Skip to main content

Mesec: mart 2018.

Zakon o izmenama i dopunama zakona o policiji

Narodna skupština Republike Srbije u svom prvom redovnom zasedanju, 22.3.2018. godine usvojila je Zakon o izmenama i dopunama zakona o policiji („Službeni glasnik“, broj 24/18) koji će stupiti na snagu 03.04.2018. godine.

Narodni poslanici su od 6. marta do 22. marta raspravljali o setu zakona iz oblasti bezbednosti i unutrašnjih poslova gde je tom prilikom podnešen veliki broj amandmana od strane narodnih poslanika od kojih je neznatan broj usvojen i postao sastavni deo predloga predmetnih zakona. Smatramo da je setu zakona posvećeno malo vremena obzirom na to od kolike su važnosti za bezbednost Republike i njenih građana, te bi se svakako da je bilo više vremena i prostora za rasprave o pojedinostima mogao bitnije unaprediti pre svih drugih predlog o zakona o izmenama i dopunama zakona o policiji pre njegovog usvajanja.

Ono što nas kao sindikalnu organizaciju tangira jeste stav poslodavca koji nije prihvatio set predloga koji smo uputili Radnoj grupi za izradu predloga zakona o izmenama i dopunama zakona o policiji što je za razliku od usvajanja prethodnog Zakona o policiji iz 2015. godine kada je poslodavac saslušao, pogledao, kritički izanalizirao i uvideo da su predlozi Sindikata srpske policije kvalitetni i bitno poboljšavaju kako sam zakon tako i kasnije njegovo sprovođenje u praksi te ih prihvatio i uvrstio u predlog, dok sada smo se vratili korak unazad. Zašto je tako nije nam najjasnije, verujemo da samo partnerskim odnosom uz međusobnu saradnju i uvažavanje možemo unaprediti kako profesiju tako i bezbednost države i njenih građana i da nam je ako ništa drugo onda to zajednički cilj. Takođe, smatramo da nikome nije više stalo do unapređenja kako uslova rada, zaštite, poboljšanja i unapređenja ministarstva u celini, tako i bezbednosti građana, do nas koji sprovodimo zakone i potrebno je saslušati i uvažiti mišljenje, predloge i stavove zaposlenih preko njihovih predstavnika.

Koje predloge smo uputili imali ste prilike u prethodnim objavama tekstova da pročitate na sledećem linku: http://novi.ssp.org.rs/wp-content/uploads/2018/03/Neuvazeni-predlozi-SSP-a.pdf

A u prilogu možete preuzeti kompletan zakon o policiji sa integrisanim izmenama i dopunama koje smo objedinili na jednom mestu:

 

član Glavnog odbora SSP
Boban Đorđić

VAŽENJE PKU ZA DRŽAVNE ORGANE PRODUŽENO DO 21.3.2019.

Na inicijativu Sindikata uprave Srbije za pokretanje postupka izmene i dopune PKU za državne organe, odnosno za zaključivanje Sporazuma o produženju roka važećeg Posebnog kolektivnog ugovora s obzirom da u narednom periodu ističe rok važenja, Vlada Republike Srbije odgovorila je pozitivno i pristupilo se pregovaranju sa predstavnicima reprezentativnih sindikata.

U toku pregovora dogovoreno je da se produži rok važenja Posebnog kolektivnog ugovora do 21. marta 2019. godine kao i da je neophodno izvršiti određene izmene i dopune PKU oko čega su se saglasili svi učesnici u zaključivanju PKU. Iz razloga što se u toku 2018. godine planiraju izmene i dopune Zakona o državnim službenicima i priprema novog Zakona o platama državnih službenika i nameštenika, čije odredbe u značajnoj meri utiču na sadržinu PKU, nije bilo celishodno da se pristupa pregovorima za zaključivanje novog Posebnog kolektivnog ugovora za državne organe, već je dogovoreno da se izvrše potrebne izmene i dopune Posebnog kolektivnog ugovora za državne organe i produži rok važenja Posebnog kolektivnog ugovora za državne organe, uz obavezu da ugovorene strane započnu pregovore za zaključivanje novog PKU za državne organe do početka poslednjeg kvartala 2018. godine.

Na ovom linku možete pogledati: S P O R A Z U M o produženju roka važenja Posebnog kolektivnog ugovora za državne organe

Ipak, ni ovo produženje ugovora nije prošlo bez izvesnih izmena i dopuna, koje se dotiču i nas, s obzirom na aneks PKU za policijske službenike, tako ne bi bilo zgoreg odmah se upoznati sa svojim pravima i mogućnostima koje imamo. Na ovom linku možete videti PREGLED ODREDABA KOJE SE MENJAJU I DOPUNJUJU.

Kompletan dokument sa obrazloženjima možete videti ovde: Nacrt izmena i dopuna PKU za državne organe.

Sve u svemu, možemo zaključiti da su sindikati potpisnici ovog PKU ponovo pokazali više zainteresovanosti, ali i više snage da na poslodavca utiču, nego reprezentativni sindikati u policiji.

Služba  za informisanje SSP
Mile Lazarević

SPAŠEN JOŠ JEDAN LJUDSKI ŽIVOT

Danas su naše kolege iz Stanice granične policije Novi Sad spasile život nesrećniku koji je izlaz iz životnog ćorsokaka pokušao da nađe skokom u hladnu vodu dunava sa mosta „Duga“.

