Skip to main content

Dan: 17. mart 2017.

SOLIDARNA POMOĆ: ISTERAĆEMO MUP NA ČISTAC!

Predsednik Sindikata srpske policije, gospodin Lazar Ranitović, uputio je danas dopis  Republičkoj agenciji za mirno rešavanje radnih sporova sa predlogom za pokretanje postupka mirnog rešavanja spora sa Ministarstvom unutrašnjih poslova nastalog oko primene pojedinih članova Posebnog kolektivnog ugovora za policijske službenike i PKU za državne organe.

Tokom primene PKU za policijske službenike, a nakon donošenja i početka primene Pravilnika o solidarnoj pomoći u Ministarstvu unutrašnjih poslova, postala je sporna primena odredbe čl.47 st.2 Posebnog kolektivnog ugovora za policijske službenike (Aneks) u vezi čl.43 Posebnog kolektivnog ugovora za državne organe. Ta odredba PKU za državne organe uređuje materiju solidarne pomoći zaposlenima.

ramrrs-03
Neki od pomiritelji Agencije MRRS

Naime, Ministarstvo unutrašnjih poslova je stanovišta da se solidarna pomoć može odobriti zaposlenima isključivo saglasno odredbi 176 st.1 Zakona o policiji a saglasno uslovima propisanim rečenim Pravilnikom. Međutim, ovakvo shvatanje nezakonito i takvim postupanjem se derogiraju odredbe Posebnog kolektivnog ugovora za policijske službenike.

SSP je stanovišta da se odredbe Pravilnika isključivo mogu odnositi na slučajeve u kojima se može odobriti solidarna pomoć koji su propisani u čl. 176 Zakona o policiji a nikako se njima ne mogu derogorati odredbe ili isključiti primena odredbe čl.47 st.2 PKU za policijske službenike u vezi čl.43 PKU za državne organe. Ovo posebno imajući u vidu činjenicu da se Pravilnikom razrađuju pojedine odredbe Zakona ili propisa Vlade a da se autnomni pravni akti, poput Posebnog kolektivnog ugovora za policijske službenike, primenjuju neposredno.

Ovakvo restriktivno postupanje Ministarstva  nema pravno utemeljenje, njime se zaposleni ograničavaju u ostvarivanju svojih prava a odredbe Posebnog kolektivnog ugovora se ovakvim postupanjem suštinski derogiraju.

Sindikat srpske policije očekuje da Republička agencija za mirno rešavanje radnih sporova po hitnom postupku pokrene spor. U tom sporu će MUP morati da učestvuje, shodno zakonskoj obavezi, a verujemo i da će se odgovorni urazumiti i pristati na jedino moguće rešenje – promeniti zauzeti stav i nastaviti sa neometanom primenom važećeg PKU. U slučaju da poslodavac tvrdoglavo ostane pri svojoj nezakonitoj odluci sledeća instanca je sud. Svi naši članovi će dobiti besplatno zastupanje na sudu, a MUP će dobiti nove, bespotrebne sudske troškove. 

Takođe, mada u ovom momentu ne u centru pažnje ipak nimalo manje bitno, u primeni PKU za policijske službenike, kao sporna javila se odredba sadržana u čl. 21 st.1 tač.12 Posebnog kolektivnog ugovora za policijske službenike koja propisuje korišćenje plaćenog odsustva za obavljanje ličnih poslova a koja ne sadrži normativno ograničenje koje bi propisivalo da se plaćeno odsustvo po ovom osnovu može koristiti samo jednom u toku kalendarske godine. Međutim, Ministarstvo unutrašnjih poslova, odnosno rukovodioci organizacionih jedinica Ministarstva, donosili su rešenja kojima su odbijali zahteve za korišćenje plaćenog odsustva ukoliko je policijski službenik u toku iste kalendarske godine već koristio plaćeno odsustvo po osnovu obavljanja ličnih poslova.

