Skip to main content


IZVEŠTAJ SA MESEČNOG SASTANKA U KABINETU MINISTRA


Beograd, 14.11.2018 – U Palati Srbija održan je deseti ovogodišnji mesečni radni sastanak predstavnika Sindikata srpske policije i Radne grupe za saradnju sa sindikatima u MUP-u. Sastankom je, u odsustvu državnog sekretara Dijane Hrkalović, predsedavljao pomoćnik  direktora policije Slobodan Malešić. Delegaciju SSP-a činili su predsednik Lazar Ranitović, generalni sekretar Darko Ocokoljić, članovi GO SSP Nebojša Ristić, Zoran Stojčić i Nenad Padori.

Razgovaralo se o sledećim temama:

  1. PU za grad Beograd – U većini organizacionih jedinica u okviru PU za grad Beograd učestalo se prave greške prilikom vođenja rasporeda rada, što za posledicu ima kršenje prava zaposlenih. Naime, prilikom izvođenja bojevog gađanja, obuke, godišnje provere znanja, polaganja fizičkog i slično, policijski službenici, koji se tog dana nalaze na nedeljnom odmoru(NO) ili su predali dužnost(PD), upisuju se na posebnom spisku, prikačenom uz raspored rada, sa naređenjem da su dužni odazivanju na gore pomenute aktivnosti. Ovo za direktnu posledicu ima kršenja niza njihovih prava, od razmaka između smena, ostvarivanja viška radnih sati koje se ne upisuju u rednoj listi, pa do negativnog uticaja po njihovo zdravlje. Tražimo od Direkcije policije ispitivanje ovih okolnosti i otklanjanje grešaka, jer u programu za vođenje staničnih evidencija postoji evidencija OBUKE ili ŠKOLOVANJA, koja je Uputstvom za vođenje staničnih evidencija upravo i predviđena za te stvari. Ukoliko se i pored toga nastavi sa praksom „duplog rasporeda“, Sindikat srpske policije protiv svih rukovodioca organizacionih jedinica u okviru PU za grad Beograd, koji prave ovakve greške, podneće Inicijativu za pokretanje DP, kao što smo uradili u nekoliko PU u Srbiji.

Ponovo se dešava ista situacija kao na prethodnim sastancima – Direkcija policija i u ovom slučaju dobija odgovor da je nakon izvršenih provera utvrđeno da sve OJ u okviru PU za grad Beograd postupaju u skladu sa Uputstvom o vođenju staničnih evidencija. Kakve su provere bile, da li je uopšte i bilo ikakvih kontrola ili je izveštaj iz PU za grad Beograd sačinjen na osnovu „dobre reči“ rukovodioca tih OJ, videćemo u narednom periodu. Sindikat srpske policije je Direkciji policiji dostavio dokaze koji potvrđuju naše navode, ali i neistine iznete u Izveštaju PU za grad Beograd, pa će u narednim danima biti preduzete mere na otklanjanju propusta.

  1. Upućivanje policijskih službenika na službeno putovanje van zemlje po akciji Fronteks – Pod kojim uslovima su policijski službenici osigurani prilikom upućivanja po ovoj akciji, ali i prilikom angažovanja na radu u zajedničkim patrolama npr u Mađarskoj, Makedoniji i sl.? Kako se njima vrši obračun zarade i da li se odredbe PKU za pol.službeniike u pogledu ostvarivanje dodatka za noćni rad, rad na dane državnog praznika i smenski rad primenjuju i van zemlje? Da li policijski službenici koji su angažovani na radu u zajedničkim kontakt centrima ostvaruju pravo na dnevnicu shodno Uredbi o naknadi troškova i otpremnini državnih službenika i nameštenika?

Na ova pitanja odgovor je dao gospodin Zoran Nikolić iz UGP. Praksa je da policijski službenici pre odlaska na službena putovanja, svojim novcem kupuju polisu osiguranja. Nakon povratka sa službenog putovanja, uz Nalog podnose zahtev za refundaciju, na osnovu kojeg MUP u kratkom vremenskom periodu isplaćuje povraćaj novca na račun. Ukoliko, pak, zaposleni nema novca za kupovinu osiguranja, može na blagajni MUP-a podići akontaciju po ovom osnovu.

Postavili smo pitanja oko osiguranja policijskih službenika koji su angažovani u zajedničkim patrolama i svakodnevno prelaze državnu granicu, van akcije „Fronteks“ i na sastanku je donet zaključak da UGP nije detaljno uredila ovu materiju, već će u narednom periodu sprovesti određene aktivnosti kako bi ovakve stvari bile detaljnije regulisane.

