Skip to main content

Godina: 2016.

Teme predstojećeg sastanka sa Radnom grupom za saradnju sa sindikatima u MUP-u

Užice – Beograd, 5.12.2016 – Sindikat srpske policije je dostavio teme za sastanak sa Radnom grupom sa saradnju sa sindikatima u MUP-u. Reč je o najaktuelnijim problemima sa kojima se susreću zaposleni, kao i nepravilnom postupanju u određenim organizacionim jedinicama, a na štetu zaposlenih. Ujedno smo predložili načine rešavanja uočenih problema i otklanjanja nepravilnosti. Tamo gde su problemi i nepravilnosti posledica nesnalaženja u radu ili nepravilnog tumačenja propisa, predložili smo donošenje obavezujućih instrukcija o postupanju. I naposletku, u slučajevima dugotrajnog ili svesnog kršenja propisa predložili smo i utvrđivanje odgovornosti nadležnih (disciplinske, prekršajne i krivične).

Spisak tema sastanka:

  1. Evidentiranje i obračun radnih sati zaposlenih upućenih na specifična područja radi angažovanja na poslovima migracije i migranata i na području KZB
  2. Ishrana pripadnika IJP (i drugih policijskih službenika) angažovanih na državnoj granici R. Srbije poslednjeg dana angažovanja (prilikom „smene“)
  3. Nesklapanje sporazuma zbog viška radnih sati koje su ostvarili zaposleni u PPU u Vranju i u JZO
  4. Problemi vatrogasaca-spasilaca u Gornjem Milanovcu
  5. Problemi zaposlenih u Žandarmeriji
  6. Isplata uvećane zarade kada zaposleni menja rukovodioca ili kada ima dodatno opterećenje na radu
  7. Prodaja odmarališta MUP-a?
  8. Dinamika isplate posebnih naknada, naknade putnih troškova, solidarne pomoći i jubilarnih nagrada.

U prilogu se možete upoznati o svim detaljima predloženih tema, odnosno sadržini problema i predloženim rešenjima.

Služba za informisanje SSP

teme-za-kabinet-2012-12
teme-za-kabinet-2016-12-1teme-za-kabinet-2016-12-2teme-za-kabinet-2016-12-3teme-za-kabinet-2016-12-4teme-za-kabinet-2016-12-5teme-za-kabinet-2016-12-6

Apel građanima i javnosti – pomozite nam!!!

Kako vreme odmiče, sve je teže zaposlenima u Ministarstvu unutrašnjih poslova. Mere štednje su po običaju najviše pogodile one koji najviše rade i taj teret ušteda još uvek nose na svojim leđima. Tu naravno ne mislimo na većinu visoko pozicioniranih rukovodećih kadrova, sa večitim radnim mestima u klimatizovanim kancelarijama i kožnim foteljama, koji su očigledno izgubili dodir sa stvarnošću i stanjem na terenu. Ovde mislimo na obične izvršioce – policijske službenike i ostale zaposlene iz ove kategorije.

Verovatno će čitaoci ovog teksta, posle prvog pasusa, odmah pomisliti: „Evo, policajcima nije dovoljno ni povećanje plate od 5% koje će se početi primenjivati od januara 2017. godine, nisu još ni to dobili, a traže još“. Ne, mi samo tražimo pomoć, kako bismo preduhitrili i sprečili ono najgore. Kako bi spasili živote policajaca, a samim tim mogli da zaštitimo i građane. Kako bismo na poslu vozili ispravna službena vozila i vratili se nepovređeni svojim domovima. Je li to mnogo?

Ne prođe ni par dana a da se na društvenim mrežama, ali i u pojedinim štampanim medijima, ne pojavi fotografija policijskog službenog vozila, u neispravnom ili polu-ispravnom stanju, naravno sa policijskim službenikom pored ili unutar njega, koji na sve načine pokušava da uradi nemoguće stvari, kako bi osposobio vozilo i na vreme izvršio službeni zadatak, možda i spasio nečiji život. Takve stvari često izazivaju podsmeh i predmet su anketa i glasanja u kojima se građani nadmeću u tome ko će zanimljiviji i smešniji komentar ostaviti, ili čak montirati fotografiju na osnovu događaja i time dodatno etiketirati i ismejati tog čoveka.