Brzom intervencijom patrole u kojoj se našao i snalažljivi Predrag Milosavić čovek je izvučen iz vode i predah hitnoj pomoći. Kolega Milosavić je iskoristio civilni čamac, pronašao telo koje je plutalo i izvukao ga na obalu.

Profesionalnost i pre svega humanost krase kolege u SGP Novi Sad, kao i većinu policajaca širom Srbije. A kolegi Milosaviću ovo je treći ovakakv slučaj u karijeri – treći spašeni život.

Sindikat srpske policije je ponosan na ovakve kolege i članove! Bravo momci, svaka čast!

Služba za informisanje SSP
Mile Lazarević

POVIŠICA PLATE ZA PORODILJE – odgovori na našu inicijativu

Sredinom januara poslali smo dopis na nekoliko najvažnijih adresa državne vlasti u Srbiji sa zahtevom da svako od imenovanih političara doprinese izmeni Zakona o finansijskoj podršci porodicama sa decom. Dopis je usledio nakon što su naše koleginice koje se nalaze na trudničkom ili porodiljskom bolovanju ostale bez januarskog povećanja plate, uprkos tome što se država zalaže za borbu protiv bele kuge i povećanje nataliteta.

Da li je zalaganje države iskreno ili samo deklarativno moguće je zaključiti i po tome što smo odgovore na dopis dobili samo sa dve adrese. A kako su nam odgovorili, bolje da nisu ni oni.

Iz Ministarstva za rad, u nedostatku hrabrosti da saopšte istinu, predočavaju nam važeće zakonske odredbe i objašnjavaju zašto plate nisu povećane (kao da to nama nije jasno), svesno zaobilazeći odgovor na naš zahtev da urade nešto po tom pitanju, kako te žene ne bi čekale još godinu dana na uvećanje plate!

U ime ministra unutrašnjih poslova dr Nebojše Stefanovića odgovor nam piše šef Odseka za saradnju sa sindikatima  Dragiša Anđelković. Šta je on tu tačno napisao uz veliki napor isčitasmo, al šta je pisac zaista hteo da kaže nismo uspeli da shvatimo. Ne želimo da zvučimo ni maliciozno ni sarkastično, ali tako je kada, kao odgovor na dopis, dobijete akt ispisan u jednom pasusu, u devet gusto kucanih redova. Akt u jednoj rečenici sastavljenoj od, ni manje, ni više, nego čak 114 reči!

Odgovori su manje-više očekivani, a zaključak sumoran – država neće uraditi ništa po ovom pitanju! Borbu protiv bele kuge i dalje će voditi osmišljavanjem ogavnih slogana koji ponižavaju žene, umesto da mlade ljude motivišu!

Pogledajte odgovore koje smo dobili:

Služba za informisanje SSP
Mile Lazarević

MARTOVSKI MESEČNI SASTANAK U KABINETU

Beograd, 12.3.2018 – U Palati Srbija održan je i treći ovogodišnji mesečni radni sastanak predstavnika Sindikata srpske policije i Radne grupe za saradnju sa sindikatima u MUP-u. Sastankom je, u odsustvu državnog sekretara Dijane Hrkalović, predsedavao pomoćnik direktora policije Slobodan Melešić. Delegaciju SSP-a činili su predsednik Lazar Ranitović, generalni sekretar Viktor Ratković i članovi Glavnog odbora Srđan Trajković i Miroslav Lazarov.

Razgovaralo se o sledećim temama:

1. Reprezentativnost SSP-a

  • Prilikom utvrđivanja reprezentativnosti SSP-a učinjeno je više nepravilnosti, propusta i nezakonitosti, a sve na štetu SSP-a. Obatio nam se veliki broj kolega za koji tvrdi da je falsifikovan njihov potpis na pristupnicama sindikata koji su osporavali reprezentativnost SSP-a. Takođe, određeni broj kolega se našao kao kreditor NSP-a iako zapravo i nije član NSP-a ili je učlanjen mimo svoje volje i znanja. Zaposleni nam dostavljaju svoje izjave, obraćaju se za pomoć pravnog zastupnika kako bi u redovnom postupcima ostvarili svoja prava. Veoma važno je istaći i činjenicu da je 1.021 pristupnica NSP-a i 60 pristupnica NPSS-a bila sa datumom 24.1.2018 (iako je SSP zahtev za utvrđivanje reprezentativnosti podneo 23.1.2018), pa se takve pristupnice ne mogu uzeti u obzir.
  • Predsedavajući je saopštio da je reč o pitanjima koja su izvan nadležnosti ove Radne grupe i da stoga ne mogu dati nikakve konkretne odgovore na ovu temu.

