У вези поднеска Синдиката српске полиције број 1991-01/13 од 06.06.2013. године, који се односи на захтев за тумачење појединих услова за остваривање права на превремено пензионисање овлашћених службених лица у Министарству унутрашњих послова, обавештавамо Вас следеће:

Важећи законски прописи који се примењују на ово питање, првенствено Закон о полицији („Службени гласник РС“ број 101/05, 63709-УС и 92/11) одредбом члана 139. прописује да полицијском службенику може престати радни однос и пре испуњења општих услова за стицање старосне пензије, а у складу са прописима о пензијском и инвалидском осигурању.

Одредбама Закона о пензијском и инвалидском осигурању („Службени гласник РС“ број 34/03, 85/05, 5/09, 107/09, 101/10 и 93/12), у члану 42. опредељене су категорије осигураника који раде на пословима на којима се стаж осигурања рачуна са увећаним трајањем и који могу под посебним условима остварити право на пензију:

  1. полицијски службеници – униформисана овлашћена службена лица и полицијски службеници који раде на посебно сложеним, специфичним, односно оперативним пословима;
  2. запослени у Министарству спољних послова који раде на пословима на којима се стаж осигурања рачуна са увећаним трајањем;
  3. припадници Безбедносно-информативне агенције, припадници Војнобезбедносне агенције и Војнообавештајне агенције;
  4. запослени у Управи за извршење кривичних санкција који раде на пословима на којима се стаж осигурања рачуна са увећаним трајањем;
  5. овлашћена службена лица Пореске полиције у смислу прописа о пореској администрацији;
  6. професионална војна лица према прописима о Војсци Србије;
  7. остали полицијски службеници који раде на радним местима, односно пословима на којима се стаж осигурања рачуна са увећаним трајањем.

Члан 43. став 1. наведеног закона прописује да осигураник из члана 42. тач. 1) до 6) овог закона, коме престане запослење с правом на пензију пре испуњења услова из члана 19. овог закопа, стиче право на старосну пензију ако је навршио најмање 55 година живота и 25 година стажа осигурања, од чега најмање 15 година ефективно проведених на радним местима на којима се стаж осигурања рачуна са увећаним трајањем, у органу из члана 42. овог закона.

Ставови 4. и 5. члана 43.  прописују изузетке за стицање права на старосну пензију, и то за професинолна војна лица (подофицир и официр до чина пуковника кад наврши 40 година пензијског стажа и најмање 53 године живота, официр чина пуковника кад наврши 40 година пензијског стажа и најмање 54 године живота).

Полицијски службеници – припадници специјалних јединица полиције, припадници Безбедно-информаивне агенције, припадници Војнобезбедносне агенције и Војнообавештајне агенције који раде на посебно сложеним, специфичним, односно оперативним пословима, стичу право на старосну пензију када наврше најмање 53 године живота и 20 година ефективно проведених на тим пословима.

Дакле, овај изузетак уз постојеће изузетке омогућава одлазак у пензију под наведеним условом, али само уколико је запослени, у конкретном случају полицијски службеник испунио кумулативно овај услов који се односи на године живота (53) и године стажа (20) ефективно проведених искључиво на пословима у специјалним јединицама ( рачунајући и претходно код било ког послодавца: војска,полиција, раније Ресор државне безбедности, БИА). Овај услов је непроменљив и не подлеже повећању односно подизању границе за сваку календарску годину ни у односу на године живота, нити у односу на године стажа.

Чланом 73. Закона о изменама и допунама Закона о пензијском и инвалидском осигурању („Службени гласник РС“, бр. 101/10) за период од 2011. до 2021. године утврђено је постепено повећање границе за стицање права на старосну пензију. С тим у вези, за стицање овог права у 2013. години, за категорију осигураника из горе наведеног члана 42. став 1. тач. 1) до 6) потребно је најмање 53 године и шест месеци живота и 21 годину стажа осигурања, од чега најмање 11 година ефективно проведених на радним местима на којима се стаж осигурања рачуна са увећаним трајањем.