Naravno da ne zameramo građanima Republike Srbije što smo zbog ovakvih i sličnih stvari predmet podsmeha, što smo stavljeni na stub srama. Jasno je da nema njihove krivice i da nisu dovoljno upućeni u to gde i kako se planira budžet, u kom pravcu je usmeren novac koji oni, u vidu poreza, odvajaju od svojih usta i usta svoje dece kako bi dobili odgovarajuću zaštitu državnog aparata i osećali se bezbedno. Stoga skrećemo pažnju javnosti na činjenicu da je budžet MUP već godinama izrazito restriktivan i da su pozicije za održavanje i popravku vozila, u većini policijskih uprava, smešno male. Budžetska sredstva planirana za te namene utroše se već početkom godine i trenutno novca nema ni da se zameni brisač ili sijalica na automobilu.

Preveliki broj službenih vozila je još uvek sa letnjim, ali i „ćelavim“ gumama, a uveliko evo snega na putevima. Koristimo vozila stara i preko trideset godina, sa slabijim kočnicama, sve to radimo na našu ličnu odgovornost i sopstveni rizik samo da bi zadatak na koji smo upućeni izvršili u što kraćem vremenu. Često zbog toga bivamo i kažnjavani umanjenjem ionako već umanjene plate jer se dešavaju slučajevi da se službeno vozilo ugasi u vožnji, otkažu mu kočnice, pokvari menjač i slično, pri tome dođe do manjih udesa a rukovodioci uvek na to kažu: „E policajac je sam kriv, nije trebao da krene sa polu-ispravnim vozilom na zadatak“ . A dobro znaju da ispravnih vozila i nema.

Čija je odgovornost za takvo stanje? Da li ministar unutrašnjih poslova dr Nebojša Stefanović i v.d. direktora policije Vladimir Rebić znaju za sve ovo? Da li postoji bar jedan rukovodilac iz Uprava u sedištu MUP-a ili van, koji je smogao hrabrosti da njima na licu mesta pokaže ovakva vozila? Verujemo da ne postoji i sigurni smo da im se uživo šminka stvarno i realno stanje voznih parkova, prikazuju im samo ispravna i najbolja vozila koja, uzgred, ti rukovodioci lično i voze i ne daju ih policajcima na terenu.

Ko zna, možda bi se nešto barem malo promenilo ukoliko bi ministra provozali službenim vozilom sa jednim ispravnim svetlom, i to dugim, sa napuklom šoferkom, uz pocepani auspuh, na raspalim sedištima, bez klime i grejanja, ali sa ćelavim gumama?

Činjenica je da se policijski službenici ne osećaju bezbedno u službenim vozilima kojima odlaze na službene zadatke. Svako od njih će to i potvrditi – veći je rizik zadužiti i sesti u polu-ispravno službeno vozilo nego izvršiti i najteži zadatak. Za izvršavanje zadataka smo školovani i obučeni ali silom prilika moramo biti i auto-mehaničari, bez škole i iskustva. Iskreno, nikome od nas nije jasno kako većina službenih vozila MUP-a prilikom registracije uopšte prolazi na tehničkim pregledima i do kada će takvo očajno stanje trajati…

Zbog svega ovoga apelujemo na javnost, na građane, da iskoriste sva moguća zakonom dozvoljena sredstva i na sve načine utiču na MUP da iznađe modus kako bi makar osvežio vozni park i popravio neispravna i polu-ispravna vozila, a da ispravna redovno održava. Fotografišite takva vozila na ulici i objavljujte fotografije slobodno, podržavamo vas u tome…  Samo vas molimo, da ne ismevate policajce koje zateknete u ulozi mehaničara, ne zbijajte šale na naš račun, najmanje smo krivi za to.

Služba za informisanje SSP
Zoran Stojčić

Državne starlete pod sudskom zaštitom!

Još se nije slegla prašina koju je pre dva dana podigao incident u Zaječaru, u kome je policijskom službeniku, od strane visoke funkcionerke jedne vladajuće političke partije, prećeno rečima “Uskoro te čeka grob“, samo zato što je radio svoj posao, a već imamo jasnu poruku države, odnosno pravosuđa, koju možemo svesti na to da bi neka „državna starleta“ odgovarala, ona mora nekog i da ubije! Mada je i to diskutabilno, ako je suditi na osnovu presude izrečene Dušici Jevđenović, savetnici u Ministarstvu inostranih poslova, savetnici nepoznatih kvalifikacija i nepoznatih zaduženja, ali poznatoj kao ljubiteljki suzavaca u spreju. Gospođica Jevđenović je danas, zbog napada na ovlašćeno službeno lice osuđena, a praktično oslobođena izrečenom uslovnom kaznom.

Krivično delo napad na ovlašćeno službeno lice za vreme vršenja dužnosti izgleda služi samo kao ukras u zakoniku?  Čemu služi usvajanje zakona koji se ne sprovode ili ako se i sprovode, sprovode se selektivno? Gde je nestala (ako je ikada i postojala) vladavina prava u zemlji Srbiji?