Povodom drugog pitanja oko obračuna zarade, gospodin Nikolić dao je odgovor da svi zaposleni MUP-u, koji su poslati na službeno putovanje van granica naše zemlje, u skladu sa Zakonom o radu ostvaruju sva prava i obaveze predviđene pravnim propisima Republike Srbije. Nismo se složili sa iznetim, i naveli smo nekoliko primera nepoštovanja zakonski odredbi. Najsvežiji primer su i dva policijska službenika iz RC prema R. Hrvatskoj, kojima nije obračunat noćni rad na službenom putovanju van zemlje. Dobili smo obećanje da će UGP izvršiti provere, a ukoliko budu tačne, greška će biti ispravljena.

  1. Pravo pripadnika IJP i ostalih na terenski dodatak – Članom 2. Uredbe o naknadi troškova i otpremnini državnih službenika i nameštenika utvrđeno je da se državnom službeniku naknađuju troškovi rada i boravka na terenu(terenski dodatak), koji iznosi 3% prosečne mesečne zarade zaposlenog u R. Srbiji. PKU za državne organe je takođe propisao ovaj dodatak, koji nije uslovljen dužinom rada na terenu, već predviđa samo napuštanje mesta rada. Njegova svrha je jedan vid obeštećenja zbog obavljanja privremenih aktivnosti na terenu i povećanih troškova izazvanih time. Pripadnici IJP, ali i ostali nisu do sada ostvarivali pravo na ovaj dodatak, a na ranijim sastancima izgovor je, pravdajući se poverljivom oznakom tajnosti Pravilnika o platama, bio da su angažovanja van mesta rada na terenu regulisana Odlukom ministra o specifičnim uslovima na kojima zaposleni rade pod većim stepenom opterećenja. Sve Odluke su stavljene van snage, i više ne postoje zakonske smetnje da pripadnicima IJP, koji su najčešće angažovani vam mesta rada ili na obuci, bude isplaćen ovaj dodatak. S druge strane, to možemo smatrati i jednim vidom „kompenzacije“ za mizerne dnevnice koje dobijaju u iznosu od 75, odnosno 150 dinara, smanjivanja koeficijenta plate po angažovanju.

Predstavnici Radne grupe nisu dali odgovor koji može negirati postojanje zakonskog osnova na isplatu terenskog dodatka. I ova materija nije detaljno uređena, uzimajući u obzir pojedinosti koje moraju biti ispunjene da bi se steklo ovo pravo. SSP je izneo predlog Pravilnika o angažovanju pripadnika IJP, gde će biti definisano pravo na isplatu naknade za rad u otežanim uslovima. Komandant IJP gospodin Vasiljević pohvalio je napore, ali i ideju SSP na poboljšanju materijalnog statusa pripadnika IJP i dao obećanje da će naši predlozi prilikom angažovanja pripadnika IJP na obezbeđenju utakmica visokog rizika, narušavanja JRM-a, obukama i sl. biti razmatrani.

  1. Redovno angažovanje pripadnika IJP – Iako su novim Uputstvom pripadnici IJP oštećeni smanjivanjem koeficijenta nagrađivanja na 3%, ali i neračunanju obuke u angažovanje, neko se potrudio i naložio da pod plaštom redovnog angažovanja, bude angažovan jedan broj ISKLJUČIO pripadnika IJP za obezbeđenja, gde na taj način ne ostvaruju pravo na povećanje koeficijenta čak ni od 3%. Slažemo se da je potrebno redukovati nepotrebna angažovanja i uštedeti, ali ne po cenu bezbednosti policijskih službenika. Apelujemo na Direkciju polici da izvrši naknadne procene, razmotri potrebe ovakvog vida angažovanja bez adekvatne opreme i formacije, jer su pored straha za svoju bezbednost, pripadnici IJP demotivisani i nezadovoljni ovakvim načinom rada.

Predstavnici Direkcije policije dali su odgovor da ovakav način angažovnja nije protivzakonit, isključivo zavisi od bezbednosne procene rukovodioca na terenu i da će oni snositi odgovornost ukoliko dođe do propusta. Dodali su i da grešaka ima i one će biti ispravljene imajući u vidu period prilagođavanja u primeni novog Uputstva IJP, kojim su umnogome izmenjeni uslovi pod kojima se angažuju pripadnici IJP  .

