Skip to main content


Ustavnom Sudu: Inicijativa za ocenu ustavnitosti i zakonitosti Zakona o umanjenju neto prihoda lica u javnom sektoru


ustavni sud i sudijePredmet: Inicijativa za ocenu ustavnosti i zakonitosti Zakona o umanjenju neto prihoda lica u javnom sektoru (Sl. glasnik RS 108/2013)

Podnosilac inicijative (inicijator): Sindikat srpske policije, Užice , ul. Nade Matić br. 8

Na osnovu čl. 168. st. 2. Ustava Republike Srbije (Sl. glasnik RS broj 83/06), čl. 29. st. 1. tač. 2.i čl. 50. st. 1. Zakona o Ustavnom sudu (Sl. glasnik RS br. 109/07), podnosimo

INICIJATIVU

za ocenu ustavnosti i zakonitosti Zakona o umanjenju neto prihoda lica u javnom sektoru (Sl. glasnik RS 108/2013) sa Ustavom Republike Srbije (Sl. glasnik RS 83/06), zbog toga što je navedeni zakon u direktnoj suprotnosti sa Ustavom Republike Srbije

O b r a z l o ž e nj e

Član 1. – Predmet Zakona o umanjenju neto prihoda lica u javnom sektoru (Sl. glasnik RS 108/2013) glasi:

„Ovim zakonom uređuje se umanjenje neto zarade i neto drugih primanja zaposlenih, odnosno angažovanih lica u javnom sektoru Republike Srbije, osim u onim privrednim društvima koja istovremeno ispunjavaju sledeće uslove:

  1. da od 1. januara 2010. godine nisu primila nijedan vid državne pomoći;
  2. da u poslednjih pet godišnjih finansijsih izveštaja nisu iskazala gubitak;
  3. da posluju u uslovima tržišne konkurencije sa privrednim društvima koja nisu u javnom sektoru Republike Srbije“.

Ustav Republike Srbije čl. 21. st. 1. i 2. glasi: „Pred Ustavom i zakonom svi su jednaki“, „Svako ima pravo na jednaku zakonsku zaštitu, bez diskriminacije“.

Obzirom na ovako definisan predmet Zakona o umanjenju neto prihoda zaposlenih u javnom sektoru, jasno je da je povređeno Ustavno pravo zabrane diskriminacije, jer na ovaj način zakonodavac dovodi u nejednak položaj lica – zaposlene koji rade u javnom sektoru sa licima koji rade – zaposlenima u privatnom sektoru.

 Članom 3. je propisan Način umanjivanja neto prihoda –Zakona o umanjenju neto prihoda zaposlenih u javnom sektoru (Sl. glasnik RS 108/2013), koja odredba glasi:

„Umanjeni neto prihod zaposlenog u javnom sektoru predstavlja neto prihod pomnožen koeficijentom za umanjivanje na sledeći način:

  1. neto prihod koji nije veći od 60.000 dinara mesečno množi se koeficijentom 1;
  2. neto prihod veći od 60.000 dinara mesečno a koji nije veći od 100.000 dinara mesečno, množi se koeficijentom 1 koji se primenjuje na iznos koji nije veći od 60.000 dinara mesečno i koeficijentom 0,8 koje se primenjuje na izns neto prihoda koji je veći od 60.000 dinara do iznosa koji nije veći od 100.000 dinara mesečno;
  3. neto prihod veći od 100.000 dinara mesečno množi se koeficijentom 1 na iznos koji nije veći od 60.000 dinara mesečno, koeficijentom 0,8 koji se primenjuje na iznos neto prihoda koji je veći od 60.000 dinara do iznosa neto prihoda koji nije veći od 100.000 dinara mesečno i koeficijentom 0,75 koji se primenjuje na iznos neto prihoda preko 100.000 dinara mesečno.

Ustav Republike Srbije čl. 91. st. 2. glasi: „Obaveza plaćanja poreza i drugih dažbina je opšta i zasniva se na ekonomskoj moći obveznika“.

Navedeni član Zakona o umanjenju neto prihoda zaposlenih u javnom sektoru u direktnoj je suprotnosti sa citiranim članom Ustava Republike Srbije, jer Ustav Republike Srbije ne pravi razliku između radnog mesta u javnom i radnog mesta u privatnom sektoru. Naime, član Ustava Republike Srbije o kome je reč je jasan.Zbog toga ostaje nejasno iz kog razloga je navedeni Zakon „specijalni vid oporezivanja“ za zaposlene u javnom sektoru i iz kog razloga zaposleni u privatnom sektoru nisu oporezovani na naveden način.

Takođe, prihodi zaposlenih u javnom sektoru koji su uvedeni Zakonom o umanjenju neto prihoda zaposlenih u javnom sektoru, pripadaju kategoriji „dohotka“, koji je već regulisan Zakonom o porezu na dohodak građana („Sl. glasnik RS“, br. 24/2001, 80/2002, 80/2002 – dr. zakon, 135/2004, 62/2006, 65/2006 – ispr., 31/2009, 44/2009, 18/2010, 50/2011, 91/2011 –odluka US, 7/2012 –usklađeni din. izn., 93/2012, 114/2012 – odluka US, 8/2013 –usklađeni din. izn., 47/2013, 48/2013 – ispr., 108/2013 i 6/2014 –usklađeni din. izn.), kojim je propisano da se „oporezivanje dohotka građana usklađuje isključivo ovim zakonom“.

Izuzimanje jedne kategorije građana i oporezivanje njihovih dohodaka prema navedenom zakonu, predstavlja „narušavanje jedinstvenog poretka Srbije“.Dakle, samim tim što su navedene odredbe spornog Zakona u suprotnosti sa Ustavom Republike Srbije, inicijator smatra da bi njegova primena predstavljala grubo narušavanje jedinstvenosti pravnog poretka, što je definisano članom 4. stav 1. i članom 194. Ustav Republike Srbije.

Član 4. stav 1. 194. Ustava Republike Srbije glasi:

„Pravni poredak je jedinstven“.

Član 194. Ustav Republike Srbije određuje:

„Pravi poredak Republike Srbije je jedinstven.

Ustav je najviši pravni akt Republike Srbije.

Svi zakoni i drugi opšti akti doneti u Republici Srbiji moraju biti u saglasnosti sa Ustavom.

Potvrđeni međunarodni ugovori i opšteprihvaćena pravila međunarodnog prava deo su pravnog poretka Republike Srbije. Potvrđeni međunarodni ugovori ne smeju biti u suprotnosti sa Ustavom.

Zakoni i drugi opšti akti doneti u Republici Srbiji ne smeju biti u suprotnosti sa potvrđenim međunarodnim ugovorima i opšteprihvaćenim pravilima međunarodnog prava“.

 Na osnovu svega iznetog, inicijator

p r e d l a ž e

 Ustavnom sudu da:

  1. prihvati ovu inicijativu i donese rešenje kojim se pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti Zakona o umanjenju neto prihoda lica u javnom sektoru (Sl. glasnik RS 108/2013);
  2. obustavi primenu Zakona o umanjenju neto prihoda lica u javnom sektoru (Sl. glasnik RS 108/2013) do donošenja konačne odluke i
  3. donese odluku kojom se Zakon o umanjenju neto prihoda lica u javnom sektoru (Sl. glasnik RS 108/2013) proglašava neustavnim i stavlja van pravne snage.

 Broj: 2436-01/14
U Užicu, 14.02.2014. godine

 Predsednik
Glišo Vidović

 

 


SLIČNI TEKSTOVI