Pitamo da li je njoj kao licu osuđenom za krivično delo (mada je sankcija izuzetno blaga čime se gubi i njena svrha) mesto u Ministarstvu inostranih poslova?! Ili je to možda čak i poželjno? Gospođici očigledno nikada i nije bilo mesto u MIP-u, ali negativna selekcija je nešto što će obeležiti ovaj period naše zemlje koja simulira državu!

Setimo se vremena „analize rizika“ kojom prilikom je ministar rekao da kriminalcima nije mesto u policiji, sa ovom njegovom izjavom se naravno slažemo, ali se opet nameće pitanje da li im je onda mesto u Ministarstvu inostranih poslova? Stičemo utisak da je pravda selektivna a da borba protiv kriminala nije iskrena već selektivna.

Ne možemo ostati nemi u situaciju da uslovno bude osuđen neko ko izvrši napad na ovlašćeno službeno lice, neko ko je tom prilikom pretio gasnim pištoljem dovodeći policajce u zabludu kako poseduje vatreno oružje a samim tim su se stekli uslovi za upotrebu vatrenog oružja od strane policajaca! Na svu sreću, prisebnošću i profesionalnošću kolega, vatreno oružje nije upotrebljeno i na taj način su izbegnute teže posledice.

Ovakvom presudom šalje se jasna poruka kriminalcima „napad na policiju a samim tim i kriminal se isplati“. Više puta pominjana rečenica „napad na policiju je napad na državu“ takođe dobija drugi smisao. Zbog ovakvih stvari poglavlja za pristupanje Srbije Evropskoj Unici koja se tiču pravosuđa predstavljaju bolnu  tačku i kamen spoticanja. Izgleda da je policajcima u ovim stvarima, kao i kod tužbi, poslednja nada EU sa svojim institucijama jer nas država definitivno neće zaštititi!

Jasno je da sistem ne funkcioniše, država ne poštuje svoje sopstvene zakone pa tako ni kriminalci ne zaziru od kazne. Napad na policajca – napad na državu, uslovna kazna??? Sramota! Jedina realna kazna je bila bezuslovna kazna zatvora. U svakoj drugoj državi oni bi na licu mesta bili usmrćeni zbog takvog napada na policijske službenike!

Da li je potrebno citirati član zakona kojim su propisane sankcije za ovo krivično delo i podsetiti javnost da uslovna kazna nije predviđena:

Napad na službeno lice u vršenju službene dužnosti

Član 323

(1) Ko napadne ili preti da će napasti službeno lice u vršenju službene dužnosti,
kazniće se zatvorom od tri meseca do tri godine.
(2) Ako je pri izvršenju dela iz stava 1. ovog člana službenom licu nanesena laka telesna povreda ili je prećeno upotrebom oružja,
učinilac će se kazniti zatvorom od šest meseci do pet godina.
(3) Ako je delo iz st. 1. i 2. ovog člana učinjeno prema službenom licu u vršenju poslova javne ili državne bezbednosti,
učinilac će se kazniti zatvorom od jedne do osam godina.
(4) Ako prilikom izvršenja dela iz st. 1. i 3. ovog člana učinilac službenom licu nanese tešku telesnu povredu,
kazniće se za delo iz stava 1. zatvorom od jedne do osam godina, a za delo iz stava 3. zatvorom od dve do deset godina.
(5) Za pokušaj dela iz stava 1. ovog člana kazniće se.
(6) Učinilac dela iz st. 1. do 3. ovog člana koji je bio izazvan nezakonitim ili grubim postupanjem službenog lica može se osloboditi od kazne.

Služba za informisanje SSP
Nikola Petrović

Nekad ni nagrada ministra nije dovoljna!

Veliku pažnju zaposlenih u Ministarstvu unutrašnjih poslova privukla je najava uspostavljanja sistema karijernog napredovanja. Probuđene su nade hiljada zaposlenih koji godinama vredno i savesno rade, daju sebe službi u potpunosti, a zauzvrat ne dobijaju bilo kakvo priznanje, osim tapšanja po ramenu. Tapkaju pri tome u mestu u svojim karijerama, gledajući neke druge koleginice i kolege kako meteorskom brzinom napreduju, penju se na lestvici radnih mesta, preskačući i po nekoliko stepenika.

U poslednjih desetak godina imali smo priliku da vidimo zaista začuđujuće uspone u karijerama, gde su policajci od vođa patrole ili sektora stizali za svega par godina do visokih činova, pukovnika pa čak i generala. Tim meteorskim usponima, naravno, kumovale su kumovsko-rođačke, zavičajne ali i sindikalne i pre svega političke veze. Podrška jednog reprezentativnog sindikata ili odgovarajuće stranke (vladajuće u tom trenutku) bila je sigurna ulaznica u „visoko društvo“.