SSP smatra da je ovakvo postupanje, nezakonito i da protivi samoj prirodi prava na plaćeno odsustvo za obavljanje ličnih poslova, te da se ovakvim postupanjem policijski službenici nezakonito ograničavaju u svojim pravima usled čega u pojedinim slučajevima trpe materijalnu i nematerijalnu štetu. Ovo posebno u slučajevima nastupanja okolnosti koje policijski službenici nisu mogli da predvide niti da otklone poput slučaja i više sile.


U prilogu možete pročitati dopis upućen RAMRRS:

ramrrs-02

R e p u b l i k a   S r b i j a
REPUBLIČKA AGENCIJA ZA MIRNO REŠAVANJE RADNIH  SPOROVA
Makedonska br.4, Beograd

Predlagač: Sindikat srpske policije, sa sedištem u Užicu ul. Nade Matić br.8, Strana u sporu    čiji jezakonski zastupnik, predsednik Lazar Ranitović.

Strana u sporu: Ministarstvo unutrašnjih poslova sa sedištem u Beogradu, ul. Bulevar Mihajla Pupina br.2, koje zastupa ministar dr Nebojša Stefanović.

Radi: Mirnog rešavanja kolektivnog radnog spora.

Predmet spora: Primena Posebnog kolektivnog ugovora za policijske službenike („Sl. glasnik RS“, br. 22/2015 i 70/2015 – Aneks) 

Saglasno odredbi čl. 10 i čl. 18 Zakona o mirnom rešavanju radnih sporova („Sl. glasnik RS“, br. 125/2004 i 104/2009) predlagač Sindikat srpske policije, predaje

P R E D L O G
za pokretanje postupka mirnog rešavanja kolektivnog radnog spora

Predlagač, Sindikat srpske policije obraća se Agenciji ovim predlogom radi pokretanja postupka mirnog rešavanja kolektivnog radnog spora povodom

primene odredbe čl.47 st.2 Posebnog kolektivnog ugovora za policijske službenike („Sl. glasnik RS“, br. 22/2015 i 70/2015 – Aneks) u vezi čl.43 Posebnog kolektivnog ugovora za državne organe („Sl. glasnik RS“, br. 25/2015 i 50/2015) i

primene odredbe čl. 21 st.1 tač.12 Posebnog kolektivnog ugovora za policijske službenike („Sl. glasnik RS“, br. 22/2015 i 70/2015 – Aneks).

2. Tokom primene Posebnog kolektivnog ugovora za policijske službenike, a nakon donošenja i početka primene Pravilnika o solidarnoj pomoći u Ministarstvu unutrašnjih poslova („Sl. glasnik RS“, br. 105/2016) (u daljem tekstu: Pravilnik), postala je sporna primena odredbe čl.47 st.2 Posebnog kolektivnog ugovora za policijske službenike („Sl. glasnik RS“, br. 22/2015 i 70/2015 – Aneks) u vezi čl.43 Posebnog kolektivnog ugovora za državne organe („Sl. glasnik RS“, br. 25/2015 i 50/2015), koja odredba Posebnog kolektivnog ugovora za državne organe uređuje materiju solidarne pomoći zaposlenima. Naime, Ministarstvo unutrašnjih poslova je stanovišta da se solidarna pomoć može odobriti zaposlenima isključivo saglasno odredbi 176 st.1 Zakona o policiji („Sl. glasnik RS“, br. 6/2016) a saglasno uslovima propisanim rečenim Pravilnikom. Međutim, ovakvo shvatanje druge strane u sporu je nezakonito i takvim postupanjem se derogiraju odredbe Posebnog kolektivnog ugovora za policijske službenike.

Predlagač je stanovišta da se odredbe Pravilnika isključivo odnose na slučajeve u kojima se može odobriti solidarna pomoć koji su propisani u čl. 176 Zakona o policiji a nikako se ne mogu derogorati odredbe ili isključiti primena odredbe čl.47 st.2 Posebnog kolektivnog ugovora za policijske službenike („Sl. glasnik RS“, br. 22/2015 i 70/2015 – Aneks)u vezi čl.43 Posebnog kolektivnog ugovora za državne organe. Ovo posebno imajući u vidu činjenicu da se Pravilnikom razrađuju pojedine odredbe Zakona ili propisa Vlade a da se autnomni pravni akti, poput Posebnog kolektivnog ugovora za policijske službenike, primenjuju neposredno.