2. Retroaktivni obračun radnih sati u OŽ u Kraljevu

  • Reč je o temi koja je „na stolu“ duže vreme, pa čak i sa sastancima sa Radnom grupom. Iako je dogovoreno, zaposlenima još uvek nisu ponuđeni sporazumi za vansudsko poravnanje. Tražimo objašnjenje.
  • Dragan Cvetković, pomoćnik načelnice Sektora za ljudske resurse, izjavio je da će dogovor biti ispoštovan; da je logistici OŽ u Kraljevu dostavljen jasan nalog sa zahtevom za dostavu konkretnih podataka i dokumentacije, da će do kraja nedelje ti podaci i dokumentacija biti dostavljeni Sektoru za ljudske resurse, koji će potom pripremiti sporazume o vansudskom poravnanju i dostaviti ih na potpisivanje, nakon čega će uslediti isplata, a u skladu sa dinamikom koja se dogovori sa Sektorom za materijalno-finansijske poslove.
  • Srđan Trajković je ukazao na to da logistika OŽ u Kraljevu nije dobro razumela postavljeni im zahtev i da će dostaviti sve naloge za prekovremeni rad, umesto samo da dostavi podatke za ono radno vreme za koje nisu bili izdati nalozi za prekovremeni rad, te je tražio da se dodatno informišu. Istovremeno je postavio pitanje u kom roku zaposleni mogu očekivati dostavljanje sporazuma o vansudskom poravnanju, te upozorio da ukoliko se sa tim bude otezalo, da će zaposleni ta svoja potraživanja zahtevati sudskim putem.
  • Cvetković je odgovorio da će biti ostvaren kontakt i da će se sve završiti vrlo brzo, te da zaposleni OŽ u Kraljevu mogu očekivati da će im sporazumi o vansudskom poravnanju biti dostavljeni do kraja marta.

3. (Ne)postupanje po depeši Sektora za ljudske resusre o nepokretanju disciplinskih postupaka na osnovu svake, pa i neosnovane inicijative

  • U praksi se stiče utisak da ova depeša nije u bitnijoj meri uticala na smanjenje neosnovanih pokretanja disciplinskih postupaka, a samim tim i na troškove pravnih zastupnika zaposlenih koje potražuju od MUP-a posle postupaka u kojim nije ustanovljena disciplinska odgovornost zaposlenih.
  • Dragan Cvetković je pojasnio da je reč o instruktivnoj depeši koja je imala za cilj smanjenje troškova MUP-a, a zbog vođenja očigledno neosnovanih postupaka, te da se tu presušuju sve ingerencije Sektora za ljudske resurse, a posebno imajući u vidu činjenicu da su disciplinske starešine samostalne u svom radu i odlučivanje.

4. Zakazivanje sastanaka u područni policijskim upravama

  • Već duže vreme čekamo na sastanke u PU Kraljevo, PU Čačak i PU Sombor. Lokalno rukovodstvo jednostavno se oglušuje o zahteve za ovakvim sastancima. Sastanci su neophodni jer bez dijaloga, nema saradnje i rešavanja problema, a koji su evidentni u navedenim PU. Zbog svega toga zahtevamo da se preko Direkcije policije ili na drugi način „sa vrha“ MUP-a ovi sastanci zakažu što pre, te da se ubuduće ti sastanci održavaju redovno, bez potrebne dodatne intervencije „sa vrha“, jer je SSP organizacija koja okuplja i štiti interese sada već 8.000 zaposlenih, a problemi zaposlenih su ne samo njihovi problemi i problemi SSP-a, već i problemi njihovih rukovodilaca.
  • Predsedavajući Slobdan Malešić je odgovorio da će načelnici PU Kraljevo, PU Čačak i PU Sombor biti kontaktirani i da će tokom naredne nedelje biti održani sastanci sa predstavnicima SSP-a, poštujući naravno obaveze i mogućnosti tih načelnika i predstavnika SSP-a.

5. Solidarna pomoć iz 2016. i 2017. godine

  • Kada će zaposleni koji su predali zahteve za solidarnu pomoć u 2017. godini dobiti rešenja kako bi eventualno mogli da ulože žalbe na rešenja u slučajevima kada je njihov zahtev odbijen?
  • Dragiša Anđelković, šef Odseka za saradnju sa sindikatima, naveo je da su svi zahtevi za solidarnu pomoć iz 2016. godine rešeni, osim onih postupaka gde je Žalbena komisija Vlade naložila ponavljanje postupka.
  • Što se tiče zahteva iz 2017. godine zaprimljeno preko 3.000 zahteva, da je najveći broj rešen, da se po ostalim zahtevima kontinuirano radi, te da će svi koji su podneli zahtev, bez obzira na to da li im zahtev odbijen ili odobrena pomoć, dobiti rešenja.
  • Viktor Ratković postavio pitanje šta je sa pojedinim slučajevima gde su zaposleni dobili odbijajuća rešenja sa obrazloženjem da u ostavljenom im roku od 10 dana od dana prijema obavetenja nisu dopunili svoje zahteve, iako su zaposleni to učinili u tom roku?
  • Anđelković je odgovorio da ti zaposleni u okviru žalbe na rešenje opišu tu situaciju, prilože dokaze o datumu kada su primili obaveštenje i o datumu kada su poslali zahtevanu dokumentaciju, te da će Sektor za ljudske resurse, po prijemu tih žalbi, ukoliko je propust evidentan – zahteve nanovo razmotriti i u slučaju osnovanosti odobriti odgovarajući iznos pomoći.

