kolegama koji su 30.11.2015. godine postavljeni na starešinska mesta, a rešenja o tim postavljenjima iz nekog razloga još uvek nisu dobili. Vrlo je moguće da je podela ovih „starešinskih“ rešenja pogrešno preneta i shvaćena, a sve to u kombinaciji sa tekstom objavljenim u Kuriru pre par dana :http://www.kurir.rs/…/brutalna-cistka-u-mup-stefanovic-1500…, koji je, u principu, tačan, ali veoma „bajat“, jer se u njemu barata sa informacijama koje su stare gotovo mesec dana.

Dakle, tačno je da je 30.12.2015. godine izvršena izmena Akta o sistematizaciji radnih mesta u MUP-u, kojom je ukinuto („izbrisano“) nešto preko 1.000 radnih mesta „poslova analize rizika“, te da onima čija su radna mesta ukinuta sledi uručivanje rešenja o neraspoređenosti, na koje se može izjaviti žalba, koju članovi SSP-a mogu izjaviti besplatno posredstvom pravnih zastupnika (advokata) SSP-a.

Ujedno vas podsećamo da još uvek NIKO nije dobio odgovor drugostepene komisije Vlade R. Srbije po žalbama na rešenja o premeštajima na radna mesta „poslovi analize rizika“ od 16.12.2015. godine, te da i u slučaju da ta komisija potvrdi prvostepena rešenja, zaposlenima ostaje mogućnost vođenja upravnog spora pred Upravnim sudom.

Takođe, shodno članu 133. stavu 1. Zakona o državnim službenicima i članovima 49-53. PKU za državne organe, svi koji dobiju rešenja o neraspoređenosti imaju pravo na premeštaj na druga odgovarajuća slobodna radna mesta u MUP-u (i drugim državnim organima), pri čemu prednost imaju oni sa boljim godišnjim ocenama u poslednje tri godine.

— „Ako dva ili više zaposlenih ostvaruju istu ocenu, odnosno jednake rezultate rada, primenjuju se sledeći socijalni kriterijumi:
— 1) broj članova uže porodice koji ostvaruju zaradu, odnosno platu;
— 2) dužina efektivnog staža osiguranja;
— 3) po osnovu zdravstvenog stanja zaposlenog i članova njegove uže porodice;
— 4) broj dece na redovnom školovanju najduže do navršene 26 godine života.
— Članom uže porodice u smislu ovog člana smatraju se bračni drug, vanbračni drug, kao i deca rođena u braku i van braka.
— Kriterijumi iz stava 1. ovog člana, vrednuju se u bodovima, i to:
— 1) Po osnovu broja članova porodice koji ostvaruju zaradu, odnosno platu:
— — (1) jedan član – 3 boda,
— — (2) dva člana – 2 boda,
— — (3) tri ili više članova porodice – 1 bod;
— 2) Po osnovu dužine efektivnog staža osiguranja:
— — (1) zaposlenom preko 30 godina – 5 bodova,
— — (2) zaposlenom od 25 do 30 godina – 4 boda,
— — (3) zaposlenom od 15 do 25 godina – 3 boda,
— — (4) zaposlenom od 5 do 15 godina – 2 boda,
— — (5) zaposlenom do 5 godina – 1 bod;
— 3) Po osnovu zdravstvenog stanja zaposlenog i članova njegove uže porodice:
— — (1) teško oboljenje u smislu ovog člana – 3 boda,
— — (2) zaposleni koji boluje od profesionalne bolesti – 2 boda,
— — (3) osoba sa invaliditetom – 1 bod.
— Bodovanje po ovom osnovu vrši se samo po jednoj od tačaka koja je najpovoljnija za zaposlenog.
— 4) Po osnovu broja dece na redovnom školovanju do 26 godina starosti:
— — (1) ako zaposleni ima jedno dete – 1 bod,
— — (2) ako zaposleni ima dvoje dece – 3 boda,
— — (3) ako zaposleni ima troje i više dece – 5 bodova.
— Težem oboljenjem u smislu ovog člana smatraju se oboljenja koja su navedena u članu 35. stav 2. tačka 1. podtač. 1) do 19) Pravilnika o obrazovanju i načinu rada organa veštačenja Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje („Službeni glasnik RS“, br. 59/08, 75/08 – ispravka, 24/11 i 7/12), kao i oboljenja koja se smatraju retkim bolestima.
— Kao dete na redovnom školovanju do 26 godina starosti smatra se i učenik završnog razreda osnovne i srednje škole do kraja školske godine, odnosno do 31. avgusta godine u kojoj dete ima svojstvo redovnog učenika završnog razreda.
— Za kriterijum za koji zaposleni ne dostavi potrebnu dokumentaciju u ostavljenom roku, boduje se sa nula bodova.
— Na osnovu kriterijuma iz stava 4. ovog člana sačinjava se rang lista prema broju bodova, počev od najvećeg.
— Zaposleni koji ostvare najmanji broj bodova postaju neraspoređeni u skladu sa zakonom, odnosno otkazuje im se ugovor o radu.
— Ukoliko više zaposlenih ima isti broj bodova, prednost ima zaposleni koji je ostvario veći broj bodova po osnovu broja članova porodice koji ostvaruju zaradu, odnosno platu, dužine efektivnog staža osiguranja, zdravstvenog stanja, broja dece na redovnom školovanju, i to navedenim redosledom.
— Zaposlenoj ženi sa detetom do 2 godine života čiji ukupan mesečni prihod po članu domaćinstva ne prelazi iznos minimalne zarade ne može prestati radni odnos po osnovu prestanka potrebe za njenim radom.
— Za vreme trudnoće, porodiljskog odsustva, odsustva sa rada radi nege deteta i odsustva sa rada radi posebne nege deteta poslodavac ne može zaposlenom da donese rešenje o prestanku radnog odnosa, odnosno otkaže ugovor o radu.“ (čl.50-52. PKU za državne organe)