Ovakvo restriktivno postupanje Ministarstva  nema pravno utemeljenje, njime se zaposleni ograničavaju u ostvarivanju svojih prava a odredbe Posebnog kolektivnog ugovora se ovakvim postupanjem suštinski derogiraju.

3. Takođe, u toku primene Posebnog kolektivnog ugovora za policijske službenike kao sporna javila se odredba sadržana u čl. 21 st.1 tač.12 Posebnog kolektivnog ugovora za policijske službenike koja propisuje korišćenje plaćenog odsustva za obavljanje ličnih poslova a koja ne sadrži normativno ograničenje koje bi propisivalo da se plaćeno odsustvo po ovom osnovu može koristiti samo jednom u toku kalendarske godine. Međutim, Ministarstvo unutrašnjih poslova, odnosno rukovodioci organizacionih jedinica Ministarstva, donosili su rešenja kojima su odbijali zahteve za korišćenje plaćenog odsustva ukoliko je policijski službenik u toku iste kalendarske godine već koristio plaćeno odsustvo po osnovu obavljanja ličnih poslova.

Predlagač smatra da je ovakvo postupanje druge strane u sporu nepravilno, nezakonito i da protivi samoj prirodi prava na plaćeno odsustvo za obavljanje ličnih poslova, te da se ovakvim postupanjem policijski službenici nezakonito ograničavaju u svojim pravima usled čega u pojedinim slučajevima trpe materijalnu i nematerijalnu štetu. Ovo posebno u slučajevima nastupanja okolnosti koje policijski službenici nisu mogli da predvide niti da otklone poput slučaja i više sile.

Zbog prethodno navedenog, potrebno je da Agencija nakon razmatranja ovog predloga, priložene dokumentacije i nakon obaveštavanja druge strane u sporu, donese

REŠENJE

POKREĆE SE postupak za mirno rešavanje kolektivnog spora povodom primene Posebnog kolektivnog ugovora za policijske službenike („Sl. glasnik RS“, br. 22/2015 i 70/2015 – Aneks)

ramrrs-04

 Služba za informisanje SSP
Mile Lazarević

Ne damo pravo na solidarnu pomoć!

Povodom novonastale pravne situacije u vezi prava na ostvarivanje solidarne pomoći saglasno odredbi čl. 176 Zakona o policiji i čl.47 st.2 Posebnoog kolektivnog ugovora za policijske službenike (Aneks) u vezi čl. 43 Posebnog kolektivnog ugovora za državne organe i stava Ministarstva unutrašnjih poslova da će se solidarna pomoć isplaćivati isključivo prema odredbama Pravilnika o solidarnoj pomoći u Ministarstvu unutrašnjih poslova, Sindikat srpske policije zauzeo je sledeći pravni stav:

Pravilnikom, kao podzakonskim pravnim aktom, razrađuju se pojedine odredbe Zakona ili propisa Vlade, njime se ne mogu izvorno ustanovljavati ili uskraćivati prava i obaveze predviđene Zakonom ili propisom Vlade već je njegova svrha određivanje bližih uslova za ustanovljavanje prava odnosno obaveza predviđenih isključivo zakonom, ne i autonomnim pravnim aktima. Sa druge strane, Poseban kolektivni ugovor je autonomni pravni akt koji se neposredno primenjuje i kojim se mogu propisati veća prava od onih koja su propisana zakonom, u prilog ovome govori i odredba čl.8 Zakona o radu.