6. Pomeranje datuma isplate zarade zaposlenima

  • Zbog isplate prvog dela februarske plate 2. marta i neizvesnosti isplate drugog dela februarske plate, te buduće dinamike isplate plata, među zaposlenima je nastalo opravdano uznemirenje, posebno kod onih koji su kreditno zaduženi, a što je slučaj sa većinom kolega. Zbog toga je potrebno da MUP da precizne odgovore i objašnjenja na ovu temu, a kako bi se prekinula nastala konfuzija i izbegle manipulacije zaposlenih.
  • Drago Bjelica, zamenik načelnika Sektora za materijalno-finansijske poslove je kratko odgovorio da će isplata drugog dela februarske plate biti 20. marta, te da će se ubuduće plata isplaćivati dinamikom 5. i 20. u mesecu.
  • Na pitanje Lazara Ranitovića zbog čega je isplata prvog dela februarske plate bila 2. marta – članovi Radne grupe su ostali nemi.
  • Na pitanje Lazara Ranitovića zbog čega MUP nije obavestio zaposlene o „vanrednoj“ isplati plate, te zašto još uvek nije obavestio zaposlene o budućoj dinamici – Drago Bjelica je odgovorio da nije bio u prilici da obavesti zaposlene u vezi sa „vanrednom“ isplatom, jer je i za njih u Sektoru za materijalno-finansijske poslove bio iznenađujući zahtev Trezora za tu „vanrednu“ isplatu. Što se tiče obaveštenja zaposlenih da o budućoj dinamici isplate plata, Bjelica je odgovorio da će svim organizacionim jedinicama biti upućena depeša o novim rokovima dostavljanja podataka u vezi sa isplatom plata i o novim terminima isplata plata.

7. Problemi UGP u vezi sa primenom Pravilnika o putnim troškovima

  • Iako su prošle godine od početka primene Pravilnika o putnim troškovima, očigledno da se Pravilnik još uvek ne primenjuje u potpunosti u svim organizacionim jedinicama MUP-a, tačnije što se umanjenja mesečne pretplatne karte vrše i mimo slučajeva kada je zaposleni koristio godišnji odmor ili plaćeno odsustvo ili je bio na bolovanju ili službenom putu. U vezi sa ovim poslat je i dopis Sektoru za materijalno-finansijske poslove.
  • Miroslav Lazarov i Lazar Ranitović su pojasnili da ovaj problem postoji u svim RCGP, osim u RCGP prema BiH i da je potrebno što hitnije rešavanje ovog problema, po potrebi i sastancima predstavnika RCGP i predstavnika SSP-a. Pojašnjeno je da se visina prevoza neosnovano i pogrešno umanjuje i najčešće u slučaju kada zaposleni u datom mesecu koristio slobodne dane po osnovu preraspodele radnog vremena, tj. viška sati ostvarenih u prethodnim mesecima.
  • Načelnik UGP general Milenko Božović je saopštio da on i UGP nisu bili upoznati sa ovim problemom, a iz razloga što u UGP stižu gotovi, obrađeni podaci, pa eventualne nepravilnosti u načinu obračuna na nivou RCGP nisu vidljive. Od Draga Bjelice je tražio da mu dostavio predmetni dopis SSP-a i depešu kojom je Sektor za materijalno-finansijske poslove pojasnio pravilan obračun putnih troškova, a kako bi internom depešom naložio buduće postupanje. Ujedno je pozvao SSP da o svim konkretnim slučajevima nepravilnog obračuna putnih troškova izveste UGP, a kako bi se pravoremeno reagovalo i nepravilnosti otklonile.

Generalni sekretar SSP
Viktor Ratković

VEST samo u Srbiji

U osvit jučerašnjeg dana putem svih medija, naročito onih sa nacionalnom frekvencijom, brzinom svetlosti je preneta informacija da je policajac u Boru teško ranio provalnika, koji ga je prethodno, prilikom pokušaja bekstva, napao i poprskao biber-sprejom. Događaj koji je na prvi pogled vest, a koji to nikako ne bi trebao biti! Zbog čega je nastupila takva i tolika degeneracija društva, da se smatra IZUZETKOM činjenica da je policajac upotrebio vatreno oružje U SKLADU SA ZAKONOM, da bi odbio napad od sebe i sprečio bekstvo lica?! Zašto je novinarima toliko ekskluzivan takav događaj? Da li se u Italiji sa tolikom medijskom pažnjom isprati događaj kada Karabinjeri automatskim oružjem izrešetaju vozilo koje se nije zaustavilo po njihovoj naredbi? Ili, pak, kada u Americi policajac prilikom rutinske kontrole usmrti čoveka samo zato što je bez njegove dozvole spustio ruke sa volana? Ne, u uređenim zemljama poput navedenih, takva reakcija policajca se podrazumeva!

Gospodo novinari i urednici medija, vest je trebala biti činjenica da je provalnik iz Bora 2014. godine izvršio ubistvo, ni manje ni više nego svog oca, za šta je osuđen na zatvorsku kaznu u trajanju od čitave tri godine?!! O takvom skandaloznom kažnjavanju najtežeg krivičnog dela ste trebali pisati i izveštavati, vršeći opravdan i dozvoljen „pritisak“ na gospodu iz pravosuđa, ne bi li se pomenuti konačno odlučili da rade svoj posao u interesu društva i zaštite javnog poretka. O nedostatku javne debate, stručnih diskusija i panela, u kojima bi se ukazivalo na navedene probleme, da i ne govorimo.