I danas je tako još uvek! Iskreno se nadamo ne još zadugo jer kako svojevremeno izjavi ministar Nebojša Stefanović, najavljujući novine u Zakonu o policiji: „Karijerno napredovanje znači da čin stičete isključivo na osnovu znanja i zasluga, tokom obavljanja posla, policajac da bi napredovao mora pokazati požrtvovanje, rezultate i mora da ima odgovarajuću školu.“

Upravo to – požrtvovanje, znanje i dobri rezultati jeste ono što krasi našeg kolegu iz jedne područne Policijske uprave i što nas je podstaklo na ovu priču. Taj policijski službenik pridodat je Odeljenju kriminalističke policije još davne 2008. godine. Duži niz godina ostvaruje izvanredne rezultate a kao priznanje za taj i takav rad stigla je i vredna nagrada i to iz ruku ministra. Proglašen je za policajca godine u Policijskoj upravi za 2015. godinu i tom prilikom nagrađen revolverom.

Međutim, dugogodišnji rad, mnogobrojna priznanja i nagrada ministra nisu bili dovoljni da taj kolega napreduje. On i dalje radi odgovoran posao, posao kriminalističkog inspektora, a prima platu običnog policijskog službenika. Na predlog za raspoređivanje u OKP dobijen je odgovor da za njega nema mesta!

I možda bi takav odgovor manje boleo da nije one priče iz drugog pasusa ovog teksta, a toga je bilo i u toj PU u izobilju. Mnogi su napredovali brzo i preko reda, a za izvrsnog policajca, vrednog i požrtvovanog, eto, nema mesta!

Svesno i namerno izbegavamo pominjanje imenom i policijske uprave i konkretnog kolege, da mu ne nanesemo dodatnu štetu, ukoliko prorade sujete odgovornih, ali i zbog toga što konkretna imena ne znače mnogo – u našem tekstu mnogi se mogu prepoznati! Nadamo se da će se neko u vrhu Direkcije policije osetiti prozvanim, kad pročita ovaj tekst, te pokrenuti mehanizme za iznalaženje sistemskih rešenja za ovakve primere. A rešenje se za odličnog radnika mora naći. Nema alternative ukoliko želimo uspešnu i efikasnu službu zaista, a ne samo pred kamerama.

Služba za informisanje SSP
Mile Lazarević

Posao je državni, al odgovornost i šteta su lični!

Policijskom službeniku je svakim danom sve teže da obavlja svoje osnovne policijske poslove. U današnjim uslovima rada on mora da ulaže izuzetne napore kako bi postigao i redovne a kamoli izvandredne rezultate rada, a naravno, za to da bude skromno nagrađen. Skrivanje kriminalaca ispod maski ljudskih i manjinskih prava, značajan uticaj politike, izraženiji nego ranije, loše zakonske odredbe koje ograničavaju policijskog službenika u obavljaju službenih radnji i primeni ovlašćenja, samo su neki od faktora koji destimulišu policijskog službenika. Kad na to dodamo još i sramotne presude (ne)zavisnog sudstva, koje u saradnji sa prepametnim i nabeđenim tužiocima, većinom presuđuju u korist one druge strane, doveli su do toga da je policijski službenik postao zadnja lestvica u sistemu bezbednosti.

Navedeno deprimira policijske službenike, uverava ih da je borba za pravdu iluzija i gubljenje vremena, postaju razočarani, gube volju za rad, strahuju za svoju egzistenciju i bezbednost, trpe veliki pritisak, postaju nesigurni u postupanjima i sve to se manifestuje na terenu.

I pored svega toga, velika većina policijskih službenika se trudi da svoj posao obavlja maksimalno profesionalno, sakrivajući emocije i privatne probleme, znajući unapred da će se naći u nebranom grožđu. Jer kako god da se okrene, kako god postupili, nepisano je pravilo da se uvek posle dobre intervencije nešto loše desi. Da li su to pretnje, ucene, uznemiravanja telefonom, oštećenje imovine, sačekuše, privatne tužbe, svejedno je, pritisak i strah od neočekivanog uvek postoji. Vrlo često taj policajac doživi i mobing i zlostavljanje na radu od strane pretpostavljenih, a opet baš zbog dobrog rada i postupanja – kao svojevrsna kazna jer je dirnuo u posao nekome dovoljno moćnom i uticajnom.

Nastavi sa čitanjem

Zašto kasni naknada za putne troškove?

