ИЗВЕШТАЈ СА САСТАНКА У КАБИНЕТУ МИНИСТРА
Београд, 12.03.2019 – У Палати Србија одржан је други овогодишњи месечни радни састанак представника Синдиката српске полиције и Радне групе за сарадњу са синдикатима у МУП-у. Састанком је, у одсуству државног секретара Дијане Хркаловић, председављао помоћник директора полиције Слободан Малешић. Делегацију ССП-а чинили су председник Лазар Ранитовић, чланови ГО ССП Зоран Стојчић и Славиша Дејановић, председник РЦ Београд Слободан Ћосовић и председник СГ СВС Ниш Милан Стаменковић. Разговарало се о следећем:
- Извештај у вези претходне теме „Погрешан обрачун путних трошкова као и евидентирање временика рада у СГП Бачки Брег ( РЦ ГП према Мађарској)“
У СГП Бачки Брег врши се погрешан обрачун путних трошкова којом приликом су запослени на овом граничном прелазу свакога месеца оштећени. Наиме, ради се о погрешноме обрачуну којом приликом им је ускраћено право на целокупне путне трошкове. Примера ради, полицијски службеник који путује на посао морао би добити збир цена месечне карте од места пребивалишта до места рада односно у конкретном случају: од места А ( пребивалишта) локал + међуградску карту од места А до места Б (место рада) + локал места рада Б. Практично, запослени у поменутој орг. јединици су оштећени док је ССП спреман утицати на чланство и запослене да не туже послодавца ( МУП ) већ да склопе споразум о вансудском поравнању и да ће послодавац убудуће правилно вршити обрачун трошкова доласка и одласка са рада.
Даље, наведена орг. јединица је у претходном релативно кратком периоду када је у питању руковођење имала смену већег броја руководилаца. У том смислу сваки од претходних руководилаца је на одређени начин вршио евидентирање временика рада запослених којом приликом су начињени пропусти који се огледају у неевидентирању стварног стања већ фиктивног. На тај начин приказано је да запослени имају вишак радних сати. Уместо да добију решење о прерасподели радног времена и да им тај вишак буде плаћен, односно комензован слободним врменом у односу 2:1, запослени су у ситуацији да им фали одређен број часова до пуног фонда те су приморани да „одраде мањак часова“. Предлажемо да надлежни из УГП изврше инструктивно-контролну делатност, увере се у тачност навода, отклоне последице по запослене и упуте руководиоца како не би опет дошло до истих грешака и повреда права запослених.
За три запослена из СГП Бачки Брег је у претходном периоду на састанку у Кабинету министра договорено да ће бити сачињен споразум о вансудском поравнању због повреде права на накнаду за долазак и одлазак са посла али до данашњег дана није сачињен споразум. Уколико након овога састанка не буде заиста дошло до реализације практично договоренога запослени ће бити принуђени да поднесу тужбу.
Од стране Управе граничне полиције извршена је контролна делатност у СГП Бачки Брег и притом је остварен увид у редне листе запослених, где је утврђено тачно чињенично стање. Сходно томе, у координацији са Сектором за људске ресурсе, на основу поднетих захтева, у наредном периоду биће одрађени Споразуми за вансудско поравнање.
- Успостављање система непосредног командовања на терену приликом обезбеђења спортских приредби.
Желимо да укажемо потребу ревидирања и унапређења начина командовања и ангажовања полицијских службеника у ситуацијама обезбеђивања догађаја високог ризика, У многим ситуацијама показало се неопходним установљавање већег степена самосталности у одлучивању непосредних старешина који на терену командују јединицама које су ангажоване на обезбеђењу спортских приредби и других догађаја повећаног ризика, а све у циљу безбедности грађана Републике Србије и њихове имовине као и у циљу спречавања повређивања полицијских службеника. Сматрамо да командовање које није засновано на непосредном опажању на терену и сагледавањем свих безбедносних елемената од значаја за конкретан догађај, посебно у случајевима обезбеђивања догађаја повећаног безбедносног ризика, није ефикасно и потенцијално ствара опасност по живот и здравље полицијских службеника. Следствено, приликом командовања и управљања појединачним акцијма потребно је омогућити непосредним старешинама на терену да одлуке о примени појединих полицијских овлашћења доносе самостално и на основу личне процене безбедносне ситуације.
Од стране присутних руководиоца из Дирекције полиције и ПУ за град Београд добили смо уверавања да је и овај конструктивни предлог Синдиката српске полиције узет у разматрање и у току је поступак провере могућности да све то заживи у пракси и свима олакша посао. Јер, ипак, интерес је заједнички – правовремена информација која ће омогућити да полицијски службеници у складу са тренутном ситуацијом употребе адекватна средства принуде, а с друге, да безбедност грађана и имовине не буде доведена у питање, јер би се тиме потенцијална опасност отклонила на време.
- Опасачи за саобраћајне полицијске службенике
Протеклих седам година припадници Управе саобраћајне полиције на територији Р. Србије, нису задуживали нове беле опасаче. Опасачи које имају на личном задужењу су дотрајали услед дуготрајне, свакодневне употребе похабани а неретко и уништени. Додајемо, да поред редовних активности (обављања послова и задатака који се односе на контролу и регулисање саобраћаја…) припадници УСП су као чланови Интервентних јединица полиције носили опасаче приликом обезбеђивања ЈРМ. Да ли се и када може очекивати задуживање белих опасача?
Одговор на ово питање дао је помоћник начелника УСП Славиша Лакићевић који нам је пренео информацију да ће у току 2019 године бити извршена набавка 4.200 опасача са припадајућом опремом, који ће до краја године бити подељени свима. Осим тога, ове године за све униформисане полицијске службенике је у плану набавка плитких патика.