Međutim, ako je nešto i pozitivno u opisanoj dramatizaciji događaja u Boru, to je svakako pravovremena reakcija ministra Stefanovića, koji je jasno i nedvosmisleno, kako to i dolikuje, stao u odbranu kolege, najavivši inicijativu za pooštravanjem kaznenih odredbi za krivična dela protiv policijskih službenika. Tako nešto će, bez dileme, doprineti pozitivnoj promeni društvene svesti u vremenu narastajućeg broja slučajeva ometanja i(li) napada na policijske službenike prilikom vršenja službenih poslova i radnji, a ko zna, možda i povratku nekadašnjeg ugleda i poštovanja koje smo, ne tako davno, uživali. U ostvarenju tog cilja Sindikat srpske policije će, kao i do sada, pružiti iskrenu podršku i pomoć.

A do tada, poštovane koleginice i kolege, ne libite se da u ovakvim i sličnim situacijama, kada su za to ispunjeni zakonski uslovi, upotrebite sredstva prinude! Budite sebi i svojim porodicama NA PRVOM MESTU, zaštitite sebe i kolegu do sebe, uzvraćajući onima koji kidišu na nas na način i jezikom koji oni jedino shvataju…jezikom reciprociteta!

Član GO SSP
Siniša Ćuk

TOPLI OBROK I REGRES (kraj lažnih nada)

Budući da je načelnik Odeljenja policije u Policijskoj upravi u Čačku dao sebi za pravo da sa oglasne table skida obaveštenja Sindikata srpske policije koja mu nisu „po volji“, predsednik našeg RC Čačak, Darko Ocokoljić, bio je prinuđen da putem društvenih mreža članovima razjasni istinu u vezi sa nepostojećim regresom. Nama se dopao taj post pa preporučujemo svima da ga pročitaju:  

Završava se polako i ovaj dan, 09.03.2018. godine, dan koji će biti upamćen po tome da su zaposleni u MUP-u uvideli kako se njima lako manipuliše. Upamćen po iščekivanju regresa, „čekajući Godoa“. Nepunih deset dana traje, nazovimo afera „Regres“. Sve to možda govori o tome u kakvom se stanju nalaze zaposleni u MUP-u, kada im ono priželjkivano plasiraju određene osobe i tako manipulišu njima.

Naime, u toku predhodnog vikenda pojavila se poruka sa određenim sadržajem u vezi sa regresom. Munjevito je proširena među kolegama kao „proverena informacija“. Molim sve koleginice i kolege da ubuduće ne nasedaju na kojekakve priče od nepouzdanih izvora i takve ih šire dalje kao pouzdane, jer se stvara haos u našim kolektivima, ljudi potroše novac, isčekujući novac koji nikada neće stići.

Kao što ste već saznali plata će, verovatno, biti isplaćivana petog i dvadesetog u mesecu, pa opet dolazimo do toga da su priče o tome kako će plata biti petnaestog, ostale samo na tome – obične „rekla-kazala“ informacije.

Svima sam, još u startu, rekao da se ništa ne zna zvanično oko plasiranih informacija pred vikend (ili pred nešto drugo), da ne postoje navodne depeše da će biti isplate regresa, kao i da su sumnjive poruke plasirane u nedelju. Ko još nedeljom u MUP-u bilo šta radi?

Molim vas da se malo ozbiljnije pristupi ovakvim stvarima. Ovih sedam dana se nikome ne ponovilo, kroz šta smo sve prolazili sa saradnicima (poruke, pozivi, molbe…) ali i to ćemo prevazići i evo prva molba – slušajte prave i proverene informacije koje distribuira SSP.

Ništa od vas ne krijemo, ali ne možemo i ne smemo, zbog vas samih, da delimo neproverene informacije. Ugodan vikend želimo.

Služba za informisanje SSP

DALI SMO SVE OD SEBE – ALI ZAKON O POLICIJI JE I DALJE LOŠ!

Tokom cele 2015. godine ukazivali smo na ozbiljne manjkavosti tadašnjeg predloga novog Zakona o policiji. Ukazivali smo to svojim mnogobrojnim dopisima MUP-u, ukazivali smo na to na javnim raspravama organizovanim širom Srbije. Naši predlozi nisu uvaženi. MUP je zastupao tezu da je to najbolji Zakon o policiji ikada.

Međutim samo dva meseca po stupanju na snagu, 5.2.2016. godine, baš i MUP-a krenule su priče o potrebi izmene tek usvojenog ZOP-a. Sasvim sigurno da je na to uticalo i naše podnošenje inicijative Ustavnom sudu za ispitivanje ustavnosti i zakonitosti više odredbi novousvojenog ZOP-a.

Ipak, trebalo je godinu dana da MUP sa reči pređe na dela i da oformi radnu grupu koja će razmatrati izmene i dopune ZOP-a.

SSP je sa velikim odobravanjem i nadom dočekao otpočinjanje ovog posla i opet se vrlo aktivno uključio – što slanjem predloga na više adresa u MUP-u, što u direktnim sastancima i to je bio značajan iskorak u odnosu na raniju praksu kada nismo imali nijedan sastanak sa predstavnicima MUP-a u vezi sa izmenama zakona.

Od juče je Predlog izmena i dopuna ZOP-a na dnevnom redu skupštinske rasprave. Bez dvoumljenja, Sindikat srpske policije nije zadovoljan svim predloženim izmena i dopunama Zakona o policiji, pre svega izražavajući nezadovoljstvo time što je usvojen nedovoljan broj naših predloga i primedbi i posebno imajući u vidu da je za naše neuvažene predloge naša argumentacija njihove neophodnosti uvažavana na sastancima sa predstavnicima MUP-a. Stiče se utisak da je „struka“ saglasna sa našim primedbama, ali da nije bilo volje da se one implementiraju u zakon.