Pravilnik o uslovima ostvarivanja prava na naknadu troškova za odlazak i dolazak sa rada u Ministarstvu unutrašnjih poslova na snazi je skoro dve godine a da i dalje imamo velikih problema sa njegovom primenom u praksi. Greške su zaista raznovrsne ali redovno i uvek na štetu zaposlenih.

Najčešći primer pogrešne primene obračuna nastaje „deljenje“ mesečne karte, gde se naknada umanjuje uprkos tome da je zaposleni radio celog meseca. Ponovićemo još jednom da svima bude jasno – umanjenje naknade nastaje samo usled odsustva sa rada zbog korišćenja godišnjeg odmora, zbog privremene sprečenosti za rad ili korišćenja plaćenog odsustva. U svim ostalim slučajevima, bez obzira na broj odrađenih smena, zaposlenom sleduje celokupna mesečna naknada!

Pored navedene nepravilnosti, zanimljiv je primer Policijske stanice Savski Venac, gde je zaposlenima nametunut nepostojeći cenovnik autoprevoznika „Lasta“ sa znatno nižim cenama od realnih i važećih. Iako je Član. 4. Pravilnika o uslovima ostvarivanja prava na naknadu troškova za odlazak i dolazak sa rada u Ministarstvu unutrašnjih poslova, decisno i jasno propisuje da se: „isplaćuje novčana protivrednost cene odgovarajuće pretplatne karte prevoznika po izboru zaposlenog“. Ovakvo postupanje suprotno važećim  pozitivnim pravnim propisima a na štetu policijskih službenika predstavlja osnov za pokretanje disciplinkih pa eventualno i krivičnih prijava protiv odgovornih.

Pored ovih navedenih problema oko obračuna naknade, zaposleni u MUP-u suočavaju se i sa ponovnim kašnjenjem isplate naknade prevoza za odlazak i dolazak sa rada. Ovakve pojave dovode do niza negativnih posledica koje opet  na kraju koštaju Ministarstvo, pomenućemo ovom prilikom pokretanje eventualnih sudskih sporova zbog nepoštovanja Pravilnika, kašnjenje policijskih službenika na posao, povećanje broja policijskih službenika odsutnih sa posla po osnovu bolovanja i samim tim i davanja za tu vrstu odsustva koja iznosi 85% a do 30 dana pada na teret poslodavca.

Takođe, ovih dana evidentno je sve veće nezadovoljstvo zaposlenih zbog kašnjenja naknade za prevoz ali i zbog kašnjenja naknade za rad u oteđanim uslovima na terenu, po Odluci ministra. Zaposlenima u pojedinim Policijskim upravama ova naknada još uvek nije isplaćena za mesec septembar iako je već početak decembra meseca. Dakle, iako je nekadašnja dnevnica za rad na terenu smanjena na 150 dinara, praktično ukinuta, nema se novca ni za isplatu posebne naknade po Odluci ministra. A možda je i nešto drugo u pitanju? Ukoliko se utvrdi da je po sredi nečija greška ili nerad, Sindikat srpske policije zahtevaće preduzimanje odgovarajućih mera kako do takvih grešaka više ne bi dolazilo.

Što se naknade za putne troškove tiče, o terminu isplate zaostalih potraživanja pouzdanih informacija za sada nema. Izjave zvaničnika MUP-a svode se na to da je novac planiran budžetom za ovu namenu u ovoj godini utrošen tokom prvih deset meseci i da se čeka odobrenje ministarstva finansija za dodatna sredstva. Naravno, odgovornih za loše planiranje budžeta nema!

Da li iko može da dokuči razloge zašto ta naknada kasni samo u MUP dok zaposleni u drugim državnim organima redovno i na vreme dobijaju svoj novac, pa čak i unapred.

Služba za informisanje SSP
Nikola Petrović

Kancelarija SSP u Ivanjici

Ivanjica, 28.11.2016. godine, – U Policijskoj stanici Ivanjica zvanično je otvorena kancelarija Sindikata srpske policije, Regionalnog centra Čačak. Početkom rada kancelarije, rad SSP će, u ovom brzorastućem regionalnom centru, biti u znatnoj meri olakšan i poboljšan.

U prisustvu predsednika RC Čačak Darka Ocokoljića i nekolicine članova i aktivista sindikata, kancelariju je otvorio predsednik sindikata, gospodin Lazar Ranitović, koji se prisutnima obratio prigodnim rečima i obećao da će SSP nastaviti svojim prepoznatljivim putem beskompromisne borbe za radnička prava.

Centrala sindikata je donirala opremu neophodnu za nesmetan rad kancelarije.