Predsednik SK SSP
Viktor Ratković

Prekovremeni rad i višak radnih sati

Sindikat srpske policije iz dana u dan preduzima aktivnosti na unapređenju prava zaposlenih u Ministarstvu unutrašnjih poslova. Međutim, svakodnevno smo svedoci da se zaposlenima u MUP-u uskraćuju i ona prava koja su već zagarantovana i ustanovljena Ustavom, zakonima i podzakonskim aktima Najčešći razlog tome jeste nepoznavanje i pogrešno tumačnje propisa od strane rukovodilaca ili njihova bahatost i samovolja. Iz tog razloga SSP je istovremeno i utočište za sve zaposlene kojima su prava ugrožena ili uskraćena, s čim u vezi ćemo prema odgovornim ubuduće primenjivati i one najrepresivnije mere (podnošenje odgovarajućih prijava, tužbi i obaveštavanje neposrednih rukovodilaca, SUK, medija i sl.). Međutim, SSP kao odgovorana ne samo sindikalna, već i društvena organizacija, ide sa tim da se rešenju problema najpre pristupi na način koji će najmanje koštati budžet R. Srbije (sudski troškovi), a samim tim i građane R. Srbije, ali vodeći pri tome računa da to ne bude na uštrb ostvarivanja prava zaposlenih u MUP-u. Zbog toga će se rešenju problema najpre pristupiti u skladu sa načelima mirnog rešavanja radnih sporova, pa tek ukoliko predstavnici poslodavca u razumnom roku ne budu imali sluha za to, SSP će preduzeti najrepresivnije korake.

Jedan od aktuelnih problema sa kojima se suočava deo zaposlenih u MUP-u, a pre svega zaposleni u PU Vranje, PU Zaječar i UZO, je neprimenjivanje odredbi Zakona o radu i Posebnog kolektivnog ugovora za policijske službenike u pogledu ostvarenog viška radnih sati.

Naime, već nekoliko godina zaposleni u PU Vranje, PU Zaječar i UZO iz meseca u mesec ostvaruju višak radnih sati, nekada čak i do 50, ali se na taj višak sati ne primenjuju odgovarajući pozitivnopravni propisi kojima bi se:

  • ili izvršila preraspodela radnog vremena i zaposlenima omogućilo korišćenje slobodnih dana,
  • ili, ukoliko zbog velikog obima poslova i zadataka, a nedostatka policijskih službenika, izvršio obračun viška ostvarenih radnih sati po pravilima o prekovremenom radu.