Имајући у виду наведено, а поводом питања Синдиката српске полиције, указујемо да је Законом о пензијском и инвалидском осигурању, у члану 43. став 5. прописано које категорије осигураника стичу право на старосну пензију са навршене 53 године и 20 година ефективно проведених на пословима на посебно сложеним, специфичним, односно оперативним пословима.

ДРЖАВНИ СЕКРЕТАР
Вања Вукић

Comments

  1. Lepo je ovo državni sekretar napisao, ali je izostavio da policijski službenik ne ide u penziju kada ispuni ove navedene uslove ako ne podnese ZAHTEV za penziju. Što znači da se više ne ide u penziju po sili zakona već na svoj zahtev, a to povlači i drugu stranu medalje. Naime do 40 godine staža računa se jedan koeficient a nakon 40 godina staža osiguranja taj koeficijent je duplo manji. Takođe ako za određene godine staža nije predat M4 obrazac-nije uplaćen staž (što MUP i ne radi) onda za te godine je taj koeficijent još manji. Tako da se postavlja pitanje samo od sebe, ako nam se ovoliko smanjuje koeficijent koliko nam se smanjuje penzija sutra kada je PIO bude obračunavao. Da ne govorim o tome koliko se dugo čeka penzija zbog ne predavanja tog M4 obrasca od strane MUP-a, po 6 do 10 meseci. Od čega onda živeti, vazduha?

    1. Nije Goksi već je koeficient za obračun penzije nakon 40 godina staža duplo manji.
      Član 67 Zakona o PIO
      – Lični koeficijent utvrđuje se tako što se zbir godišnjih ličnih koeficienata podeli sa periodom za koji je obračunat stim što se svaka godina računa kao 1, svaki mesec kao 0,0833, a svaki dan kao 0,00278.
      Član 68 Zakona o PIO
      -penzijski staž iz člana 62, ovog zakona najviše može iznositi 45 godina.
      -penzijski staž do 40 godina iskazan u godinama, mesecima i danima računa se na način utvrđen u članu 67. ovog zakona.
      -penzijski staž iznad 40 godina računa se: godina 0,5 mesec 0,0417 dan 0,00139. (duplo manje)

      U slučaju da za određene godine nisu predati u PIO M4 obrasci ili nisu uplaćeni doprinosi primenjuje se (obračunava se keoficient za penziju) po članu 66. Zakona o PIO.

  2. Sramota, po čemu pripadnici Vojske Srbije rade kraće tj. do 53 god. i po čemu je njihov posao u današnjim uslovima teži kada ne izlaze iz kasarni od recimo policajaca koji je na ulici i susreće se sa svakavim ološem.Takođe treba preispitati ko u MUP-u ima pravo na benificiran staž jer imamo situaciju da neko i ne izlazi iz kancelarije, tj, nijednim parametrom mu nije ugrožen životi, zdravlje a imaovu privilegiju, mada je i ona obismišljena jer đžaba ti benificije kada moraš da radiš do 55 god. a napunio si 43 god.penzijskog staža. Voleo bih da vidimi druga miščljenja.

  3. Оно што је у овом тренутку битно, а на шта би руководство Синдиката требало да што пре да одговор, је да ли и када ССП намерава да покрене иницијативу за измену Закона о пензијском и инвалидском осигурању у циљу изједначавања услова за пензионисање радника БИА, ВОА, ВБА са једне и радника МУП са друге стране, те видети да ли би у случају позитивног одговора на ово питање ССП имао подршку репрезентативних синдиката, јер је очигледно да уколико ње нема све остаје само пуста жеља. Иначе, не постоји ни један једини разлог због кога би припадник БИА или ВОА требало да има другачије услове за одлазак у пензију од нпр. оперативца кримполиције или униформисаног полицијског службеника.

  4. Na zimu ce se u Skupstini raspravljati o izmenama Zakona o radu i Zakona o PIO, pa bi Sindikat MUP-a morao da uzme ucesce ili daje svoje predloge, a sve u cilju stvarnog priznavanja beneficija.Ima mnogo pol.sluzbenika koji su osteceni,tj. ispunili 40 god.staza, a jos moraju da rade.U pravu su kolege koje komentarisu da smo osteceni.