Služba za informisanje SSP

Imovinske karte zaposlenih u MUP

Uprkos tome što nijednom prilikom nije najavljeno, niti negde objavljeno, da se radi na pripremi bilo kog podzakonskog akta van grupe od onih sedam, za koje su formirane radne grupe, Ministarstvo unutrašnjih poslova je iza kulisa, bez učešće ijednog sindikata (a verovatno i bez obaveštavanja i znanja bilo kog sindikata) pripremilo nacrte dva pravilnika, veoma bitna za sve zaposlene:

  • Pravilnik o unutrašnjem uređenju i organizaciji MUP;
  • Pravilnik o imovinskom kartonu i proveri imovnog stanja zaposlenih u MUP.

Ponovo na delu imamo potpuno ignorisanje pozitivnih pravnih propisa Srbije i preporuka Međunarodne organizacije rada, koji nalažu saradnju poslodavca i sindikata po svim pitanjima koji utiču na radno-pravni i socijalni status zaposlenih. Rukovodstvo MUP, po ko zna koji put, pokazuje potpuno odsustvo sluha za realnost i interese i zaposlenih i celog ministarstva. Stiče se utisak da je namera poslodavca usvajanje pravilnike reda radi, ispunjavanje formalnih obaveze proisteklih iz Zakona o policiji i obaveza preuzetih kroz predpristupne pregovore Evropskoj uniji, definisane pojedinim poglavljima.

Svakome dobronamernom jasno je da bi pravilnici bili sadržajno mnogo kvalitetniji a u praksi lakše primenljivi i efikasniji ukoliko bi bili izrađeni u saradnju sa sindikatima koji zastupaju interese zaposlenih.

Javno postavljamo pitanje kolegama iz dva reprezentativna sindikata da li ih je iko obavestio o pripremi predloga navedenih pravilnika? Da li su zahtevali svoje učešće u pripremi predloga? Da li će svojim potpisima na pripremljene predloge dati legitimitet poslodavcu i tako ga poštedeti briga oko objašnjavanja međunarodnim faktorima zašto se u MUP ne poštuje osnovni red po pitanju socijalnog dijaloga i saradnje sa sindikatima!?

Rukovodstvo Sindikata srpske policije ostvarilo je uvid u Predlog pravilnika o imovinskom kartonu i proveri imovnog stanja zaposlenih u MUP. Nakon osnovne kratke analize jasno je da je pravilnik napravljen laički, bez jasnog plana i konačnog cilja, izuzev ispunjavanja forme. Pravilnik neće doneti bilo kakvo unapređenje funkcionisanja MUP ali će doneti kršenje zakona. U predlogu se nalaze odredbe o obradi podataka o ličnosti koje se mogu kvalifikovati kao sporne po pitanju Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, koji predviđa da se takva obrada podataka može vršiti samo na osnovu zakona, nikako ne na osnovu podzakonskih akata.

Citiraćemo reči gospodina Zlatka Petrovića, pomoćnika Poverenika za in formacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, koje je izgovorio na panel diskusiji posvećenoj testu integriteta policijskih službenika:
„Pravilnik, kao podzakonski akt, ne sme da sadrži odredbe o prikupljanju podataka o ličnosti, jer bi bio i nezakonit i neustavan.“

Takođe, u predlogu pravilnika se predviđaju neke mere protiv onih zaposlenih koji ne postupe u potpunosti u skladu sa pravilnkom, a pri čemu nisu predviđene tačne mere niti za koje slučajeve (npr. ako prekrši to i to – sledi mera-sankcija ta i ta), nego o svemu tome treba da odlučuje Sektor unutrašnje kontrole. A već nam je poznato koliko je SUK u svom radu nezavistan od ministra i politike!

Posebna je zanimljivost to da je poslodavac ovaj Predlog pravilnika poslao svim rukovodiocima na izjašnjenje i mišljenje, da daju određene predloge ukoliko ih imaju a upravo se na njih odnosi ovaj pravilnik. S druge strane sindikatima nije, zašto prosudite sami. Sam Pravilnik o imovinskom kartonu i proveri imovnog stanja zaposlenih u MUP bi morao biti mnogo kvalitetniji da bi se njime postigla svrha a to je borba protiv korupcije i kriminala, dok sa druge strane kada je u pitanju Pravilnik o unutrašnjem uređenju i organizaciji MUP, više nema oznaku tajnosti izuzev u delovima koji se odnosi na specijalne jedinice (što nije sporno) pa samim tim nisu postojale nikakve smetnje koje se odnose na učestvovanje u radnoj grupi predstavnika sindikata .“

Služba za informisanje SSP
Mile Lazarević

Pančevo: vanpravno tumačenje prava!