Nakon višemesečnog mukotrpnog prikupljanja podataka i brojnih sastanaka sa najvišim predstavnicima MUP-a na kojima su im ti podaci prezentovani i na kojima im je ukazivano na ovaj gorući proglem za zaposlene u PU Vranje, PU Zaječar i UZO, od predstavnika poslodavca smo konačno naišli na razumevanje i podršku za otklanjanje ovog problema na taj način što će se uvidom u odgovarajuće evidencije o radu utvrditi činjenično stanje u pogledu viška ostvarenih radnih sati, a potom zaposlenima, u skladu sa utvrđenim činjeničnim stanjem, ili omogućiti korišćenje slobodnih dana ili će im se izvršiti naknada za prekovremeni rad.

Rešenje ovog problema se (zasad) odnosi na period od jula do decembra 2015. godine, a o eventualnim radnjama u vezi sa rešavanjem ovog problema za period pre toga bićete naknadno pravovremeno obavešteni.

U tom cilju svako od zaposlenih u PU Vranje, PU Zaječar i UZO (ali i zaposleni u bilo kojoj drugoj organizacionoj jedinici MUP-a) koji smatra da je oštećen na opisani način, a želi da bude obeštećen, treba da preduzme sledeće korake.

  • Najpre je potrebno da rukovodiocu svoje organizacione jedinice podnese zahtev za omogućavanje uvida u vremenik rada i izdavanje kopije vremenika rada (obrazac zahteva možete preuzeti OVDE). Zahtev obavezno predajte preko pisarnice, kojom prilikom će na vašem premerku zahteva staviti prijemni pečat i upisati datum prijema, a svoj primerak sačuvajte kako biste imali dokaz da ste zahtev i podneli. U slučaju da u roku od 15 dana od dana podnošenja ovog zahteva ne dobijete odgovor, obratite se sindikalnom predstavniku SSP na svom području radi preduzimanja drugih aktivnosti u cilju dobijanja navedenih podataka.
  • Nakon dobijanja navedenih podataka sami ili uz pomoć nekog drugog ko poznaje materiju obračuna viška sati izračunajte zbir ostvarenih radnih i plaćenih sati za svaki mesec pojedinačno i ukupan fond radnih sati u tim mesecima. Svaki sat preko tog ukupnom fonda radnih (i plaćenih) sati predstavlja višak sati koji ste ostvarili u tom mesecu.
  • Nakon što izračunate broj ostvarenog viška sati za sve mesece, načelniku svoje PU ili PS podnećete Predlog za sklapanje sporazuma o vansudskom poravnanju, a koji je sastavio pravni tim SSP. Tim predlogom mi predstavniku poslodavca ukazujemo na uskraćena nam prava i predlažemo vansudsko poravnanje kojim će nam se na ime ostvarenog viška radnih sati ili omogućiti korišćenje slobodnih dana ili izvršiti isplata prekovremenog rada (i uplata pripadajućih poreza i doprinosa). Naravno i ovaj predlog podneti preko pisarnice na napred opisani način.

Takođe, s obzirom na to da je u skladu sa PKU za policijske službenike i instrukcijom Sektora za ljudske resurse MUP-a 08 broj: 1761/2015 od 9.12.2015. godine jasno predviđeno da je obaveza poslodavca da utvrdi broj viška radnih sati za zaposlene, a potom obračuna prekovremeni rad koraci pod rednim brojevima 1. i 2. nisu obavezni, već je dovoljno samo pristupiti podnošenju predloga iz tačke 3. Međutim, koraci pod rednim brojem 1. i 2. su poželjni kako bi svako od vas znao koliko sati viška je ostvario u svakom od meseci, te tako, u slučaju nepravilnog obračuna od strane poslodavca, poslodavcu ukazao na netačnost obračuna.

Još jednom vam napominjemo da je ovo jedini način za ostvarivanje ovog prava i s tim u vezi pozivamo vas da ne potpadnete pod uticaj „priča“ nekih drugih predstavnika „sindikata“ koji vam obećavaju brzo rešavanje ovog problema. Naravno, vaše je pravo i da verujete takvima, ali onda morate biti spremni da sami snosite posledice takvog postupanja.

VAŠ SINDIKAT SRPSKE POLICIJE!

Služba za informisanje SSP