- Проблеми бирократске природе у Управи граничне полиције
Припадници УГП суочавају се свакодневно са проблемима административно-бирократске природе што за последицу има директно кршење основних људских права грађана ( полицијских службеника УГП).
Наиме, сваки гранични полицајац који ради у неком од Регионалних центара сусреће се са проблемом неблаговременог добијања Уверења о радном односу. Наведено уверење може се изадати на два начина. Први је службеном поштом. Други је да неко оде у УГП и поднесе захтев, затим следећег дана опет да оде у УГП и преузме уверење. Телефоном и факсом није могуће поднети захтев. Овиме се стварају додатни трошкови пол. службеницима, док у првоме случају потребно је више од 7 дана не би ли се добило уверење у најбољем случају. Пракса је показала да у последње време се уверења и било који други документ који је потребно оверити или издати чека и минимум 2 седмице, до чак месец па и два. Ово сматрамо недопустивим нарочито јер се тиме полицијским службеницима ускраћују основна људкса права. Бележимо случајеве да услед ових проблема нису могли извршити упис детета у јаслице односно вртић, регистровати оружје и друге имовинско правне послове. Самтрамо да се овај велики проблем може врло лако решити и то овлашћењем начелника Регионалних центара УГП да издају уверења о запослењу.
Став представника Радне групе је био да и поред добре намере не постоје могућност да се реши овај проблем. Међутим, на састанку смо инсистирали и дали још неколико предлога Управе граничне полиције и Сектору за људске ресурсе:
- – Слање захтева електронским путем;
- – Добијање одобрења или овлашћења електронским путем у кратком року
- – Евентуално проширење систематизације и отварање радних места испред Сектора за људске ресурсе у сваком РЦ ГП;
Ипак, након обостране размене мишљења, на крају је одлучено да се у договору са САТИТ-ом изради електронска апликација или постојећа буде ажурирана, чиме би се умногоме убразао поступак размене документације.
- Недостатак средстава за гашњење пожара у СВС
Од како је централизованао сервисирање апарата за гашње пожара прахом на једног сервисера из Београда, а којом приликом се једанпут месечно врши обилазак јединице и врши прикупљање апарата за сервисирање, ватрогасне јединице су принуђене да се сналазе о свом тршку и на своју руку врше сервисирање услед немогућности свеукупног сервисирања апрата за гашење пожара што за директу поседицу има угрожавање безбедности и живота потенцијално угрожених објеката и живота грађана Р. Србије. С тим у вези предлажемо да се изврши децентрализација и омогући серивисирање на локалу ПП апарата у циљу заштите живота и безбедности грађана.
Још један од приоритета Сектора за ванредне ситуације је и решавање овог проблема. У току је израда Споразума са добављачем, где ће сервисирање апарата бити вршено на локалу. Крајњи рок је јул 2019. године.
- Проблематика у КЗБ
На стражарском месту број 3, припадник ОЖ који ради на обезбеђењу изложен је временским неприликама јер нема објекат, а ни надстрешницу где би могао да се склони и мало загреје. Педесет метара од њега налазе се колеге у кућици са грејањем. Захтевамо да се у складу са Законом о заштити и безбедности на раду, раднику на обезбеђењу објекта обезбеди минимални услови за рад, односно омогући коришћење кућице за грејањем. На бази Козјак у Прешеву постоји издвојено стражарско место у коме бораве више полицијских службеника. Услови су боравак и рад овде су веома лоши. Објекат прокишњава, појављују се глодари и на том месту постоји могућност поновног удара грома. Претходни пут удар грома је спржио телефонске линије које до дана данашњег нису поправљене. О свему овоме обавештена је Команда из ОЖ, међутим ништа нису предузели. И у овом случају угрожена је безбедност и здравље на раду. –
Помоћник команданта Жандармерије Радосављевић Срђан нам је пренео информацију да је тендер за набавку материјала, реконструкцију и реновирање ових објеката завршен, потписан је Уговор са добављачем и прецизирао крајњи рок за завршетак ових радова – мај 2019. године.
- Споразум о вансудском поравнању за припаднике ОЖ Краљево
У претходном периоду је потписан Споразум о вансудском пoравнању за већину полицијских службеника ОЖ Краљево по претходном договору са предметног састанка у Кабинету министра. Међутим, за полицијске службенике Жандармерије: В.Б, В.Д, П.З, С.Њ, В.М, Л.Д. изостао је очито грешком примерак Споразума, те овом приликом захтевамо да се и за поменуте припаднике ОЖ Краљево сачини Споразум и проследи.
Надлежни из Сектора за људске ресурсе су изршили провере и дали нам изненађујући податак – поменути припадници су покренули судски спор ради накнаде штете, тако да напори Синдиката српске полиције да и овај случај буде решен вансудски, без трошкова, нису уродили плодом. Нечијом грешком и одуговлачењем поступка, вероватно је код колега створио револт и разочарање, те су своја потраживања одлучили да потражују путем суда.
- Неискоришћени годишњи одмор за пензионисане припаднике Жандармерије
Дана, 28. 02. 2019. године, упутили смо допис Сектору за људске ресурсе, заводног броја 4326-01/19, са горе наведеном проблематиком. У прилогу Вам је достављен горе наведени допис.
Након иницијативе Синдиката српске полиције, изврешене су провере и започет је поступак израде решења за више од 800 пензионисаних припадника Жандармерије. Рок за склапање Споразума и исплату је почетак јула 2019. године – рекао је заменик начелника Сектора за мат.фин.послове господин Драго Бјелица.
Служба за информисање ССП
Зоран Стојчић