„Kolektivni ugovor i pravilnik o radu (u daljem tekstu: opšti akt) i ugovor o radu ne mogu da sadrže odredbe kojima se zaposlenom daju manja prava ili utvrđuju nepovoljniji uslovi rada od prava i uslova koji su utvrđeni zakonom.
Opštim aktom i ugovorom o radu mogu da se utvrde veća prava i povoljniji uslovi rada od prava i uslova utvrđenih zakonom, kao i druga prava koja nisu utvrđena zakonom, osim ako zakonom nije drukčije određeno.“

Takođe, iz samog Pravilnika jasno proizilazi da se isti ima primenjivati isključivo na osnove solidarne pomoći predviđene Zakonom o policiji jer je isti donet na osnovu čl.176 st.4 Zakona o policiji.

Osnovi ostvarivanja prava na isplatu solidarne pomoći koji su predviđeni Posebnim kolektivnim ugovorom za državne organe, PRIMENJUJU SE NEPOSREDNO I SVOJ OSNOV NALAZE U AUTONOMNOM IZVORU, sledom rečenog, na osnove po kojima se ostvaruje pravo na solidarnu pomoć NE PRIMENJUJE SE pravilnik o solidarnoj pomoći u Ministarstvu unutrašnjih poslova („Sl. glasnik RS“, br. 105/2016) niti se rečenim Pravilnikom mogu derogirati norme autonomnih pravnih akata, PKU za policijske službenike i PKU za državne organe.

Zbog prethodno navedenog u ovom trenutku postoje dva samostalna i nezavisna izvora prava na solidarnu pomoć od kojih su osnovi predviđeni Zakonom o policiji bliže uređeni Pravilnikom a osnovi predviđeni Posebnim kolektivnim ugovorom za državne organe primenjuju se neposredno.

Pozivamo članove Sindikata srpske policije i druge zaposlene u Ministarstvu unutrašnjih poslova, da se u slučaju ostvarivanja nekog od propisanih osnova za isplatu solidarne pomoći, obrate najbližoj Sindikalnoj grupi SSP radi preuzimanja Zahteva za ostvarivanje prava na solidarnu pomoć, koje zahteve će službe SSP predavati organima nadležnim za postupanje i preduzimati pravne radnje u cilju ostvarivanja prava.

Takođe, Sindikat srpske policije će u slučaju potrebe pokrenuti odgovarajući postupak pred Agencijom za mirno rešavanje radnih sporova u vezi primene PKU za policijske službenike i pokrenuti odgovarajuće postupke pred sudovima opšte i posebne nadležnosti.

Još jednom vas podsećamo na odredbe čl.47 st.2 Posebnoog kolektivnog ugovora za policijske službenike (Aneks) u vezi čl. 43 st.1 Posebnog kolektivnog ugovora za državne organe kojim su propisani seledeći osnovi po kojima je moguće ostvariti solidarnu pomoć:
1) duže ili teže bolesti zaposlenog ili člana njegove uže porodice;
2) nabavke ortopedskih pomagala i aparata za rehabilitaciju zaposlenog ili člana njegove uže porodice;
3) zdravstvene rehabilitacije zaposlenog;
4) nastanka teže invalidnosti zaposlenog;
5) nabavke lekova za zaposlenog ili člana uže porodice;
6) pomoć članovima uže porodice, odnosno maloletnoj deci zaposlenog za slučaj smrti zaposlenog i zaposlenom sa slučaj smrti člana uže porodice;
7) mesečnu stipendiju tokom redovnog školovanja za decu zaposlenog koji pogine u toku obavljanja poslova radnog mesta na koje je raspoređen – do visine prosečne zarade bez poreza i doprinosa u Republici Srbiji prema poslednjem objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike;
8) rođenja deteta zaposlenog – u visini prosečne zarade bez poreza i doprinosa u Republici Srbiji prema poslednjem objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike.

Ranije smo već pisali detaljnije o postupku ostvarivanja prava na solidarnu pomoć – SOLIDARNA POMOĆ UPUSTVO: ŠTA, KAKO, KOME?

Služba za informisanje SSP
Mile Lazarević