Skip to main content


Imovinske karte zaposlenih u MUP


Uprkos tome što nijednom prilikom nije najavljeno, niti negde objavljeno, da se radi na pripremi bilo kog podzakonskog akta van grupe od onih sedam, za koje su formirane radne grupe, Ministarstvo unutrašnjih poslova je iza kulisa, bez učešće ijednog sindikata (a verovatno i bez obaveštavanja i znanja bilo kog sindikata) pripremilo nacrte dva pravilnika, veoma bitna za sve zaposlene:

  • Pravilnik o unutrašnjem uređenju i organizaciji MUP;
  • Pravilnik o imovinskom kartonu i proveri imovnog stanja zaposlenih u MUP.

Ponovo na delu imamo potpuno ignorisanje pozitivnih pravnih propisa Srbije i preporuka Međunarodne organizacije rada, koji nalažu saradnju poslodavca i sindikata po svim pitanjima koji utiču na radno-pravni i socijalni status zaposlenih. Rukovodstvo MUP, po ko zna koji put, pokazuje potpuno odsustvo sluha za realnost i interese i zaposlenih i celog ministarstva. Stiče se utisak da je namera poslodavca usvajanje pravilnike reda radi, ispunjavanje formalnih obaveze proisteklih iz Zakona o policiji i obaveza preuzetih kroz predpristupne pregovore Evropskoj uniji, definisane pojedinim poglavljima.

Svakome dobronamernom jasno je da bi pravilnici bili sadržajno mnogo kvalitetniji a u praksi lakše primenljivi i efikasniji ukoliko bi bili izrađeni u saradnju sa sindikatima koji zastupaju interese zaposlenih.

Javno postavljamo pitanje kolegama iz dva reprezentativna sindikata da li ih je iko obavestio o pripremi predloga navedenih pravilnika? Da li su zahtevali svoje učešće u pripremi predloga? Da li će svojim potpisima na pripremljene predloge dati legitimitet poslodavcu i tako ga poštedeti briga oko objašnjavanja međunarodnim faktorima zašto se u MUP ne poštuje osnovni red po pitanju socijalnog dijaloga i saradnje sa sindikatima!?

Rukovodstvo Sindikata srpske policije ostvarilo je uvid u Predlog pravilnika o imovinskom kartonu i proveri imovnog stanja zaposlenih u MUP. Nakon osnovne kratke analize jasno je da je pravilnik napravljen laički, bez jasnog plana i konačnog cilja, izuzev ispunjavanja forme. Pravilnik neće doneti bilo kakvo unapređenje funkcionisanja MUP ali će doneti kršenje zakona. U predlogu se nalaze odredbe o obradi podataka o ličnosti koje se mogu kvalifikovati kao sporne po pitanju Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, koji predviđa da se takva obrada podataka može vršiti samo na osnovu zakona, nikako ne na osnovu podzakonskih akata.

Citiraćemo reči gospodina Zlatka Petrovića, pomoćnika Poverenika za in formacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, koje je izgovorio na panel diskusiji posvećenoj testu integriteta policijskih službenika:
„Pravilnik, kao podzakonski akt, ne sme da sadrži odredbe o prikupljanju podataka o ličnosti, jer bi bio i nezakonit i neustavan.“

Takođe, u predlogu pravilnika se predviđaju neke mere protiv onih zaposlenih koji ne postupe u potpunosti u skladu sa pravilnkom, a pri čemu nisu predviđene tačne mere niti za koje slučajeve (npr. ako prekrši to i to – sledi mera-sankcija ta i ta), nego o svemu tome treba da odlučuje Sektor unutrašnje kontrole. A već nam je poznato koliko je SUK u svom radu nezavistan od ministra i politike!

Posebna je zanimljivost to da je poslodavac ovaj Predlog pravilnika poslao svim rukovodiocima na izjašnjenje i mišljenje, da daju određene predloge ukoliko ih imaju a upravo se na njih odnosi ovaj pravilnik. S druge strane sindikatima nije, zašto prosudite sami. Sam Pravilnik o imovinskom kartonu i proveri imovnog stanja zaposlenih u MUP bi morao biti mnogo kvalitetniji da bi se njime postigla svrha a to je borba protiv korupcije i kriminala, dok sa druge strane kada je u pitanju Pravilnik o unutrašnjem uređenju i organizaciji MUP, više nema oznaku tajnosti izuzev u delovima koji se odnosi na specijalne jedinice (što nije sporno) pa samim tim nisu postojale nikakve smetnje koje se odnose na učestvovanje u radnoj grupi predstavnika sindikata .“

Služba za informisanje SSP
Mile Lazarević