Predstavnici Sindikata srpske policije, Regionalnog centra Pančevo, tražili su obrazloženje o načinu vršenja obračuna radnih sati na angažovanjima i terenskim uslovima rada i dobili vrlo zanimljiv materijal od tamošnje vođe grupe za ljudske resurse, samostalnog inspektora Gordane Gavrilović.

U obrazloženju se Gavrilovićeva poziva na nekakvo mišljenje iz 2012. godine, potpuno ignorišući činjenicu da su od tada bitne izmene pretrpeli i Zakon o radu, i Zakon o policiji, i Uredba koja uređuje oblast naknade troškova službenog putovanja.

Kada se u svom obrazloženju pravnik ne pozove ni na jednu jedinu zakonsku ili podzakonsku odredbu – takvo obrazloženje može da znači samo dve stvari:
1) ili je tvorac obrazloženja svestan da nema pravnih razloga za takvo obrazloženje, pa se i ne upušta na teren prava;
2) ili tvorac obrazloženja nema dovoljno znanja i stručnosti da pravno obrazloži i odbrani svoje mišljenje.

U oba slučaja taj neko svoj posao ne radi dobro – ili prikriva (i pokriva) nezakonitosti ili svoj posao ne zna da radi. A onda se postavlja pitanje – za šta taj neko prima platu? I koliko je još takvih u MUP-u?

Kako god bilo, pravni tim Sindikata srpske policije smatra ovo obrazloženje pogrešnim i preporučuje potpisniku da se obrati svojim pretpostavljenima ili se barem raspita kod kolega o tome na koji način se vrši obračun radnih sati u drugim organizacionim jedinicama, a mi ćemo ovaj problem prezentovati i rešiti na narednom sastanku  Radne grupe za saradnju sa sindikatima u Kabinetu ministra.

Nije zgoreg napomenuti i to da MUP svakodnevno plaća milionske iznose na ime izgubljenih sudskih sporova. A upravo zbog ovakvih „stručnjaka“. To opet vodi direktno kršenju nekih drugih prava zaposlenih, usled „rupe“ u budžetu, na primer, trenutno aktuelno kašnjenje sa isplatom naknade za dolazak i odlazak sa posla. Jer besporebno trošenje novca na jednoj strani neminovno dovodi do nestašice na drugoj!
Služba za informisanje SSP
Mile Lazarević

za-mileta-advokat-1

za-mileta-advokat-2

Predlog pravilnika o pripravnosti policijskih službenika

Užice, 22.11.2016. godine, – Kao što smo već objavili, voljom ministra unutrašnjih poslova dr Nebojše Stefanović, Sindikat srpske policije je ostao izvan radnih grupa ministarstva formiranih radi izrade predloga pozakonskih akata, u skladu sa novim Zakonom o policiji.

Ministru svakako mora biti poznato, kao i svim članovima tih radnih grupa, da SSP, mada bez zvanično priznatog statusa reprezentativnog sindikata, svakako ima članstvo koje svojom brojnošću daleko prevazilazi granicu od 15% zaposlenih u ministarstvu. Takođe, ministar je morao da bude upoznat sa dosadašnjim sistemom rada i kvalitetom primedbi, predloga i pitanja koja postavljamo na mesečnim radnim sastancima u Kabinetu! Tako da, uzimajući u obzir te dve činjenice – brojnost članstva i kvalitet rada SSP, nije postojao ni jedan racionalan razlog za naše izopštavanje iz tih radnih grupa.

Pod uslovom dobrih namera poslodavca. Ali, s obzirom na kvalitet izrađenih predloga pravilnika, u koje smo do sada imali uvid, prinuđeni smo da posumnjamo u dobre namere poslodavca i da smo s jasnom namerom uklonjeni kao učesnici ali i kao nemi svedoci!

To svakako nama nije bilo prepreka da izradimo predloge pojedinih pravilnika i da ih dostavimo ministru i predsednicima radnih grupa, a sve u cilju da i njima i javnosti pokažemo da pravilnici mogu i trebaju da budu pravični i pravedni, u interesu i poslodavca i zaposlenih.

Danas vam predstavljamo naš  PREDLOG PRAVILNIKA O PRIPRAVNOSTI, koji možete preuzeti sa oovog linka ili pogledati u nastavku teksta:

PREDLOG

PRAVILNIK

O PRIPRAVNOSTI POLICIJSKIH SLUŽBENIKA 

Član 1.
Ovim pravilnikom uređuje se način planiranja, evidentiranja i obavljanja pripravnosti, kao i prava i obaveze koje iz tog proizlaze.