Evo šta je pohvalno, a čime smo nezadovoljni u predloženim izmenama i dopunama ZOP-a:

  • Nezadovoljni smo što se policijskom službeniku za vreme rada i boravka na terenu u slučaju korišćenja dnevnog odmora na terenu ili zabrane napuštanja objekta smeštaja, a što nije prihvaćen naš predlog da se na sveobuhvatan način uredi pitanje rada i boravka policijskog službenika na terenu, te tako izbegne primena više zakonskih i podzakonskih propisa i depeša koje se odnose na rad i boravak na terenu, te izjednače oni koji rade i borave na terenu, a nisu pripadnici IJP sastava, sa onima koji to jesu.
  • Nezadovoljni smo što, u tom smislu, nije prihvaćeno naš predlog da se utvrde sledeći koeficijenti za uvećanje zarade u slučaju rada i boravka na terenu: 1) za svaki sat rada na terenu – uvećanje plate u visini od 100% vrednosti radnog sata osnovne plate; 2) za svaki sat vremena provedenog na terenu van rada (dnevni odmor), računajući i vreme provedeno u putu do terena i natrag – uvećanje plate u visini od 50% vrednosti radnog sata osnovne plate i 3) za svaki sat vremena provedenog na terenu van rada (dnevni odmor) gde je policijskom službeniku onemogućeno napuštanje objekta – uvećanje plate u visini od 70% vrednosti radnog sata osnovne plate.
  • Pohvalno je što ste usvojili naš predlog da se brišu odredbe iz člana 172. prema kojima zaposlenom radni odnos prestaje samim pokretanjem krivičnog postupka za krivična dela koja se gone po službenoj dužnosti ili osudom za ma koje krivično delo koje se goni po službenoj dužnosti ili utvrđivanjem bezbednosnih smetnji.
  • Nezadovoljni smo što prilikom propisivanja uslova za prestanak radnog odnosa po sili zakona (član 172) kao uslov predviđena „kazna zatvora“, umesto „bezuslovna kazna zatvora“.
  • Izuzetno smo nezadovoljni što nisu prihvaćeni naši predlozi za propisivanje jasnog pravnog osnova za isplatu regresa za korišćenje godišnjeg odmora i naknade za ishranu u toku radu (toplog obroka).
  • Pohvalno je što se pored postojećih jedinica u sedištu Direkcije policije pored postojećih, uvrste i Jedinica za zaštitu, čime će zaposleni u ovoj jedinici dobiti sva prava i obaveze koje imaju zaposleni u posebnim jedinicama policije.
  • Dobro je što se pored službenih znački i službenih legitimacija policijskih službenika uvodi i službena legitimacija državnih službenika koja služi isključivo za identifikaciju i dokazivanje svojstva državnog službenika za rad u Ministarstvu.
  • Pohvalno je da dodavanje novog člana 173a, kojim je predviđen izuzetak od primene Zakona o PIO, gde se uvodi i pravo na starosnu penziju pre ispunjenja opštih uslova za sticanje starosne penzije policijskih službenika koji navrši 45 godina života i 15 godina rada na posebno složenim, specifičnim odnosno operativnim poslovima koji zahtevaju posebnu obučenost i psihofizičku spremnost.
    Ministar odlukom utvrđuje organizacione celine u kojima se obavljaju ili su se obavljali opisani poslovi.
  • Nezadovoljni smo „izborom“ krivičnih dela koja se po svom karakteru takva da zaposlenog u MUP-u čine „nedostojnim“ za rad u MUP-u (član 172). Posebno smo nezadovoljni što među tim delima nema krivičnih dela protiv polne slobode, najtežih krivičnih dela protiv imovine, krivičnih dela u vezi sa drogom (…), a što je „uvršteno“ krivično delo Nasilje u porodice, s obzirom na mogućnost zloupotreba u vezi sa ovim krivičnim delom;
  • Pohvalno je što je usvojen naš predlog i brisana odredba da se putni troškovi isplaćuju samo u okviru opštine rada i u iznosu do 25% neto prosečne zarade u Srbiji (i ta naša primedba je uvažena), ali smo nezadovoljni što nije usvojen naš predlog da se zaposlenom putni troškovi nadoknađuju i onda kada je aktom jedinice lokalne samouprave omogućen prevoz zaposlenima bez naknade, a u slučaju kada red vožnje nije usklađen sa vremenom dolaska i odlaska sa rada zaposlenog.
  • Nezadovoljni smo što se propisuje da zaposleni može biti trajno premešten na upražnjeno radno mesto bez internog konkursa u okviru izvršilačkih radnih mesta iste stručne spreme, a bez sagalasnosti zaposlenog, jer se time daje neograničena mogućnost zakonitog šikaniranja i mobinga zaposlenih, koje bi mogli „seliti“ iz jedne u drugu organizacionu jedinicu.
  • Apsolutno smo nezadovoljni predloženim što je u slučaju privremenog premeštaja brisan uslov pisane saglasnosti zaposlenog, jer je upravo institut „pisane saglasnosti“ zaposlenog jedan od onih koji zaposlene štiti od samovolje i šikaniranja rukovodilaca.