  1. Aplikacija „SZPLIV“ – U više navrata na sastancima smo insistirali, čak dali i konstruktivne predloge radi nadogradnje ove aplikacije. Primarni cilj je bio ostvarivanje boljih rezultata na graničnim, ali i administrativnim prelazima, koja bi sigurno kasnije dala vidljive rezultate u pogledu smanjivanja stope kriminaliteta, primene mere i radnji i td. Sekundarni cilj bio bi smanjenje opterećenja u radu policijskim službenicima, koji uglavnom rade jedan psihički veoma težak, mehanički deo posla, prilikom provere kroz VDR čitač. Dobili smo odgovor i opravdanje da novca nema, ali i pored toga, u međuvremenu je izvršena nadogradnja ove aplikacije- Ali u suprotnom smeru. U aplikaciji, na početnom ekranu, dodata je opcija „Dodatna slika F1“ koja podrazumeva još nekoliko aktivnosti i operacija prilikom provere ličnih karata putem VDR čitača, što iziskkuje mnogo vremena, veće opterećenje u radu, stvaraju se još veće gužve na granici, a najviše na administrativnim prelazima, gde građani prilikom prelaska upravo najčešće prilažu lične karte. Pored toga, aplikacija SZPLIV je usporena, prilikom još jednog okretanja lične karte radi prikazivanja dodatne slike, program je u većini slučajeva ne očita odmah i zablokira se. Na osnovu ovoga postavljamo sledeća pitanja: Da li je obavezno prikazivanje slike za sva lica? Koja je svrha ove opcije, koja umnogome otežava rad policijskim službenicima, imajući u vidu da se prilikom prvog očitanja lične karte, pojavljuju svi važni podaci JMBG, adresa, datum rođenja, državljanstvo i td…

Odgovor je dao kolega iz SATIT koji je rekao da na osnovu zahteva Sektora i Uprava u MUP-u vrše nadogradnju aplikacije, što je i u slučaju dvostrukog okretanja ličnih karata. Složio se sa tvrdnjom SSP da je program spor, da ima grešaka i već su preduzete radnje na ažuriranju aplikacije SZPLIV, gde su prihvaćeni predlozi SSP. Predlozi SSP su pretežno interne i bezbednosne prirode, tako da u izveštaju neće biti objavljeni.

  1. Sistematizacija – Vlada Republike Srbije je odložila primenu Zakona o sistemu plata zaposlenih u javnom sektoru i Zakona o zaposlenima u javnim službama za 01.02.2020. godine. Da li će ova Odluka uticati na najavljenu sistematizaciju koja je planirana početakom decembra 2018. godine, kao i na najavljeno povećanje plate?

Sistematizacija stupa na snagu početkom decembra meseca, kao što je bilo i rečeno na prethodnim sastancima. U zavisnoti od kategorizacije policijskih uprava, povećanje plata biće: za policijske službenike 8% i 9%, pripadnicima Žandarmerije 3%, dok će državni službenici imati povećanje u proseku od 3000-4000 dinara. Ukratko, Odluke Vlade R. Srbije neće umnogome uticati na povećanje plate i najavljenu sistematizaciju.

  1. Da li se disciplinskim starešinama uvećava koeficijent za dodatno opterećenje na radu? Koji su kriterijumi za njihovo nagrađivanje? Da li je za obavljanje ovih poslova sistematizacijom predviđeno povećanje koeficijenta plate? Hoće li rukovodioci, ali i disciplinske starešine biti procesuirani ukoliko u narednom periodu statistički i analitički dokažemo da svoj posao nisu obavljali profesionalno, odnosno da su naneli štetu budžetu MUP-a?

Uredbom o vođenju disciplinskog postupka nije predviđeno povećanje koeficijenta plate, niti posebno nagrađivanje disciplinskih starešina, bez obzira na broj njihovih aktivnosti u postupcima. Međutim, prostora ima za redovno nagrađivanje, jedan od kriterijuma može biti i broj disciplinskih postupaka, što je ostavljeno rukovodiocima OJ da odluče.

Ukoliko se ispostavi da rad disciplinskih starešina, ali i inicijatora DP konstantno dovodi do stvaranje troškova MUP-u, a to će Direkcija policije u saradnji sa Sektorom za analitiku pratiti, naravno da će biti preduzete mere i radnje prema njima, dobili smo odgovor iz Direkcije policije. Pritom je dogovoreno da Sindikat srpske policije dostavlja Direkciji policije informacije o takvim slučajevima, ukoliko postoje.

  1. Podela uniformi. Za policijske službenike do kraja godine možemo očekivati podelu borbenih patika marke „Lowa“, zimskih pantalona i zimskih košulja. Podela uniformi pripadnicima SVS započeće u narednih 15 dana.

Služba za informisanje SSP
Zoran Stojčić


SLIČNI TEKSTOVI