    1. Све док не постанемо репрезентативни, на жалост не можемо да утичемо у мењању закона у пуном капацитету, односно наш предлог не мора дабуде узет у разматрање. Ако будемо добили још око стотинак нових чланова, очекујемо да предамо за репрезантативност крајем године. Хвала Вам на предлогу и на сугестији.

      1. Kakve veze ima reprezentativnost, dajte malo tolerancije i dogovorite se sa ostalim sindikatima. Ovo je pravo pitanje, za ovo bo trebalo da se štrajkuje, napunimo 40 godina beneficiranog i onda “puj pike ne važi“. A onima što nam kroje sudbinu i sede u kancelarijama odgovara da što duže ostanu na položajima i čuvaju foteljice. Kako bre čovek od 53, 54, 55 godina da juri lopove po ulicama ? Sad će kiše a cipele mi propuštaju vodu 🙁

  5. Pitanje je šta znači benificirani radni staž, dali je to samo slovo na papiru kao što je i većina dvosmislenih uredba u našem zakonu.Ako je neko godinama rada stekao uslov kroz benificirani radni staž ne vidim razlog da ne ode u penziju, ZASLUŽENO. Međutim ovo govori da neko mora da zaradi penziju i za onog koji se preko veze zaposlio u poodmaklim godinama, znači nema pravde. Pa molim sve sindikate da se bace na posao i rasčlane ovakvu zakonsku brljotku koja očigledno nekom odgovara. Nije pošteno izjednačavati nekog koji radi 30 ili više godina sa nekim koji je tu 10 ili 20 pa ih uslovljavati godinama života. Nadam se da će ovo neko pročitati iz sindikata i baciti se na posao.

  6. mi koji smo presli granicu od 40 godina beneficiranog radnog staza ili po novom staza osiguranja ne radimo za nas prosek penzija vec za neke nacionalne penzije i kafanske pevaljke da bi i cak imali manji koeficijent jer smo presli 40 godine za razliku od onog sto ima 40 ili manje godine benef. radnog staza pa to nije normalno pio fond je u svakom slucaju od nas uzeo vise nego od nekoga ko je radio manje od nas. dok smo trebali srbiji bilo je ok. a sad je najbolje da se preselimo na groblje ali pre toga da se razvedemo da se ne osteti budzet sa porodicnom penzijom

  7. Da li neko zna odgovor na moja pitanja? zaposlen sam u MUP-u od 1982.godine kao policijski sluzbenik sa završenom SŠUP u Sremskoj kamenici rodjen sam 1964.god. trenutno imam 42.godine beneficiranog radnog staza, da li se uracunava beneficija za vreme privremene sprecenosti za rad tj. za vreme bolovanja koga ja i nemam puno i da li se podnosi zahtev molba ili sta vec kada napunim 45.godina benefic. radnog staza za odlazak u penziju i naravno da li je moguce da cu imati manju penziju zato sto nisam otisao u starosnu pebziju vec u radnu pun radni staz 45 godina gde uslov nisu godine zivota.

    1. Uvaženi,
      bolovanje se sabira od avgusta 1990 godine pa do sticanja uslova za penziju. Na tako sabrano bolovanje nema beneficije. Otprilike na mesec dana bolovanja gubiš 10 dana beneficije. Pošto si iz Kamenice prvo ćeš da stekneš uslov po osnovu staža od 45 godina a što je bolje jer se dobija puna penzija bez obzira na godine života. Suprotno, ako imaš godine a nemaš 45 staža dobijaš, za početak, manju penziju. Predlažem da pratiš svoj staž da bi pet-šest meseci pre 45 g. uputio zvaničan zahtev kadrovskoj službi da ti dostave tačan datum kada puniš 45 g. Po dobijenom odgovoru podnosiš zahtev starešini da ti donese rešenje o prestanku radnog odnosa po osnovu sticanja uslova za odlazak u penziju. Sa ovim rešenjem i drugim dokumentima ideš u PIO fond i od njih dobijaš rešenje o penziji.

Оставите одговор на sasa m Одустани од одговора

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.