  • Nezadovoljni smo što se rokovi za zastarelost za pokretanje i vođenje disciplinskog postupka produžavaju sa šest meseci na godinu dana za lake povrede službene dužnosti i sa godinu dana na dve godine za teške povrede službene dužnosti.
    Naime, ukidanjem hitnosti kao jednog od osnovnih obeležja disciplinskog postupka, gubi se smisao i svrha kažnjavanja, jer svrha kazne treba da bude da je zaposleni oseti što pre, te da se efikasnošću kažnjavanja na ostale zaposlene deluje preventivno, a ovim predlogom se ide suprotno od toga, zapravo „podstiče“ se lenjost disciplinskih starešina.
  • U vezi sa odredbama o testu integriteta nisu uvažene naše primedbe da se već zakonom moraju jasno propisati zaštitni mehanizmi koji sprečavaju zloupotrebu testova u praksi zbog ličnih, političkih ili drugih interesa.
    Takođe, potrebno je razrešiti i urediti nekoliko pitanja, među kojima su najbitnija: odluka o nameni testiranja – prevencija ili suzbijanje korupcije; subjekat testiranja i koncept integriteta; obaveštavanje o testiranju – unapred ili nakon; specijalnost i obučenost pripadnika SUK; nezavisnost i finansijska obezbeđenost; zaštita podataka o ličnosti; odnos testa integriteta i krivičnog postupka.
    Uz to, test integriteta može biti samo oruđe za prevenciju korupcije, a ne da zameni Zakon o krivičnom postupku i Krivični zakonik. Treba postaviti jasnu granicu između toga kada je kraj testa i prelazak na predistražni postupak i da taj koji odlučuje o tome ne može biti SUK već isključivo javni tužilac.
    Takođe, test integriteta se mora sprovoditi u saradnji sa Agencijom za borbu protiv korupcije.
  • Pozitivno je formiranje Fonda za solidarnu pomoć, jer se ova važna pravna materija za zaposlene diže na najviši, zakonski nivo.
    Međutim, nezadovolji smo time, što će se na predloženi način, pomoć isplaćivati SAMO DO VISINE SREDSTAVA NA RAČUNU FONDA, što znači da u slučaju da se sredstva potroše pre kraja godine, oni koji podnesu zahtev nakon toga pravo na solidarnu pomoć ne mogu ostvariti. Na taj način bi se izvršila diskriminacija među zaposlenima.
  • Nezadovoljni smo zbog neuvažavanja našeg predloga da se propiše obaveza ministra da donese akt o proceni rizika radnih mesta u MUP-u i odluku o minimumu procesa rada.
  • Apsolutno smo nezadovoljni neprihvatanjem naših predloga koji se tiču upotrebe vatrenog oružja, a posebno s obzirom na učestalost napada na policijske službenike.
    Naime, prema sadašnjem zakonskom rešenju, policijski službenik može upotrebiti vatreno oružje praktično samo u slučaju NUŽNE ODBRANE i KRAJNJE NUŽDE, tj. u istim onim slučajevima u kojima to mogu učiniti i svi građani, pa se postavlja pitanje – u čemu je smisao policije?
  • Pozitivno je što je predloženim izmenama člana 175. predviđeno pravo na otpremninu i ostalim zaposlenim u MUP-u, a ne samo za policijske službenike, kao što je to sada slučaj. Pozitivno je i proširenje prava na naknadu u slučaju privremene sprečenosti za rad u visini 85% osnovne plate, uvećane za minuli rad, i za ostale zaposlene, a ne samo za policijske službenike.
  • Nezadovoljni smo načinom propisivanja nespojivih poslova i delatnosti, jer je ostavljeno diskreciono pravo rukovodiocu, bez nekih posebnih kriterijuma, da da ili ne da odobrenje za obavljanje određenih poslova i delatnosti van radnog vremena. Ovo takođe ostavlja veliki prostor za mobing i samovolju rukovodilaca.
  • Nezadovoljni smo i time što nije došlo do izmene odredbi koje se odnose na štrajk, jer se postojećim odredbama ovo pravo praktično onemogućava i zbog čega je SSP Ustavnom sudu podneo inicijativu za ocenu ustavnosti i zakonitosti odredbi o štrajku.
  • Smatramo lošim i što direktora policije na drugi uzastopni mandat može postaviti ministar bez javnog konkursa. Primedba je, najpre, principijelna – zašto direktora policije izuzimati iz sistema postavljanja bez sprovođenja javnog konkursa? Upravo je smisao konkursa stvaranje zdrave, takmičarske konkurencije iz koje će „isplivati“ najbolji i najkvalitetniji. S druge strane, stavljanje u izgled direktoru da može dobiti još jedan mandat bez konkursa neminovno vodi ka gubljenju nezavisnosti direktora policije u odnosu prema ministru i Vladi, jer će se on ponašati na takav način da se „ne zameri“ ministru i Vladi, čak i na uštrb MUP-a i bezbednosti građana i države, što je svakako loše.