Član 2.
Cilj ustanovljavanja i planiranja pripravnosti jeste obezbeđivanje neprekidnog i blagovremenog obavljanja policijskih poslova i zadataka. 

Član 3.
Pripravnost za rad podrazumeva stanje stalne dostupnosti i spremnosti policijskog službenika da se, van radnog vremena i van radnog mesta, odazove na poziv neposrednog rukovodioca ili lica ovlašćenog za poziv za obavljanje nekog posla ili zadatka svog radnog mesta.

Član 4.
Pripravnost se može planirati samo za neodložne ili hitne poslove i zadatke.

Član 5.
Odluku o uvođenju i o obimu pripravnosti i plan pripravnosti donosi rukovodilac organizacione jedinice.

Rukovodilac organizacione jedinice je dužan da policijskog službenika obavesti o planu pripravnosti najmanje pet dana unapred.

Izuzetno, rukovodilac organizacione jedinice može da obavesti policijskog službenika o planu i promeni plana pripravnosti u roku krećem od pet dana, ali ne kraćem od 48 sati unapred, u slučaju potrebe posla ili usled nastupanja nepredviđenih okolnosti.

Član 6.
Rukovodilac organizacione jedinice dužan je da vodi evidenciju ostvarene pripravnosti, koju je na kraju meseca obavezan da usaglasi sa policijskim službenikom koji je ostvario pripravnost.

Evidencija o pripravnosti treba da sadrži naziv organizacione jedinice, ime, prezime i jedinstveni matični broj policijskog službenika, mesec za koji se sastavlja, datum, vreme (od – do) i broj sati ostvarene pripravnosti, kao i ukupan broj ostvarenih sati pripravnosti i potpis neposrednog rukovodioca.

Član 7.
Rukovodilac organizacione jedinice je, radi donošenja rešenja i obračuna zarade, dužan da do 5-og u mesecu za prethodni mesec nadležnoj organizacionoj jedinici dostavi overen spisak policijskih službenika sa brojem sati ostvarene pripravnosti.

Član 8.
Rukovodilac nadležne organizacione jedinice dužan je da do 10-og u mesecu za prethodni mesec donese rešenje o ostvarenoj pripravnosti policijskog službenika.

Rešenje treba da sadrži pravni osnov za donošenje, podatke o policijskom službeniku, period u kojem je obavljana pripravnost, broj ostvarenih sati pripravnosti, pravo na uvećanje osnovne plate u skladu sa važećim propisima i pouku o pravnom leku.

Član 9.
Pripravnost se planira na takav način da svi policijski službenici budu ravnomerno planirani za obavljanje pripravnosti („cikličnim smenjivanjem“).

Član 10.
Pripravnost policijskog službenika na dan korišćenja nedeljnog odmora može se utvrditi samo u slučaju da nijedan drugi policijski službenik tog dana nije planiran da radi u smeni.

Član 11.
Policijski službenik kojem je utvrđena pripravnost za rad, rasporedom rada će biti planiran za rad u drugoj (popodnevnoj) smeni, ukoliko to ne bi ometalo redovno obavljanje poslova i zadataka. 

Član 12.
Pripravnost radnim danom može trajati najviše 16 sati, a subotom, nedeljom i praznikom 24 sata.

Član 13.
Policijski službenik koji je u pripravnosti dužan je da neposrednog rukovodioca obavesti o broju telefona na koji će biti dostupan radi pozivanja za obavljanje posla ili zadatka iz pripravnosti.

Član 14.
Policijski službenik se nakon poziva mora staviti na raspolaganje u što kraćem roku, a najduže u roku od sat vremena.

U slučaju da je za dolazak od mesta pribavališta ili boravišta do mesta rada policijskog službenika potrebno više od sat vremena, pripravnost tog policijskog službenika može se utvrditi samo u slučaju da nije raspoloživ drugi policijski službenik kojem je za dolazak od mesta pribavališta ili boravišta do mesta rada potrebno manje do sat vremena.

Član 15.
Neposredni rukovodilac ili lice ovlašćeno za poziv su dužni da policijskom službeniku kojeg iz pripravnosti pozivaju na obavljanje posla ili zadatka obezbede prevoz, u suprotnom policijski službenik ima pravo na naknadu troškova prevoza od mesta stanovanja do mesta obavljanja prekovremenog rada i obratno.

Član 16.
Rad policijskog službenika koji je iz pripravnosti pozvan da obavi određeni posao ili zadatak računa se kao prekovremeni rad.

Član 17.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“.

Generalni sekretar SSP
Viktor Ratković