U prilogu su obrazloženi predlozi SSP-a koji nisu uvaženi od strane MUP-a. Neuvazeni predlozi SSP-a

SSP će nastaviti borbu da oni što kraće vreme postanu sastavni deo Zakona o policiji.

Generalni sekretar
Viktor Ratković

SREĆAN OSMI MART – MEĐUNARODNI DAN ŽENA

Od prvih ideja o potrebi postojanja posebnog dana kada se skreće pažnja na probleme i izazove sa kojima se sreću žene prošlo je 108 godina. Na Drugoj međunarodnoj konferenciji žena socijalistkinja 1910. godine u Kopenhagenu istaknut je zahtev: „Mir i žensko pravo glasa, ni manje ni više od toga!“. Od 1975. godine, na inicijativu Ujedinjenih nacija, 8. mart se proslavlja kao Međunarodni dan žena.

Premda se dosta toga uradilo od tada, uprkos činjenici da su žene dobile mnogo više od pukog prava glasa kao osnovnog zahteva, moramo priznati da ipak i dalje živimo u „muškom svetu“. I dalje muškarci za isti posao dobijaju veće zarade (srećom ne i u MUP), mnogo češće se nalaze na rukovodećim mestima (od 27 područnih policijskih uprava trenutno samo dvema rukovode žene), muškarci lakše napreduju i bivaju postavljeni na visoke pozicije. Svetao izuzetak predstavlja Sektor za ljudske resurse gde se na većini rukovodećih radnih mesta nalaze žene.

Među nekoliko desetina sindikata registrovanih u okviru MUP Srbije i dalje ni jednim jedinim ne predsedava žena! Sindikat srpske policije, međutim, s ponosom ističe to da u našim redovima, pored velikog broja članica imamo i zavidan broj vrlo uspešnih sindikalnih aktivistkinja koje predvode naše sindikalne grupe i regionalne centre.  Dosadašnje iskustvo nas uči da moramo raditi na privlačenju još većeg broja koleginica kojima samo treba dati šansu i one će je iskoristiti na najbolji mogući način! Neretko su pokazale snalažljivost, odlučnost i hrabrost u teškim situacijama, čak i kad je većini nas muških sve izgledalo uzaludno!

U to ime, Sindikat srpske policije čestita praznik, Međunarodni dan žena, svim svojim članicama i svim koleginicama u Ministarstvu unutrašnjih poslova.

Služba za informisanje SSP
Mile Lazarević

REGRES: Samo dim il’ ima i vatre? Zaposleni zaslužuju odgovor!

Beograd, 6.3.2018 – Predsednik SSP Lazar Ranitović uputio je juče dopis ministru unutrašnjih poslova, gospodinu dr Nebojši Stefanoviću pozivajući ga da zvaničnim saopštenjem potvrdi ili demantuje glasine koje pojedinci šire među zaposlenima, a koje se tiču isplate regresa i toplog obroka.

Ovakvo saopštenje je neophodno posebno imajući u vidu obim i brzinu glasina koje se šire i stepen uznemirenosti i konfuzije koje izazivaju među zaposlenima.

Od ministra se traži i da se zaposleni upoznaju da li se prelazi na sistem isplate plate 1. i 15. u mesecu, a s obzirom na to da je prvi deo februarske plate isplaćen, bez najave, 2. marta, tj. osam dana ranije u odnosu na više godina ustaljen sistem isplate – 10. i 25. u mesecu. Ovo je posebno značajno s obzirom na to da termin isplate plate čini ogromnu razliku svima koji su zaduženi kod banaka ili koji plaćaju stanarinu, a što je većina zaposlenih u Ministarstvu.

Ovom prilikom zaposlene podsećamo da je pre izvesnog vremena propuštena prilika da se kolektivnim pregovaranjem isplata regresa i toplog obroka utvrdi posebnim kolektivnim ugovorom kao obaveza poslodavca. Umesto toga, potpisano je samo produženje važenja postojećeg PKU na godinu dana. Na taj način potpisnik, onaj koji se predstavlja zaštitnikom zaposlenih, nije ni pokušao da se za ovo pravo zaposlenih izbori.

Dopis prenosimo u celosti:

Republika Srbija
Ministarstvo unutrašnjih poslova
Kabinet ministra
— ministru, dr Nebojši Stefanoviću

 

Poštovani,

Pozivam Vas da što hitnije izdate zvanično saopštenje u kojem ćete potvrditi ili demantovati glasine koje se šire među zaposlenima.

Recite jasno i glasno svima nama da li je i koliko realna priča u vezi sa regresom i toplim obrokom koji Ministarstvo navodno planira da isplati.

Objasnite nam zašto je prvi deo februarske plate isplaćen, iznenada i bez najave, u petak 2. marta? Recite nam kada će biti isplaćen drugi deo plate za februar  – po ustaljenom ritmu 25. u mesecu ili zaista prelazimo na sistem isplate 1-15, pa će isplata biti ranije izvršena? Ovo je posebno značajno s obzirom na to da termin isplate plate čini ogromnu razliku svima koji su zaduženim kod banaka ili koji plaćaju stanarinu, a što je većina zaposlenih u Ministarstvu.

Smatram Vas odgovornim čovekom na odgovornom mestu, stoga je neophodno ili da saopštite da će Ministarstvo zaposlenima uistinu započeti isplatu regresa i toplog obroka ili da to odlučno demantujete i tako sprečite zlonamernike da šire glasine i izazivaju lažnu nadu, ali i paniku među zaposlenima.

Zaposleni u MUP savesno i odgovorno obavljaju vrlo zahtevne poslove i najmanje što zaslužuju jeste to da od svog ministra dobiju pravovremene i pouzdane informacije!

S poštovanjem,

Predsednik SSP
Lazar Ranitović

Dopis ministru – topli obrok, regres, plata

  • 1
  • 2